Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-07, 20:41
  #2605
Medlem
La-Habanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja han pratade om det så här ungefär.
Om ditt öga förleder dig. Riv hellre ut det än att kastas i helvetet.
Alltså han kanske menade att du får ett rent helvete, problem med omgivningen osv. Frestas till att göra illa dig själv och andra.
Eller också menade han att vi skulle dra ur ögat ur skallen.
Vore bättre att vi inga ögon hade i sådana fall. Det borde den allsmäktige tänkt på.
Inte vet jag!

Detta är symbolisk språk dem som översatte Bibeln förstod inte riktigt.
Citera
2017-12-07, 20:54
  #2606
Medlem
Om jag skall citera bibeln så står det att i framtiden skall guds ord stå skrivna i våra hjärtan och att vi inte behöver några präster och tolkare. Vi skall veta vad som är rätt och fel, precis som i begynnelsen, att vi skall bli likt gudar som bestämmer över sitt väl och ve.
Så tolkar jag Jesu budskap.
Citera
2017-12-07, 21:06
  #2607
Medlem
Om jag skall citera bibeln så står det att i framtiden skall guds ord stå skrivna i våra hjärtan och att vi inte behöver några präster och tolkare. Vi skall veta vad som är rätt och fel, precis som i begynnelsen, att vi skall bli likt gudar som bestämmer över sitt väl och ve.
Så tolkar jag Jesu budskap.
Det sk. helvetet är när man är omedveten om sitt kall och uppgift i livet, då man driver som ett rö för vinden efter allsköns drifter och beroenden, är slav under dom helt enkelt.
Då man blir medveten är man" herre"över sitt eget hus."😎
Dessa sista ord är även dom sista orden i K. Marx utopiska manifest.
Dom tangerar varandra på nåt plan...
Man vet aldrig om framtiden, bara ana..hoppas och tro.
__________________
Senast redigerad av rantaplan 2017-12-07 kl. 21:19.
Citera
2017-12-07, 21:36
  #2608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Om jag skall citera bibeln så står det att i framtiden skall guds ord stå skrivna i våra hjärtan och att vi inte behöver några präster och tolkare. Vi skall veta vad som är rätt och fel, precis som i begynnelsen, att vi skall bli likt gudar som bestämmer över sitt väl och ve.
Så tolkar jag Jesu budskap.
Det sk. helvetet är när man är omedveten om sitt kall och uppgift i livet, då man driver som ett rö för vinden efter allsköns drifter och beroenden, är slav under dom helt enkelt.
Då man blir medveten är man" herre"över sitt eget hus."😎
Dessa sista ord är även dom sista orden i K. Marx utopiska manifest.
Dom tangerar varandra på nåt plan...
Man vet aldrig om framtiden, bara ana..hoppas och tro.
Du borde läsa 1Kor 13. Där skriver Paulus att vår kunskap är begränsad för att den profetiska gåvan är begränsad. Vi får bara veta vad Gud vill att vi ska veta, men i framtiden, när vi bor i himlen, då ska vi få exakt kunskap.
Citera
2017-12-07, 22:16
  #2609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du borde läsa 1Kor 13. Där skriver Paulus att vår kunskap är begränsad för att den profetiska gåvan är begränsad. Vi får bara veta vad Gud vill att vi ska veta, men i framtiden, när vi bor i himlen, då ska vi få exakt kunskap.
Jag snackar helst inte om hinsides saker och ting
Är här och nu, på jorden
inte heller om texter och dess tolkningar
utan hur man upplever tillvaron, livet och alltet
Inte om himlar eller ej, helveten likaså
Det ser vi då och någon sa
Jag är vägen, sanningen och livet.
De är det jag tror på
Lever livet, är sann och försöker hålla mej på vägen.
Citera
2017-12-07, 22:34
  #2610
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Jag snackar helst inte om hinsides saker och ting
Är här och nu, på jorden
inte heller om texter och dess tolkningar
utan hur man upplever tillvaron, livet och alltet
Inte om himlar eller ej, helveten likaså
Det ser vi då och någon sa
Jag är vägen, sanningen och livet.
De är det jag tror på
Lever livet, är sann och försöker hålla mej på vägen.
Några punkter för dig att reflektera över.

Jag var rädd och gick och gömde din talent i jorden. Här har du vad som är ditt.’ Matt 25:25

Jesus sade till honom: ”Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror.” Joh 20:29
Citera
2017-12-07, 23:23
  #2611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Några punkter för dig att reflektera över.

Jag var rädd och gick och gömde din talent i jorden. Här har du vad som är ditt.’ Matt 25:25

Jesus sade till honom: ”Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror.” Joh 20:29
Jag citatfäktas inte med någon. Om man gör det kan sanningen och andemeningen gå förlorad.
Men jag kontemplerar över bibelordet du gav.
Tack
Rantan
Citera
2017-12-07, 23:27
  #2612
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Om jag skall citera bibeln så står det att i framtiden skall guds ord stå skrivna i våra hjärtan och att vi inte behöver några präster och tolkare. Vi skall veta vad som är rätt och fel, precis som i begynnelsen, att vi skall bli likt gudar som bestämmer över sitt väl och ve.
Så tolkar jag Jesu budskap.

Visst "tolkar" DU Jesus budskap enligt din tolkningd-metodologi, men den är varken internt eller externt kristen eller iövrigt verklighetsbeskrivande legitim.
Citera
2017-12-07, 23:28
  #2613
Medlem
Inte en jävel vet om det som står i bibeln är Guds ord. Personligen tror jag att en eventuell Gud ser vilka som är genuint goda och dessa kommer i sådana fall till bättre platser, eller får ostörd sömn och de andra rubbningar, vad vet jag?

Edit: Förövrigt är mina nära och kära inte troende så vad fan har jag för vinning av att komma till himlen? Vi syns i helvetet.

En sak till. Om du inte på ett naturligt sätt som är Du, tror på Gud, så är det inte sant i just ditt universum. Vi alla lever i vars ett universum, är min tro. +1, immuna mot helvetet.
__________________
Senast redigerad av Raketforandringen 2017-12-07 kl. 23:34.
Citera
2017-12-07, 23:40
  #2614
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Visst "tolkar" DU Jesus budskap enligt din tolkningd-metodologi, men den är varken internt eller externt kristen eller iövrigt verklighetsbeskrivande legitim.
Javisst, märkte det själv då jag läste igenom det, helt motsägelsefullt.🐩
Är varken externt el internt kristen, bara min egen snickarboa
Skall försöka tänka innan jag häver ur mej nåt
Tack
Rantan
Citera
2017-12-08, 05:11
  #2615
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av La-Habana
Detta är symbolisk språk dem som översatte Bibeln förstod inte riktigt.

Och vad är en "riktig förståelse" av symbolik?
Citera
2017-12-08, 05:14
  #2616
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Jag snackar helst inte om hinsides saker och ting
Är här och nu, på jorden
inte heller om texter och dess tolkningar
utan hur man upplever tillvaron, livet och alltet
Inte om himlar eller ej, helveten likaså
Det ser vi då och någon sa
Jag är vägen, sanningen och livet.
De är det jag tror på
Lever livet, är sann och försöker hålla mej på vägen.

Vad refererar du till med: "Jag är vägen, sanningen och livet."?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback