• 1
  • 2
2012-07-18, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tucane
Krafter har de... kan man lungt säga, de besitter förmågan att sätta eld på ost endast med hjälp av tankekraft...

Jag hade det för mig, ja. Hittade ingenting om det när jag googlade. Läste väl inte så noga kanske. Finns det nån bra info om detta?
Citera
2012-07-18, 18:48
Medlem
stopbitchings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellik
Har alvor eller älvor några krafter? Eller dom ser bara lite annorlunda ut? ^^

De kan förvandla sig till djur, förtrolla dig samt göra dig sjuk om du inte är försiktig.
Citera
2012-07-18, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stopbitching
De kan förvandla sig till djur, förtrolla dig samt göra dig sjuk om du inte är försiktig.

Kan man jämföra dom med häxor, i mån av vad det kan göra kanske?
Citera
2012-07-18, 19:14
Medlem
stopbitchings avatar
Citat:
Kan man jämföra dom med häxor, i mån av vad det kan göra kanske?

Nej, älvor är mer andliga varelser. Det kan räcka att du nuddar dem så kan du bli sjuk. Och börjar du dansa med dem så kan du bli förtrollad, och efter det så blir du aldrig dig själv igen. Häxor är bara människor som använder magi.
Citera
2012-07-18, 19:36
Medlem
Tucanes avatar
Citat:
Jag hade det för mig, ja. Hittade ingenting om det när jag googlade. Läste väl inte så noga kanske. Finns det nån bra info om detta?

Nej, men skulle tippa på att hälften av alla skogsbränder i sverige indirekt orsakats av skogsvandrare med aptit på ostmackor.
Citera
2012-07-19, 12:42
Medlem
Citat:
Försöker komma på diverse övernaturliga väsen/varelser indom folktron. Det finns ju häxor, tomtar, vampyrer... Vad finns det mer?

En karaktär med krafter, är det endast häxor/trollakarlar? Eller finns det fler termer, eller kanske olika områden..

Karaktärer med krafter kan väl vara druider och shamaner då....?
Citera
2012-07-21, 21:01
Medlem
Någon vet bra sidor om alver? Jag hittar mest med enstaka fakta. Jag vill ha ALL fakta, eller så mycket det går
Citera
2012-07-21, 21:47
Medlem
Citat:
Någon vet bra sidor om alver? Jag hittar mest med enstaka fakta. Jag vill ha ALL fakta, eller så mycket det går
Måste fråga: tror du att FB är nån sorts skola??
Kolla Wikipedia Google.....
Ditt lokala bibliotek...
Citera
2012-07-22, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pigboorer
Måste fråga: tror du att FB är nån sorts skola??
Kolla Wikipedia Google.....
Ditt lokala bibliotek...

Som jag skrev så är det precis det jag gjort! Jag har googlat, och wikipedia är som dom flesta vet inte den bästa sidan av dom alla. Därför frågade jag om någon har koll på bra sidor om ämnet. Om du inte gillar min fråga behöver du inte läsa tråden.
Citera
2012-10-09, 16:36
Medlem
Kleggas avatar
Här har du en bra artikel av Åsa Andersson om svensk folktro: länk
Citera
2012-10-09, 16:39
Medlem
Kleggas avatar
Bjäran
Citat:
”Bjäran kunde skapas utifrån exempelvis ett nystan genom olika ritualer, eller så kunde häxan ha fått den direkt från djävulen. Det sades att om man skadade bjäran skadade man också dess ägare. Slemsvampen trollsmör kallades ibland bjäradynga och troddes kunna avslöja var den skyldiga kvinnan bodde.

Den första beskrivningen av hur en bjära tillverkades är från en häxprocess i Söderala i Hälsingland 15 januari 1597. Häxorna sades då använda bland annat smör, jord, aska från brända bitar av sina tilltänkta offers fönsterkarmar, metall från kyrkklockor, blod från sina egna fingrar och en levande orm. Då en bjära förstördes, brukade dess ägare enligt legenden genast visa sig, på grund av sitt löfte att brinna i stället för den.”

Ur: Häxor och häxprocesser, skriven av Bror Gadelius
Vårdträd
Citat:
”När en bonde förr i tiden byggde sin gård, planterade han alltid ett vårdträd på gårdsplanen. Trädet skulle helst härstamma från någon av de heliga lundar som sedan hednisk tid funnits i varje by. Så länge trädet stod kvar, skyddades och vårdades, trivdes lycka och framtidstro i hemmet och trädets livskraft överfördes till gården. I trädet bodde vättar och skyddsandar som rådde över gårdens väl och ve och behandlade man dem väl var de måna om gårdens lycka och framtid. Vissa anser att man även trodde att vårdträden var en plats för de avlidnas själar eller att de på något annat sätt var besjälade, vilket förklarar den respekt man hade för dessa träd. Vördnaden för dessa träd var så stor att man på avsides belägna platser ännu under 1800-talet bad och offrade vid dem.

Vårdträdet var oftast en lind, alm eller ask eftersom man ville ha ett träd som var högväxt och kraftigt och nådde hög ålder. Eken var heller inte ovanlig som vårdträd, men dess stora krona gjorde att det var planterat längre bort från gården. I Norrland var björk och rönn vanligt som vårdträd. Man fick varken bryta grenar av trädet eller ta ett enda löv. Till omsorgen om vårdträdet hörde också att man offrade mat och dryck till det. Detta skulle helst ske på torsdagskvällarna efter att man städat stugan för att fira torshelgen, en sed som fanns kvar långt in på 1800-talet. Även på kvällarna under de stora högtiderna, särskilt på julafton, borde man ge gåvor till vårdträdet. Oftast bestod gåvorna av mjölk eller öl som man hällde över trädets rötter. På julafton skulle man även uppvakta med smakbitar av julmaten.”

Ur Svenska vårdträd, av Ewald
Citera
2022-09-12, 18:15
Medlem
GoblinSlayers avatar
Intressant läsning, måste härstamma från orginala källor
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto