Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-03-14, 00:55
  #1
Avstängd
mr_evils avatar
Detta är något jag funderat på... jag hatar heta somrar, så vill jag bo någonstans där vädret är lite småruggigt och höstaktigt hela året. Island verkar vara ett sådant ställe (Type O Negatives sångare Pete Steele har ju också yttrat sig om detta )...

Anyway, är det någon som har erfarenhet av att resa/bo på Island? Är språket en stor barriär? Jag har hört att islänningarna förstår danska, stämmer detta? (Talar nämligen flytande danska). Hur ser den etniska sammansättningen på befolkningen ut? Hurdan är Internet-infrastrukturen? Hus-och markpriser? Vapenlagar? Skattenivå? Priser på konsumentvaror?

Stämmer det att det finns en massa amerikanska militärbaser på ön? Detta är ju bara en bonus för mig... få träffa en massa vapengalna US marines
Citera
2005-03-14, 01:02
  #2
Medlem
Konrad Haifas avatar
ett trevligt land. Jag var bara 14 när jag var där men funderar starkt på att resa tillbaka. Har även några halvt bekanta därifrån.

- Många talar danska, vissa även svenska. De läser danska i skolan tror jag.

- Ytterst få icke-europeer, de som finns är som du sa amerikaner. De har en stor bas på flygplatsen Keflavik så där kan du sitta och runka när planen startar och landar.

- För övrigt tror jag det är ganska likt Sverige i de övriga frågor du nämner.

Kan tilläggas karg natur, uselt väder och bra fiske. Dyrt om du skall fiska i berömda laxälvar dock.
Citera
2005-03-14, 02:32
  #3
Medlem
General Nogis avatar
Island har lägre skatter än Sverige helt klart:

http://www.itc.is/Iceland/corporation_taxes.htm

Förutom amerikanarna finns det en del turkiska(?) gästarbetare också, 200 st kanske.

Ska du dit och rensa fisk eller?
Citera
2005-03-14, 09:24
  #4
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Med tanke på klimatet och det rent osannolikt karga och depressiva landskapet så är det märkligt att det överhuvudtaget har blivit någon befolkning på den ön.
Vad fick folk att ge sig dit en gång i tiden och varför stannade de kvar?

Fan, ön verkar t o m värre än Irland och resten av Brittiska öarna och det vill inte säga lite!

Men det skulle vara kul att åka dit någongång och kolla upp Reykvavik.
Citera
2005-03-14, 13:08
  #5
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Med tanke på klimatet och det rent osannolikt karga och depressiva landskapet så är det märkligt att det överhuvudtaget har blivit någon befolkning på den ön.
Vad fick folk att ge sig dit en gång i tiden och varför stannade de kvar?

Fan, ön verkar t o m värre än Irland och resten av Brittiska öarna och det vill inte säga lite!

Men det skulle vara kul att åka dit någongång och kolla upp Reykvavik.

Jag tror inte det är sådan misär som de brittiska öarna. Islänningarna är nog inte så självömkande och alkoholiserade som de brittiska folken.

Betänk att det var de hårdaste av vikingarna som koloniserade ön. Antagligen ligger det inte i folksjälen att gnälla.

Om britter i allmänhet är osköna till utseendet är det tvärtom på Island, bra skit.
Citera
2005-03-14, 13:11
  #6
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Konrad Haifa:

Där har du säkert rätt! Vad jag har sett på fotografier och resereportage så verkar inte islänningarna hälften så anemiska, snoriga och "socialbidragsaktiga" i hyn som britterna. Ingen karies eller gröna parkas och syltmackor i sikte där inte!
Citera
2005-03-14, 16:42
  #7
Avstängd
mr_evils avatar
Låter som ett mycket trevligt land!
Citera
2005-03-14, 16:59
  #8
Medlem
Meccans avatar
Är det någon som har koll på alkoholskatten där. Vad kostar t ex. en flaska isländsk vodka (om de nu gör vodka) eller en öl på krogen?
Hur länge får krogarna ha öppet? Har de något som helst uteliv i Reykjavik?

Tycker Island verkar vara ett intressant land förövrigt. Inte någon som har varit där och kan berätta lite. Av annat folk har jag hört att det tydligen inte ska vara så "party" hörde jag rätt eller fel?

//Meccan
Citera
2005-03-14, 17:07
  #9
Banned
uph-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad Haifa
Jag tror inte det är sådan misär som de brittiska öarna. Islänningarna är nog inte så självömkande och alkoholiserade som de brittiska folken.
Jag har aldrig fått den bilden av de brittiska öarna. Men jag har aldrig varit där och dessutom låter det intressant! Berätta mer, Konrad!
Citera
2005-03-14, 21:32
  #10
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uph-man
Jag har aldrig fått den bilden av de brittiska öarna. Men jag har aldrig varit där och dessutom låter det intressant! Berätta mer, Konrad!


Jag har heller aldrig varit där men jag betecknar ändå följande som brittiskt:

- Män är feta, tunnhåriga och börjar se ut som gubbar i 18-årsåldern, kvinnor är fula och oattraktiva, barnfödsel där killen sticker när tjejen är 15 år, många gator med fula tegelradhus i hopplösa byar där himlen och regnet mörkas av utsläpp från det lokala kolverket, hög arbetslöshet så att folk dricker öl i stor mängd varje dag.

Några av mina fördomar.
Citera
2005-03-14, 21:51
  #11
Medlem
manganmanges avatar
För ett tag sen lyssnade jag på ett program på radion om en forskare som specialicerat sig på ärftliga sjukdomar, han ansåg att Island var ett drömställe för sån forskning, eftersom det ligger så avskilt och inte har haft nån direkt invandring att tala om, Tydligen så är det väldigt vanligt att man på Island känner till sitt släktträd ända ner till typ 1100talet ganska häftigt
Citera
2005-03-15, 00:12
  #12
Medlem
swazzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meccan
Är det någon som har koll på alkoholskatten där. Vad kostar t ex. en flaska isländsk vodka (om de nu gör vodka) eller en öl på krogen?
Hur länge får krogarna ha öppet? Har de något som helst uteliv i Reykjavik?

Tycker Island verkar vara ett intressant land förövrigt. Inte någon som har varit där och kan berätta lite. Av annat folk har jag hört att det tydligen inte ska vara så "party" hörde jag rätt eller fel?

//Meccan

Var där i augusti 2003.

Har inte full koll på priser och så där. Men vanlig försäljning sker via Islands motsvarighet till systembolaget. De tillverkar nån sprit där som heter Bärsärkare på Isländska (typ bara nån bokstav som skiljer), vilken av tradition ska drickas rent och shotas dock inte riktigt som våra snapsar utan den verkar funkar när som helst. Utelivet i Reykjavik är väll ganska känt. De ska vara riktigt galna på att festa där.

Naturen är helt ortrolig där. Den karga växtligheten(mörkgröna mossor och buskar) på lavastenen är väldigt intressant. Det blir riktigt trollskt när allt även är täckt i dimma och röken från varma källor kommer upp här och var.

Är man där så rekomenderas en dagsrundtur i en stor jeep med jättedäck. Vår chafför var fd rallyförare och kunde sitt körande och han höll sig inte bara till vägar utan var och körde precis var som helst. I rundturen kunde man även köra snöskoter på en av glaciärerna där. väldigt häftigt när man kör bara nån meter ifrån sprickor som kan vara ett hundratal meter djupa.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f191612

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback