2012-07-17, 18:51
Medlem
Tjena!

Det är så här att jag var bortrest i några månader.

Då fick en kompis till mig åka iväg o sätta in mina pengar på sitt konto så han kunde betala lite räkningar åt mig. Nu har jag fått papper från kronofogden på 2 räkningar som han inte betalat. Han är skyldig mig med andra ord 13 000 kr. Han ringde mig igår (måndag) och sa att det strulat med betalningen. Att till lägga är att han fick pengarna för ca 2 månader sen att sätta in o betala. Har kvitto på insättningen.
Han har stängt av sin telefon och tagit bort sin facebook.

Frågan är nu finns det någon möjlighet att jag kan gå in på banken o be dom att föra över dom pengarna till mig? Utan hans tillåtelse.

Eller kan jag anmäla honom eller något?

Tacksam för svar!
Citera
2012-07-17, 18:59
Medlem
Thains avatar
Bra "kompis" du har!

Lycka till.
Citera
2012-07-17, 19:01
Bannlyst
Klart du kan gå in till banken och säga åt dom att göra det, men dom kommer inte göra det.

Du måste gå vägen genom polisen och sen få han dömd i en rättegång för det, men risken finns ju att han hävdar att han har fått låna dom pengarna av dig, och då har ju inget brott begåtts så då ser du nog aldrig pengarna igen.
Citera
2012-07-17, 19:04
Medlem
Haubits77Bs avatar
Det första du skall göra är att betala räkningarna själv.

Därefter går du till Polisen och gör en anmälan om bedrägeri. Bra då om du har någon typ av bevisning gällande överenskommelsen ifråga. Därefter kontaktar du ditt försäkringsbolag för att se om du har ev. rättsskydd i din försäkring. Skulle polisen gå bet får du gå vidare med en civilrättslig process = om han då säger åt polisen att det var "ett lån" så har du ju då ändå rätta att få tillbaka pengarna!
Citera
2012-07-17, 19:05
Medlem
Eftersom du godtyckligen satt över pengarna till honom så kan det nog bli svårt att få igenom, men prova att polisanmäla om han vägrar svara på dina försök till kontakt.

Inte ens vid lån har du rätt att få tillbaks pengarna, om du inte har det skriftligt. Se därför till att ha papper på allt över de summor som du ändå egentligen inte bryr dig om.
Senast redigerad av Dreten 2012-07-17 kl. 19:07. Anledning: Addendum
Citera
2012-07-17, 20:28
Medlem
MadDog76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistermadness
Frågan är nu finns det någon möjlighet att jag kan gå in på banken o be dom att föra över dom pengarna till mig? Utan hans tillåtelse.

Nej det går tyvärr inte... Du borde ta kontakt med din sk kompis föräldrar å se om dem kan "lösa ut" honom.. Förstår att du är lack Han förtjänar rejält med stryk
Citera
2012-07-17, 20:59
Medlem
barbasköns avatar
Polisanmäl direkt! Samla allt i bevisväg (e-mail, brev, kvitton, etc). Sedan får du nog lösa kronofogden utan dessa pengarna så att du inte får en betalningsmärkning och försöka få tillbaka pengarna parallellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in