2012-07-18, 10:31
Medlem
Hej!

Jag ska snart börja plugga till arkitekt, och jag tänkte att jag behöver en ny laptop för det. Jag är säker på att det kommer dröja en termin eller två innan jag kommer ha behov av datorkraften för exempelvis cad och matlab och annat vad man nu kan tänkas behöva. Men jag behöver redan nu en ny dator i vilket fall, så då vill jag försöka köpa en jag kan använda direkt.

Vad jag (tror) att jag vill ha är:
  • Bra grafikkort, ett som tål det som behövs
  • Gott om ram, minst 4 GB, gärna 6 eller 8.
  • God batteritid, den ska med på föreläsningar, så vid ordbehandling får den gärna tåla många timmar. Vid tyngre grafik så kör jag självklart på sladden.
  • Någonstans i spannet 13" - 15". Absolut inte mindre, men gärna inte större.
  • Den ska gå att bära runt på, inte släpa. Så inte dessa 3-5 kg-monstren jag sett i butik
Lagringsutrymme är inte en viktig faktor. Trevligt om den rymmer en del, absolut inte hela världen om den inte gör det.

Budget: 10k, kan gå mycket lite uppåt om det blir extra mycket dator för pengarna.

Tack på förhand!
Citera
2012-07-19, 11:26
Medlem
bumpar lätt...
Jag har hittat denna dator när jag letade på webhallens hemsida:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...6-dvd-win_7_hp
vad tror ni om den?
Citera
2012-07-21, 15:57
Medlem
Emerains avatar
bump å ts vägnar...

Jag personligen tycker datorn verkar okej...
Citera
2012-07-29, 23:40
Medlem
Köp en sony Vaio.
Det är ett vettigt alternativ till de grejjer som du kommer att jobba med. Bra prestanda och klarar alla programvaror som du kommer att behöva.

Köp inte en Mac. (trotts att ALLA pretto-arkitektstudenter fjantar runt med en macbook.)

Det är inte optimalt att köpa mac då ytterst få programmvaror har kommit till MacOS
(endast autocad till mac och en beta av Rhino 4.0 har kommit änn så länge)
Man kan alltid köpa en mac och boot-campa in windows för att kunna ha de programvaror som man behöver... Men det är lite som att gå över ån efter vatten.

Edit1: Jag är en pretto-arkitektsudent med en bootcampad mac.)
Edit2: Välkommen till sveriges garanterat roligaste universitetsutbildning!

Ps. För din egen skull rekomenderar jag dig starkt att så tidigt i utbildningen som möjligt lära dig ett cadprogram (typ autocad) för att sedan kompletera med ett 3-d modelleringsprogram (typ rhino/archicad/Revit) för att kunna visualisera och komunicera dina ideer och tankar lättare.

Sitt inte och harva med penna och linjal på ett analogt ritbord. Det tar bara onödigt lång tid.
Lärarna kommer att uppmuntra er att rita analoga ritningar i början, men skit i det. Det kommer du aldrig göra sen i alla fall...

Dock skall inte "oficiella ritningar" som produceras blandas ihop med att teckna/skissa/komunicera analogt med papper och penna på olika ideer och projekt mm. Det är 2 olika grejjer...
Senast redigerad av Noamar 2012-07-29 kl. 23:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in