34 564 besökare online
856 634 medlemmar • 45 805 140 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Sport & träning > Motorsport
Svara på ämne
Ämnesverktyg
klippatyng
Medlem
Jag undrar om det finns någonstans där en 10åring kan få åka med i en sportbil typ Ferrari på bana.
(eller hellre en bugatti veyron, hans favoritbil, om man fick välja haha)
De flesta jag sett verkar ha krav på 18 år.
Annars är nästan all sorts motorsport intressant. Rally, Indycar, Folkrace.
Han gillar nästan allt. Men jag tror att han mest skulle uppskatta fart på asfalt.
Tacksam för svar.

VoteForMrPedro
Avstängd
VoteForMrPedros avatar
Köra, OK 18år. Men...åka med? Var fan är samhället på väg med alla överdrivna regler. usch.

SexSexSex
Medlem
SexSexSexs avatar
Ja sjukt, man äcklas, gör ju mesar av varenda kotte!

Det måste finnas utomlands. Kanske ni kan göra det på srmester?

endure
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoteForMrPedro
Köra, OK 18år. Men...åka med? Var fan är samhället på väg med alla överdrivna regler. usch.
Det är en säkerhetsfråga, men dock inte en åldersfråga. När det gäller barn är det längden som spelar roll. En person/barn under 140 centimeter får inte sitta på plats med krockkudde enligt lag, eftersom risken är att krockkudden utgör mer skada än nytta.

Bromskloss
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
En person/barn under 140 centimeter får inte sitta på plats med krockkudde enligt lag, eftersom risken är att krockkudden utgör mer skada än nytta.

Som tur är är det väl ändå inte aktuellt med en krockkudde i en bil avsedd för banan, oavsett om det gäller en person eller ett barn.

drummelgosse
Medlem
Hade det inte varit lite mer passande för en 10 åring att få gå loss lite med go-cart?

endure
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bromskloss
Som tur är är det väl ändå inte aktuellt med en krockkudde i en bil avsedd för banan, oavsett om det gäller en person eller ett barn.
Förutsatt att bilen håller sig till just banan Men frontalkrockar blir ju, som du antyder, svårare att få till. Krockkudden kan ju inaktiveras hursomhelst, för barnets säkerhet. Det är antagligen bara lagliga bekymmer bilägarna vill undvika, när det gäller andra ansvarsavtal för barn, osv. Barn är helt enkelt någonting som de inte är beredda att hantera rent juridiskt.
Senast redigerad av endure 2012-07-15 kl. 10:50.

Bromskloss
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Förutsatt att bilen håller sig till just banan Men frontalkrockar blir ju, som du antyder, svårare att få till.

Nej, det menar jag inte. Man kan ju absolut köra in med nosen först i räcket eller snurra och bli påkörd framifrån av en annan bil. Jag menar att i en bil för bana har man ju lämpligen störtbur, skalstol, sexpunktsbälte och hjälm med nackfäste. Då far man ju ändå inte fram emot ratten och har alltså ingen nytta av någon krockkudde, så då slipper man släpa runt på en sådan.

tparis
Medlem
tpariss avatar
Citat:
Förutsatt att bilen håller sig till just banan Men frontalkrockar blir ju, som du antyder, svårare att få till. Krockkudden kan ju inaktiveras hursomhelst, för barnets säkerhet. Det är antagligen bara lagliga bekymmer bilägarna vill undvika, när det gäller andra ansvarsavtal för barn, osv. Barn är helt enkelt någonting som de inte är beredda att hantera rent juridiskt.

Man har inga airbags i banbilar då dem är helt onödiga där.

Represent
Medlem
Represents avatar
Citat:
Det är en säkerhetsfråga, men dock inte en åldersfråga. När det gäller barn är det längden som spelar roll. En person/barn under 140 centimeter får inte sitta på plats med krockkudde enligt lag, eftersom risken är att krockkudden utgör mer skada än nytta.

många 10åringar är över 140 cm.

venoxy88
Medlem
Tror inte de skulle va något problem med att åka med i en full utrustad racing/rally/rallycross bil om man är 10. åkte mycket med pappa förut när jag va liten i hans Grupp H ascona och de va helt lagligt fick naturligtvis inte åka med under tävling men under en träning på folkrace banan funkade bra, vill då tillägga att första gångerna jag åkte med var jag bar 5. men kan ju va klubben som kanske tänjde lite på reglerna just då är inte 100 på de.
Dock att få åka med i en vanlig superbil runt en bana kan nog bli lite krångligare annars ska de nog bara va att hitta på någon som har en racing bil, spänna på sej hjälm och bältet och hålla i sig.
Senast redigerad av venoxy88 2012-07-20 kl. 09:02.

treskmongo
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drummelgosse
Hade det inte varit lite mer passande för en 10 åring att få gå loss lite med go-cart?
Jag håller med dig, åk och hyr gokart så ungen får köra själv istället för att sitta brevid!

Svara på ämne
Topp Dela »