Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2012-07-17, 11:53
Medlem
locomotions avatar
Jag snusar. Men jag hatar nedskräpning. Förstår inte att folk är så pass lata och dumma i huvudet att dom inte orkar gå till en papperskorg för att slänga sitt skräp. Hur jobbigt är det?

Frukt och dylikt har jag inget problem att hiva ut genom bilrutan när jag är ute längs en landsväg och kör, det tar naturen hand om ändå.

Däremot om någon försöker kasta ut burkar/plast...
Citera
2012-07-17, 12:07
Medlem
Delvis beror det säkert på gammal hederlig mänsklig lättja.

Tänk också på hur mycket en rökare behöver rationalisera bort, all den där tjäran och kolmonoxiden som de inbillar sig att de kan sluta med när som helst.

Om man kan "glömma" att man fyller sina lungor med giftigt slem så är det ju ännu lättare att inte tänka på nedskräpningen.

Det är nog lite grann av "Alla andra fimpar ju på marken" inblandat också för vissa.
Citera
2012-07-17, 12:24
Medlem
locomotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongbox
"Alla andra fimpar ju på marken".

Där är det vanligaste argumenten om varför folk skräpar ner. Men varför ska det vara ett tillstånd att få skräpa ner?

Om alla gjorde som alla andra gjorde skulle vi ha total anarki llite överdrivet men fortfarande....
Citera
2012-07-18, 17:22
Medlem
Kartt92s avatar
Jag slänger på marken, eftersom det ändå försvinner när jag snusar lös, så jag orkar inte riktigt bry mig.
Citera
2012-07-19, 14:02
Bannlyst
Jag slänger ciggen på marken endast om inte askfat/papperskorg finns, det är ju bara ren jävelskap att trotsigt slänga på marken trots papperskorg.

Men helt ärligt slänger jag säkert 7-10 fimpar på marken om dagen :/
Citera
2012-07-20, 03:02
Medlem
ChristerNs avatar
Finns det någon som hittat en 10 år gammal cigg i naturen där regn kommer?

När fimpen bli blöt, så löser den upp sig. Om nån trampar på en blöt fimp så försvinner den snabbare.

Tänk på att ciggen är gjord av växtblad och cellulosa (pappret).
Det är egentligen inte skadligare för naturen än ett löv från ett träd, eller bladgrönsak.

Möjligen kan ämnesomsättningen på kräldjur och insekter stimuleras vid för hög koncentration.
Men regn späder snabbt ut nikotinet.
Svamp kan direkt växa på tobak.

En del gnäller och klagar på allt de kan om rökning.

En liten glasbit eller vissa plaster bryts inte ned i naturen, vilket är ett enormt mycket värre än fimpar.

Den som är medveten om detta slänger gärna fimpar på marken.

Fimpar är väl vackrare än fula spindlar, så gnällisarna borde förbjuda spindlar på offentliga områden.

Christer
Citera
2012-07-20, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrimsonSemper
Jag slänger ciggen på marken endast om inte askfat/papperskorg finns, det är ju bara ren jävelskap att trotsigt slänga på marken trots papperskorg.

Men helt ärligt slänger jag säkert 7-10 fimpar på marken om dagen :/

Men hallå hur skulle det se ut om alla slängde lika många varje dag
Hur svårt att hålla ciggen tills en papperskorg närma sig.
Citera
2012-07-20, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerN
Finns det någon som hittat en 10 år gammal cigg i naturen där regn kommer?

När fimpen bli blöt, så löser den upp sig. Om nån trampar på en blöt fimp så försvinner den snabbare.

Tänk på att ciggen är gjord av växtblad och cellulosa (pappret).
Det är egentligen inte skadligare för naturen än ett löv från ett träd, eller bladgrönsak.

Möjligen kan ämnesomsättningen på kräldjur och insekter stimuleras vid för hög koncentration.
Men regn späder snabbt ut nikotinet.
Svamp kan direkt växa på tobak.

En del gnäller och klagar på allt de kan om rökning.

En liten glasbit eller vissa plaster bryts inte ned i naturen, vilket är ett enormt mycket värre än fimpar.

Den som är medveten om detta slänger gärna fimpar på marken.

Fimpar är väl vackrare än fula spindlar, så gnällisarna borde förbjuda spindlar på offentliga områden.

Christer

Rök om du vill och förgifta dig själv men blanda inte in andra att se din skit.

Tänk om alla rökare i Göteborg skulle slänga fimpar på gatan.
Ingen aning hur många rökare det finns men minst 50.000 och alla röker 5 om dagen det är 250.000 fimpar som skräper runt staden.
Du tycker det skulle se snyggt ut om staden hade så många fimpar på gatan?
Citera
2012-07-20, 05:00
Medlem
Fimpar och snus i diverse former står väl för typ 90% av nedskräpningen men är de enda sakerna det är lagligt att slänga på marken numera....bra tänkt lagstiftarna när ni gjorde det olagligt att flytta en burk som ligger på marken ur vägen men fortsatt lagligt att av ren lättja slänga 30 fimpar per dag där folk skall gå.

Som plågad av diverse renlighetsnoja/ocd är det inte heller direkt trevligt att kliva i saker med folks kroppsvätskor. Sommaren är en enda lång sicksackande/kliva över/gå åt sidan tid undan blodiga(inbillat eller verkligen) papper, plåster , kondomer mm. Fimpar och snus kan ofta ha en viss likhet med dessa vid en första anblick. Ja , jag vet........men det är en annan tråd.
Senast redigerad av evanderross 2012-07-20 kl. 05:06.
Citera
2012-07-20, 05:10
Medlem
manniskans avatar
Usch, jag förstår inte vissa människor. Om jag och några kompisar röker bara tio meter ifrån en papperskorg är jag den enda som går dit för att slänga fimpen, resten står som fån och tycker att det var onödigt gjort av mig. När det varit långt till närmaste papperskorg har jag tyvärr kastat fimpar på marken, jag försöker då mestadels sikta på brunnar, kanter osv. I skogen ser jag till att inte fimpa överhuvudtaget, då det för mig skär i hjärtat att lämna sådant skit i en så vacker natur..
Citera
2012-07-21, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Men hallå hur skulle det se ut om alla slängde lika många varje dag
Hur svårt att hålla ciggen tills en papperskorg närma sig.

Det är inte alltid man går mitt genom innerstaden eller hur? Längre ut finns inte jättemånga papperskorgar tyvärr. Och att gå runt med 5 fimpar i handen känns dumt på något sätt.
Citera
2016-08-28, 20:28
Medlem
Skogswalds avatar
Vågar mig på en liten bump, så här fyra år senare, då min enkla fråga känns hyfsat välplacerad här. Jo, jag är inte rökare per sann definition, men likväl händer det att jag råkar befinna mig nånstans med endera form av tagg i mungipan. När den väl har brunnit ut så råkar jag olyckligtvis allt som oftast befinna mig själv utan dedikerad askkopp inom synhåll, och trädkramare som jag också är vill jag då sällan bara släppa den på asfalten, trots att den skulle bli allt annat än ensam i sitt sällskap där. Det händer då att jag får syn på en klassisk dagvattenbrunn, och jag ställs alltid inför samma dilemma. Ja, situationen är återkommande. Asfalten eller dagvattenbrunnen? På nåt sätt känns det bättre att släppa den i brunnen; det är som att jag vill intala mig själv med att vårt svenska system är utrustat med allehanda filter, så att åtminstone ingen hund eller katt kommer att få i sig resterande gifter från min fimp.

Det känns så klart inte helt optimalt, men långt mycket bättre än att bara helt likgiltigt släppa den på asfalten. Vad jag undrar är om jag lurar mig själv här? Jag skulle allra helst se någon som jobbar med vattenavrinning och renhållning klippa in i tråden och redogöra för vad som egentligen händer med vattnet sedan det åkt ner genom gallret. Rationaliserar jag mitt eget ovett, ja nedskräpning? När jag var ett litet barn var TMNT främsta idoler, så visst kollade vi fascinerat ner i en och annan sådan brunn, och dumma ungar som vi var hann vi lyfta av ett par lock också. Jag kommer ihåg att de vägde bly, men att vi m.h.a. järnspett från byggarbetsplatser kunde uppnå hävstångseffekt. Nåväl, nog med barndomsminnen, längre än så har jag alltså inte varit, down that big drain.

Så, i korta ordalag, är det åtminstone ½ OK att kasta fimpar i dagvattenbrunnar, i brist på askkopp?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in