• 3
  • 4
2012-07-26, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Man bör ha både den ljusa och den mörka, mer fermenterade sojan hemma. De används ju till lite olika ändamål. Den ljusa kan man ersätta med t ex Kikkoman och den mörka med den nämnda Pearl River Bridge. Man kan testa olika blandningar mellan dessa för att pricka exakt anv. område. Det finns ju lite andra märken, framför allt från Kikkoman, t ex sushi-sojasås som också kan ingå i diverse kombinationer.

Om man vill vara extra ambitiös så kan man direktimportera sojan.

~Paul~

Om nagon vill ha hjalp, kan jag skicka lite saser till er. Om ni skickar messmor till mig
I vart kok har vi narmare tio flasker med olika soy, mushroom. Nagra av marken vi anvander ar Hada, Lee Kum Kee, Heshan, Maggi. Vi har aven de ovan namda.

En rolig grej, svarfar koper aldrig fett, istallet kokar han billig gris och fran den far han en fast vitt fett.

I var familj ar det alltid svarfar som lagar maten och stadar. Sa mycket om myten om att den Kinesiska kvinnan ar en slav.
Citera
2012-07-26, 14:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
1. Roligt att namde Hunan.

2. Jag tror att nummer 2 kan vara den ratt som Mao Tse Tung gillade. Om den ar ratt tillagag har den manga olika smaker, men de allra flesta restuaranger fuskar med den.

3. En annan mycket popular hunan ratt ar fisk huvud (鱼头), en stor vit fisk (troligen karp) som finns i sjon mellan Hunan och Hubei.

4. Annars gillar min fru ej gris kott

5. Det verkar ha varit ett lokalt tabu mot att ata not kott, kanske Buddistiska influenser eller var Kossan/Tjuren for viktig for jordbruket.

6. Min fru gillar oxa grodor (田鸡 tianji jordbruksland kyckling)och kyckling fotter. Det sista kan jag fortfarande inte ata.

7. Var restuarang har som specalitet 火锅 hot pot.
1. Hunanköket är kanske inte lika känt som många andra. Å andra sidan kan det ha att göra med närheten till det mer kända Sichuanköket (dock är ju Hunanköket en del av Sichuanköket). Hur som helst, det är alltid kul att nörda in sig i de provinsiella köken .

2. Kan vara så. Dessa ingredienser ingår i den nämnda rätten:

fläskfilé
salt
ägg
maizena
kinesisk svamp (torkad och blötlagd)
inlagd kinesisk kål
bambuskott
stark, grön chili
purjolök
olja till fritering
chilipasta
soja
sesamolja

3. Ja, det verkar vara mestadels karp. Dock har jag sett också annan vitfisk. Som till exempel mal, kinesisk sutare och diverse mörtliknande fisk.

4. Hm. Annars brukar kineser älska gris . Själv älskar jag gyllene, knaprigt fläsk.

5. Ja förmodligen hade man inte råd att offra sina nötkreatur med tanke på den arbetsinsats de kunde utföra.

6. Har ätit både och. Fötterna är ju mest gelatin. Grodlår är dock helt OK. Har ätit dem många ggr i Frankrike i samband med varierande recept. Min favorit är grodlår i pikant chilisås med nybakat, vitt bröd av fransk lantstil.

7. Något i den här vägen? http://www.gdfs.gov.cn/jkys/UploadFi...3104444661.jpg

~Paul~
Citera
2012-07-26, 14:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Om nagon vill ha hjalp, kan jag skicka lite saser till er. Om ni skickar messmor till mig
I vart kok har vi narmare tio flasker med olika soy, mushroom. Nagra av marken vi anvander ar Hada, Lee Kum Kee, Heshan, Maggi. Vi har aven de ovan namda.

En rolig grej, svarfar koper aldrig fett, istallet kokar han billig gris och fran den far han en fast vitt fett.

I var familj ar det alltid svarfar som lagar maten och stadar. Sa mycket om myten om att den Kinesiska kvinnan ar en slav.
Mycket vänligt!! Har du möjlighet att skaffa sås på gula, fermenterade kinesiska bönor? Alltså inte sojabönor!! Detta är en speciell sort som man använder till Kung Pao.

Visst kan jag skicka messmör till dig .

Jag brukar också steka ur ister. Det finns olika metoder att rendera istret. Det går att köra i tryckkokare eller koka och därefter samla ihop det på vattenytan flytande fettet. Dock är urstekningsmetoden enligt min åsikt bäst eftersom den lämnar en nötig smak och hållbarheten är extremt lång. Jag har haft en del burkar i kylskåpet i över 2 år:

http://i5.photobucket.com/albums/y16...Mittister2.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y16.../Mittister.jpg

~Paul~
Citera
2012-07-26, 15:04
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Väldans länge sedan jag köpte kinesisk soja.
Vet inte ens vad en bra kinesisk soja heter, om man inte smakar då.
Än mindre vart man hittar dom bra :$

Kanske dax att återupptäcka den kinesiska soja och se om man fortfarande föredrar den Japanska yamasan eller inte.

Det kan vara enorm skillnad mellan olika märken, oftast är dyrare bättre, men det är inte helt säkert.
Har man soja i matlagning är det inte så noga, värmen och de andra ingredienserna tar bort finesserna. Det räcker oftast att välja mellan ljus(are) eller mörka(are) beroende på vad man lagar.
Har man däremot sojan till dip eller till smaksättning av färdig mat är det viktigt att satsa på kvalitet.
Välsorterade asiatiska butiker brukar ha ett stort utbud - det är bara att testa sig fram.

Om du går till en asiatbutik så testa chilisås av märket "Laoganma" - den är helt suverän. Har sting, men inte mer än att man kan äta den med sked direkt ur burken.
Citera
2012-07-26, 15:46
Medlem
Citat:
1. Hunanköket är kanske inte lika känt som många andra. Å andra sidan kan det ha att göra med närheten till det mer kända Sichuanköket (dock är ju Hunanköket en del av Sichuanköket). Hur som helst, det är alltid kul att nörda in sig i de provinsiella köken .

2. Kan vara så. Dessa ingredienser ingår i den nämnda rätten:

fläskfilé
salt
ägg
maizena
kinesisk svamp (torkad och blötlagd)
inlagd kinesisk kål
bambuskott
stark, grön chili
purjolök
olja till fritering
chilipasta
soja
sesamolja

~Paul~

Jag gillar Sichuan koket mycket, ater det ofta under mina affarsresor. Nu ar jag under en affarsresa och kan inte fraga svarfar, jag hittade recept pa natet. Och innehallet stammer men inte tiden. Oftast snabbkokar svarfar flasket (gris mage) tva dagar innan tillagningen. Under dessa tva dagar far flasket dra sig i olika losningar.
I alla fell ett recept fran Daily Telegraph:
http://www.telegraph.co.uk/news/worl...rite-dish.html

Vintern i Hunan motsvarar malardalen i Sverige, mycket regn och nollgradigt och pa landsbygden har man inte uppvarmning av huses. I stallet har man en liten flyttbar eldstad, 40 cm hog och 20 cm i diameter, i den stoppar man ner kolbitar for uppvarmning. Men det blir valdigt rokigt sa dorrarna far sta oppna, en kall och regnig vinterdag passar Mao pork utmark. Av de lokala kommunistern ar general Peng Dehuai mer popular an Mao Tse Tung. (bade kommer fran Xiangtan, Hunan)
Peng Dehuai var den forsta minister som oppet kritisera det stora spranget, vilket fick till foljd att han 1959 vid Lushun konferensen forlorade makten och sattes i fangelse. 1965 kom han tillbaka till makten mycket tack vare Deng Xiaoping (Sichuan). Men 66 borjade kultur revulutionen och general var ett av storsta hat objekten for rod gardisterna. Han dog i fangelse (vanvard)pa slutet av 60 talet.
Ett av generalens ord om det stora spranget.

Grain scattered on the ground, potato leaves withered;
Strong young people have left to make steel;
Only children and old women reap the crops;
How can they pass the coming year?
Allow me to raise my voice for the people!
Citera
2012-07-26, 15:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag gillar Sichuan koket mycket, ater det ofta under mina affarsresor. Nu ar jag under en affarsresa och kan inte fraga svarfar, jag hittade recept pa natet. Och innehallet stammer men inte tiden. Oftast snabbkokar svarfar flasket (gris mage) tva dagar innan tillagningen. Under dessa tva dagar far flasket dra sig i olika losningar.
I alla fell ett recept fran Daily Telegraph:
http://www.telegraph.co.uk/news/worl...rite-dish.html

Vintern i Hunan motsvarar malardalen i Sverige, mycket regn och nollgradigt och pa landsbygden har man inte uppvarmning av huses. I stallet har man en liten flyttbar eldstad, 40 cm hog och 20 cm i diameter, i den stoppar man ner kolbitar for uppvarmning. Men det blir valdigt rokigt sa dorrarna far sta oppna, en kall och regnig vinterdag passar Mao pork utmark. Av de lokala kommunistern ar general Peng Dehuai mer popular an Mao Tse Tung. (bade kommer fran Xiangtan, Hunan)
Peng Dehuai var den forsta minister som oppet kritisera det stora spranget, vilket fick till foljd att han 1959 vid Lushun konferensen forlorade makten och sattes i fangelse. 1965 kom han tillbaka till makten mycket tack vare Deng Xiaoping (Sichuan). Men 66 borjade kultur revulutionen och general var ett av storsta hat objekten for rod gardisterna. Han dog i fangelse (vanvard)pa slutet av 60 talet.
Ett av generalens ord om det stora spranget.

Grain scattered on the ground, potato leaves withered;
Strong young people have left to make steel;
Only children and old women reap the crops;
How can they pass the coming year?
Allow me to raise my voice for the people!
Tackar . Recepten ser inte lika dana ut. Ditt recept ser klart intressant ut och måste provas!

~Paul~
Citera
2012-07-26, 16:09
Medlem
Citat:
Tackar . Recepten ser inte lika dana ut. Ditt recept ser klart intressant ut och måste provas!

~Paul~

Vad som ar viktigt ar att bitarna ar mycket storre, och du skall helst ha kvar skinnet. Bitarna skall vara 3-5 cm djupa och 1 cm tjocka. Men den storleken far du ett knaprigt skinn, en flaskrik bit och mer kott pa insidan.
红烧肉 (hong shao rou)
http://www.nileguide.com/blog/files/...hina-pork1.jpg
Citera
2012-07-26, 16:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Vad som ar viktigt ar att bitarna ar mycket storre, och du skall helst ha kvar skinnet. Bitarna skall vara 3-5 cm djupa och 1 cm tjocka. Men den storleken far du ett knaprigt skinn, en flaskrik bit och mer kott pa insidan.
红烧肉 (hong shao rou)
http://www.nileguide.com/blog/files/...hina-pork1.jpg
OK, skall ske. Tack igen!

~Paul~
Citera
2012-07-26, 18:49
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Det kan vara enorm skillnad mellan olika märken, oftast är dyrare bättre, men det är inte helt säkert.
Har man soja i matlagning är det inte så noga, värmen och de andra ingredienserna tar bort finesserna. Det räcker oftast att välja mellan ljus(are) eller mörka(are) beroende på vad man lagar.
Har man däremot sojan till dip eller till smaksättning av färdig mat är det viktigt att satsa på kvalitet.
Välsorterade asiatiska butiker brukar ha ett stort utbud - det är bara att testa sig fram.

Om du går till en asiatbutik så testa chilisås av märket "Laoganma" - den är helt suverän. Har sting, men inte mer än att man kan äta den med sked direkt ur burken.
Ska se om jag får tummen ur och går till en asienbutik.

Nu är det yamasa för hela slanten.
körde kikkoman lite, men sen när jag fick smaka på denna så har det blivit denna för hela slanten.
Den är lite mer mot "buljong" hållet kan man enkelt förklara smaken på den, plus soja då
Citera
2012-07-26, 19:41
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ska se om jag får tummen ur och går till en asienbutik.

Nu är det yamasa för hela slanten.
körde kikkoman lite, men sen när jag fick smaka på denna så har det blivit denna för hela slanten.
Den är lite mer mot "buljong" hållet kan man enkelt förklara smaken på den, plus soja då

Jag använder de här två för tillfället:
http://oi50.tinypic.com/2nipqtu.jpg
President, till höger, är lite tjockflytande och inte oäven i marinader och matlagning, men smakmässigt går den inte att jämföra med lyxsojan till vänster (som bara har kinesisk text).
Citera
2012-07-27, 16:58
Medlem
dePauls avatar
Inspirerad av trådens tema så blev dagens middag kyckling med grönsaker wokad på chiliolja och sesamolja i kombination liggande på en risbädd. Tyvärr så tog jag bilden efter att jag redan huggit in på maten och dessutom kom det en störande ljusstrimma från fönstret framför datorn (de ljusa detaljerna i bilden).

Hur som helst, den övergripande idén bakom rätten kan trots allt skönjas.

http://i5.photobucket.com/albums/y16...chgrnsaker.jpg

~Paul~
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här