Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-07-19, 11:04
  #13
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerblatt67
Den haspel som jag trivs med är en ABU Suverän, den är några år gammal och inte den lättaste i sin storlek. Det var den sista haspelmodellen som ABU tillverkade i Sverige vad jag vet.
http://cdn.stripersonline.com/e/e1/e...tach207368.jpg

Ser ut som ett präktigt bygge. Bra andrahandsvärde också. Här gick den för 1105 kr: http://www.tradera.com/cardinal-suve...0201_156789805

En viktig parameter i den här diskussionen är förstås vad (exempelvis) de här gamla Cardinalerna kostade när de tillverkades. Jag vill minnas att rullar i allmänhet var rätt dyra och upplevdes som mer av en långtidsinvestering än i dag. Prisutvecklingen på fiskeutrustning har varit ganska trög som jag upplever det.
Citera
2012-07-19, 14:50
  #14
Medlem
samuels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dod0
har 2 Cardinal Sorön STX. en 10 och en 40. /.../
Jag har också en Sorön Stx 40. Än så länge känns den jättebra. Det gjorde iofs min Cardinal 774 också de två första åren men sen började bygeln krångla och inte slå över vid alla kast. Och det var ungefär samma prisklass så jag avvaktar nog att bedömma den ett par år.
Citera
2012-08-12, 05:02
  #15
Medlem
ArmeCykels avatar
Använder för det mesta en Abu Cardinal 40 haspel-rulle från 1970-talet när jag fiskar gädda och abborre. Rullen funkar alldeles utmärkt trots sin ålder. Har haft massor av moderna rullar som har gått sönder. Men min gamla Cardinal-rulle verkar överleva allt...Har använt den flitigt ända sen jag var en liten grabb.

Så här ser dom ut: http://www.rullola.se/ABU/Cardinal_40_01.jpg
__________________
Senast redigerad av ArmeCykel 2012-08-12 kl. 05:07.
Citera
2014-09-29, 16:14
  #16
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Jag måste haka på detta ämne, även om det är väldigt gammalt.

Någon föreslog Cardinal 55, och jag inte annat än hålla med. Väldigt snygg trots 70-talsdesignen. Först med utanpåliggande spole, vilket mycket strax därefter blev standard på alla rullar. Enkel konstruktion med få rörliga delar, där ingenjörskonsten verkligen märks i all sin prakt, och kvalitet in i minsta detalj. Det här var på den gamla goda tiden då kvalitetsrullarna var gjorda för att hålla.

Jag har använt min trotjänare i 35 år nu. Med lite bättre fiskelycka kanske jag hade behövt byta slirbromsskivorna, men de får hänga med ett tag till. Saken är nämligen den att ABU nere i Svängsta fortfarande lagerhåller reservdelare till den.

Däremot har utvecklingen gått framåt för linorna. Så om det inte är väldigt grov gädda man är ute efter, kanske en Cardinal 54 passar de tunna moderna linorna bättre. Eller kanske till och med en Cardinal 52, fast de är ovanliga och man får håva upp rätt mycket pengar för ett exemplar.
Citera
2016-07-20, 17:56
  #17
Medlem
orrtupps avatar
Har en Cardinal 4 som jag tänkte smörja upp och börja använda igen. Vad är det för skillnad på den serien (4.6 och 7) jämfört med föregångarna 44-77?

Formen är ju exakt densamma och även invändigt (vad jag kan se) är det bara ett namn och färgbyte?
Citera
2016-07-22, 12:06
  #18
Medlem
Venators avatar
Min Cardinal 55 har jag haft i över 35 år och den lär mina barnbarn kunna ärva. Jag har även pappas gamla Mitchell 300 som också är en riktig gammal klassiker. Den är nog 50 år har väl fått lite mer glapp och jag gillar utanpåliggande spole, så jag håller mig till min Cardinal. Tittar man på Tradera verkar de gå för runt 500 spänn.

Sedan finns ju Van Staal för det grövsta kustfisket/surfcasting, mer gediget blir det nog inte.
Citera
2017-01-02, 13:15
  #19
Medlem
Jag hade i min ungdom en Cardinal 55 som jag sålde. Har ångrat mig sen dess. Men nyligen köpte jag mig en begagnad Cardinal 55:a. Ingen ABU-Garcia, utan en äkta ABU. Precis samma gedigna känsla i denna som den jag hade. Inga glapp alls. Här snackar vi byggnadskvalitet.
Har också en gammal DAIWA Graphite AutoCast från 80-talet. Den köpte jag ny och den har fungerat lika bra i alla år. Jag har noll koll på dagens haspel då jag till 99% fiskar fluga. Men haspelrullar är små mästerverk i sig.
Citera
2017-01-02, 15:58
  #20
Medlem
hogerspokets avatar
Har en gammal 33X liggandes. Makalöst fin rulle, men i ärlighetens namn har inte äldre Cardinaler en suck mot bättre Shimano-rullar från nutid.

Vare sig i termer av gång, linuppläggning eller kastlängd (gamla spolar var djupa(korta i motsats till dagens som är grunda/höga). Däremot var de mekaniskt väldigt tåliga - till priset av hög vikt och lite yxigare gång (bygelfällning och avsaknad av den mängden kullager som sätts i dagens rullar).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback