Jag har haft oturen att behöva söka bidrag från både försäkringskassan, csn och försörjningstödsenheten (tidigare socialbidrag).
Samtliga har ett och samma belopp beräknat på rikets nivåer för att vad det kostar att "överleva".
Tillägg; det skiljer ju sig mellan de olika givarna, men jag menar att CSN har samma för samtliga osv.
Problemet som jag ser det är följande:
En man som väger ca 90 Kg, är 195 cm lång, har en hälsosamt aktiv livstil och kanske dessutom någon sjukdom som gör att han förbränner extra energi får exakt samma summa som en kvinna som väger 60 kg är 160 cm lång och inte rör sig lika mycket som hon borde.
Intaget av kalorier för dessa två personer är löjligt olika.
Kan ni hjälpa mig att tänka här, är verkligen smink och bindor etc. så dyrt att nivåerna ska vara likadana? Borde det inte finnas ett mer exakt bidragsuträknande? Även inom könen (att olika män/kvinnor får olika i bidrag beroende på giltiga skäl).
Nu menar jag såklart inte att alla kvinnor ska få mindre i bidrag, jag tycker att alla ska få efter det behov de själva har!
Tillägg; tänk inte bara mat, det finns som sagt andra behov som skiljer sig: Storlek på säng (åtminstone i extrema fall :P ), kläder, slitage på diverse saker, strömåtgång, hur ofta man behöver handla mat, bindor/tamponger etc.
Brainstorma med mig