• 1
  • 2
2012-07-17, 20:07
Medlem
Försöker komma på diverse övernaturliga väsen/varelser indom folktron. Det finns ju häxor, tomtar, vampyrer... Vad finns det mer?

En karaktär med krafter, är det endast häxor/trollakarlar? Eller finns det fler termer, eller kanske olika områden..
Citera
2012-07-17, 20:12
Medlem
stopbitchings avatar
Vilken folktro är du inom? Alla länder har sitt eget och då kan vi komma upp i hur mycket som helst.
Citera
2012-07-17, 20:22
Medlem
Cowtippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellik
Försöker komma på diverse övernaturliga väsen/varelser indom folktron. Det finns ju häxor, tomtar, vampyrer... Vad finns det mer?

En karaktär med krafter, är det endast häxor/trollakarlar? Eller finns det fler termer, eller kanske olika områden..

Om det är Sverige du undrar över, läs några böcker av Ebbe Schön....
Citera
2012-07-17, 20:22
Medlem
Boots84s avatar
Vättar, Leprechauns, Skogsrået, Näcken, Mylingar, Bäckahästen och Troll till exempel.
Citera
2012-07-17, 20:25
Medlem
Boots84s avatar
Varulvar är ju ganska populära också.
Citera
2012-07-17, 20:40
Medlem
tv-soffans avatar
Citat:
Finns massa länkar på första sökningen på både google och wikipedia. Om du inte orkar själv så kan jag googla åt dig och skriva in det här.
Citera
2012-07-17, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stopbitching
Vilken folktro är du inom? Alla länder har sitt eget och då kan vi komma upp i hur mycket som helst.

Egentligen England. Men även Sverige och andra länder, som skulle kunna finnas även i England.
Citera
2012-07-17, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tv-soffan
Finns massa länkar på första sökningen på både google och wikipedia. Om du inte orkar själv så kan jag googla åt dig och skriva in det här.

Jag har googlat runt massor. Kanske mest på engelska dock, då jag letar på den brittiska sidan. Det ska va i stuk med just häxor, varulvar och sånt.. sånt som är ganska populärt just nu kan man väl säga.
Citera
2012-07-17, 21:26
Medlem
stopbitchings avatar
Dvärgar, älvor, alver, vittra, myling,
Citera
2012-07-17, 21:43
Medlem
Skogsrået och sjörået
Citera
2012-07-18, 17:04
Medlem
Har alvor eller älvor några krafter? Eller dom ser bara lite annorlunda ut? ^^
Citera
2012-07-18, 18:34
Medlem
Tucanes avatar
Citat:
Har alvor eller älvor några krafter? Eller dom ser bara lite annorlunda ut? ^^

Krafter har de... kan man lungt säga, de besitter förmågan att sätta eld på ost endast med hjälp av tankekraft...
Senast redigerad av Tucane 2012-07-18 kl. 18:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in