Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Hunanköket är kanske inte lika känt som många andra. Å andra sidan kan det ha att göra med närheten till det mer kända Sichuanköket (dock är ju Hunanköket en del av Sichuanköket). Hur som helst, det är alltid kul att nörda in sig i de provinsiella köken

.
2. Kan vara så. Dessa ingredienser ingår i den nämnda rätten:
fläskfilé
salt
ägg
maizena
kinesisk svamp (torkad och blötlagd)
inlagd kinesisk kål
bambuskott
stark, grön chili
purjolök
olja till fritering
chilipasta
soja
sesamolja
~Paul~
Jag gillar Sichuan koket mycket, ater det ofta under mina affarsresor. Nu ar jag under en affarsresa och kan inte fraga svarfar, jag hittade recept pa natet. Och innehallet stammer men inte tiden. Oftast snabbkokar svarfar flasket (gris mage) tva dagar innan tillagningen. Under dessa tva dagar far flasket dra sig i olika losningar.
I alla fell ett recept fran Daily Telegraph:
http://www.telegraph.co.uk/news/worl...rite-dish.html
Vintern i Hunan motsvarar malardalen i Sverige, mycket regn och nollgradigt och pa landsbygden har man inte uppvarmning av huses. I stallet har man en liten flyttbar eldstad, 40 cm hog och 20 cm i diameter, i den stoppar man ner kolbitar for uppvarmning. Men det blir valdigt rokigt sa dorrarna far sta oppna, en kall och regnig vinterdag passar Mao pork utmark. Av de lokala kommunistern ar general Peng Dehuai mer popular an Mao Tse Tung. (bade kommer fran Xiangtan, Hunan)
Peng Dehuai var den forsta minister som oppet kritisera det stora spranget, vilket fick till foljd att han 1959 vid Lushun konferensen forlorade makten och sattes i fangelse. 1965 kom han tillbaka till makten mycket tack vare Deng Xiaoping (Sichuan). Men 66 borjade kultur revulutionen och general var ett av storsta hat objekten for rod gardisterna. Han dog i fangelse (vanvard)pa slutet av 60 talet.
Ett av generalens ord om det stora spranget.
Grain scattered on the ground, potato leaves withered;
Strong young people have left to make steel;
Only children and old women reap the crops;
How can they pass the coming year?
Allow me to raise my voice for the people!