44 284 besökare online
858 443 medlemmar • 45 879 000 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Medicin och hälsa
Svara på ämne
Ämnesverktyg
genialaidioten
Medlem
genialaidiotens avatar
Hej!

Behöver hjälp av någon som är duktigt på att räkna. Så jag kan se chansen/% att ha Bechterews.

Vet inte riktigt vart jag skulle starta denna tråd, men blev här..
Anledning till den tråd är följande. Jag har haft en regnbågshinneinflammation, testat positiv på hla b-27 och dom har sett nåt i lederna o korsryggen på röntgen.
MEN svensk sjukvård är som vanligt jätte dålig så jag får inte enns tid hos reumatologen för en defenitiv diagnos även fast min läkare skicka remiss. Jag hoppas ju självklart att jag inte har något...

Räkna ut procent på att man har Becterews enligt följande kriterier:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ankyloserande_spondylit
"Sjukdomen förekommer hos 0,5 % av Sveriges befolkning, och den är 6–7 gånger vanligare hos män än hos kvinnor"
+
Ungefär en fjärdedel av alla personer med Bechterews sjukdom får inflammation i ögats iris, så kallad regnbågshinneinflammation, även kallad irit.
+

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1360
"90% av patienterna med Mb Bechterew är HLA B27-positiva. Analys av HLA B27 rekommenderas emellertid ej då det prediktiva värdet är lågt (HLA B27 är vanligt förekommande i befolkningen; mellan 8 – 14 % är bärare av genen. Spondylos är en vanligare orsak till ryggbesvär)."

Soulflower
Medlem
Soulflowers avatar
Hej.
Jag har bechterews och hoppas jag kan svara på några frågor, HLA B-27 är ingen vidare bra test så även om det visar sig att du har den antigenen så behöver det inte vara likhetstecken med bechterews, jag har inte den och har heller aldrig haft irit (regnbågshinneinflammation).
Berätta lite om dina andra symptom och hur länge du haft dem så kan vi se om de överrensstämmer med mina. Din ålder kan också vara viktigt.
Jag "drabbades" ungefär när jag var 22 om jag ska tolka mina egna symptom, var hos många läkare för smärtorna men fick inte diagnosen fören jag var 30, åtta år senare då min läkare misstänkte diskbråck och skickade mig på skiktröntgen.

genialaidioten
Medlem
genialaidiotens avatar
jag har haft känningar i korsyggen sen 20års åldern dock bara en sida i taget och det har bytt sida.
nu har jag ont i båda sidorna och känner mig ganska stel, fylld 30 i år. Och det har visat nån sorts förändringar i vanligt skiktröntgen de har dock inte sagt specifikt vad. 2007 fick jag regnbågshinneinfalmmationen. sen dess har det gått utför.

Jag har också haft inflammation i blygdbensfogen (inte helt vanligt bland killar tror jag)
Bursit på båda sidorna i höftböjarna. Inflammation i ljumskmuskelfästena. <- dessa 2 har jag lyckats bli av med.

Nu har jag fått en hälsporre och inflammation i ett muskelfäste i bröstet.
Jag blir jätte "stel" i bröstryggen när jag sover. Jag kan max sova ungefär 3-6 timmar sen känns det i musklerna rastlöshet/stelhet, kan inte riktigt förklara smärtan.. Jag måste iallfall upp och röra på mig. Detta gör att jag självklart känner mig konstant trött. Fick nackspärr p.g.a bröstryggmusklerna krampade ihop 2dagar sen.

En sak som har stått ut är att jag har varit förjävla trött under inflammations tiderna. Dock är väl bara det normalt då smärtan suger åt enns energi antar jag, och ålder :P..
Jag är en väldigt aktiv person när det kommer till träning, kanske till och med överträning så jag har bara trott det har varit förslitningsskador..
Senast redigerad av genialaidioten 2012-07-14 kl. 09:36.

Soulflower
Medlem
Soulflowers avatar
Det låter ju rätt så likt bechterews faktiskt, men kan ju så klart vara något annat. Men det brukar börja i 20-års åldern. Mitt började i korsryggen precis som ditt, var stel och fick rulla ur sängen. Läkaren rekommenderade mer träning... Det kom och gick och jag kunde inte sätta det i samband med något, ibland varade det en dag, ibland tre-fyra. Sen kunde det vara hyfsat nån månad, dock nästan ständig värk i ryggslutet men avfärdade det med att jag hade ett tungt jobb och bet ihop.

Efter ytterligare nåt år började det kännas som ischias fast smärtan gick bara ner till knät och inte hela vägen, tydligen karaktäristiskt för "falsk ischias" och precis som du säger nästan alltid bara på ena sidan. Kunde halta på höger ben i en vecka sen vaknade jag en morgon och då var det på vänster sida.

Nu känns det mer som ömma muskler och stelhet, väldigt olika från dag till dag och allra bäst nu på sommaren.
Det jag har märkt som har hjälpt mig är bra kost, lagom med motion och att faktiskt försöka vara glad även om det inte är lätt alltid. Och gräs så klart, men det "medicinerade" jag med redan innan men det hjälper.
Om det nu visar sig vara bechterews är mina bästa tips att undvika gluten, dra ner på socker och helst äta vegansk. Jag var vegan redan innan jag fick diagnosen men jag förstår att det är en omställning alla inte är redo att göra. Men sluta med gluten direkt, det hjälper mycket.Och var glad, det är nog det viktigaste...

Hoppas allt svammel hjälpte något iaf...

genialaidioten
Medlem
genialaidiotens avatar
låter väldigt likt det där med byta sida...

en av omställningarna jag gjorde tillfälligt när jag hade inflammationen i ljumskarna va just att äta vegankost typ, för jag hittade en bok som hette the inflammation free diet. Jag tror det hjälpte kanske dags att gå över helt..

vara postiv kan jag nog hålla med om allt är så mycket tyngre om man ska negativ ovan på allt annat..

Jag har aldrig förstått det där med gluten, vad är det? vilken mat äter man inte då?

Apropå gräs verkar det ju intressant för det finns ett ämne som är bra mot inflammation. Dock skulle jag vilja ha det utan att bli hög, för enda gången jag testat det blev jag bara trött som satan och det vill jag inte vara . Se intressant artikel nedan!
http://www.wired.com/wiredscience/20...igh-arthritis/

EmmaKlara
Medlem
EmmaKlaras avatar
Om du haft regnbågshinneinflammation (irit), positivt HLA och de symtom du beskriver så har du troligen Bechterew. Du har ju den värk du har oavsett vad sjukdomen heter, men det är bra att få en diagnos. Då kan du gå på speciell sjukgymnastik för just den sjukdomen.

Jag har själv Bechterew, vilket är ganska ovanligt hos kvinnor, men jag har det i en ganska lindrig formoch inga större problem.

genialaidioten
Medlem
genialaidiotens avatar
problemet är att reumatologen svara bara tillbaka på min husläkares remiss samma dag att jag ska äta antiinflammatoriskt och gå på sjukgymnastik utan enns träffat mig eller vilja ha dit mig.

Dom bort väl vilja träffa mig? gör en utredning? ge mig en diagnos om jag har det eller inte?

Dessutom kan jag inte äta dom där NSAID antiinfalmmatoriska dikofenak och vad dom heter, min mage pajar ihop efter 2 dagar helt och jag får blod i avföringen, rätt nasty ja..

Michalishenko
Medlem
HLA B27 testet säger i princip ingenting eftersom ~95% av de som testar postivit inte har Bechterews.

För att kunna bedöma hur prediktivt irit är behöver man veta hur vanligt det är hos hela befolkningen. Har fått fram att prevalensen (antalet drabbade vid en given tidpunkt) är 5 av 100000, dvs inte helt ovanligt. Skulle därför gissa att det inte heller är ett speciellt bra diagnoskriterium.

Enligt Wikpedia-sidan är det en svårdiagnosticerad sjukdom http://en.wikipedia.org/wiki/Ankylos...itis#Diagnosis . Därför skall du kanske inte vara alltför besviken på den svenska vården. Det du kan pusha för är MRI på sakroiliakalederna. Vet själv hur det kan vara eftersom jag själv också bär på en svårdiagnosticerad sjukdom.

Yoga och simning skall tydligen vara mycket bra terapi, så hade jag varit du så hade jag börjat med något av de redan nu. Kan själv rekommendera yoga, som gör underverk för en stillasittande kropp som börjar bli gammal och stel.

Hoppas det går bra för dig!

Benyamean
Medlem
Benyameans avatar
Chansen att ha Bechterews sjukdom är som jag ser det 50/50, antingen har du den eller så har du den inte.
"Ett bättre tecken på vansinne är att göra om samma destruktiva saker trots att man vet att det kommer gå åt helvete. Förväntar man sig ett annat resultat så lever man iallafall på något slags hopp om motsatsen." Benyamean

genialaidioten
Medlem
genialaidiotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enligt Wikpedia-sidan är det en svårdiagnosticerad sjukdom [url
http://en.wikipedia.org/wiki/Ankylos...itis#Diagnosis[/url] . Därför skall du kanske inte vara alltför besviken på den svenska vården.

Att dom inte vill träffa mig eller änns ställa mig i den vanliga månadslånga köerna gör mig jävligt besviken..
Jag menar, jag går till jobbet och sliter samtidigt med smärta som många andra skulle ha sjukskrivit sig för. va fan är det jag betalar skatt för?
Senast redigerad av genialaidioten 2012-07-14 kl. 11:26.

HarmonicAce
Medlem
HarmonicAces avatar
Magnetkameraundersökning är säkrare diagnostiskt än vanlig slätröntgen, sedan så skall blodstatus kontrolleras.

Sedan är MB Bechterw vanligare i vissa delar av landet, så var du bor (eller har ditt ursprung) kan ge en indikation, det finns en hereditär komponent.

genialaidioten
Medlem
genialaidiotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarmonicAce
Magnetkameraundersökning är säkrare diagnostiskt än vanlig slätröntgen, sedan så skall blodstatus kontrolleras.

Sedan är MB Bechterw vanligare i vissa delar av landet, så var du bor (eller har ditt ursprung) kan ge en indikation, det finns en hereditär komponent.

min släktträd kan jag inte, men jag är blond och har blåaögon. båda föräldrarna är från finland.

Svara på ämne
Topp Dela »