Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-07-14, 02:07
  #1
Medlem
Messials avatar
Hur kommer det sig att en stor majoritet utav invandrarna gillar olika, för att sedan vara emot en liknande invandring - likt den som Sverige bedriver idag.

Tror de inte att de skulle funka i det egna landet, med exempelvis somalier och araber? Eller vill de bevara sitt land etniskt homogent?

Jag känner folk ifrån många olika länder, här i Sverige - och på i princip 99% av alla facebook sidor står det att personen gillar "vi gillar olika" och "Sverigedemokraterna i riksdagen - nej tack".

Kan det kanske också vara så att dessa tänker i dessa tankar, "Jag är ju själv invandrare, hur skall jag kunna vara emot andra invandrare"?
Eller tror dom att det i längden kommer fungera med några hundra tusen somalier och araber?

Världen skall ju ändå globaliseras, och bli ett enda stort land.
Citera
2012-07-14, 02:17
  #2
Medlem
Det går inte att förneka att det finns ett antal väljare som själva är invandrare som har eller kommer rösta på SD. Jag känner tre st. Men det är som du säger efter skräckpropagandan så tror många invandrare att dom kommer att rösta ut sig själva om dom röstar SD.

Jag går ofta och funderar på hur våra förfäder skulle reagerat om dom såg hur vårt land ser ut idag. Kulturen, traditionerna och allt som har med svenskhet och göra bara spolas bort. Det gör mig skamsen bara tanken på att det här vi gör med vårt land har svenskarna röstat för.
Citera
2012-07-14, 02:22
  #3
Avstängd
Thomasonss avatar
Jag känner många invandrare som är emot mena-invandringen. Dock stämmer det som du säger att de resonerar annorlunda i sitt hemland för de bryr sig mer om det landet än Sverige och det kan jag förstå. Vem vill ta till sig Sverige? Som sagt jag känner många bla jugoslaver, italienare, greker mm som är förbannade på vad som händer i Sverige. De som är med i facebookgruppen Nej till sd i riksdagen får gärna flytta till mångkulturen med sin familj
Citera
2012-07-14, 02:28
  #4
Medlem
Messials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomasons
Jag känner många invandrare som är emot mena-invandringen. Dock stämmer det som du säger att de resonerar annorlunda i sitt hemland för de bryr sig mer om det landet än Sverige och det kan jag förstå. Vem vill ta till sig Sverige? Som sagt jag känner många bla jugoslaver, italienare, greker mm som är förbannade på vad som händer i Sverige. De som är med i facebookgruppen Nej till sd i riksdagen får gärna flytta till mångkulturen med sin familj

Vill Sverigedemokraterna kasta ut exempelvis bosnier (muslimer), greker, kroater och serber? Själv har jag funderat på och rösta på SD, men är muslim ifrån Bosnien - dock icke religiös, har anammat den svenska kulturen, och jag firar högtider (nästan ensam i min familj) och äter gärna en bit fläsk titt som tätt.

Dock känns det lite konstigt att som muslim rösta på SD år 2014, då dessa just ser muslimer som ett hot. Men det gäller inte folk ifrån forna Jugoslavien? Man kan ju inte påstå att vi liknar exempelvis araber eller somalier.

Vi är i grund och botten samma folk som kroater och serber, både till beteende och utseende. Oavsett vad de olika folkgrupperna där nere säger.

Ta bara språket, bosniska är ett slaviskt språk - precis som kroatiska och serbiska, samt ryska och polska för och nämna två.
__________________
Senast redigerad av Messial 2012-07-14 kl. 02:30.
Citera
2012-07-14, 02:40
  #5
Medlem
billftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Vill Sverigedemokraterna kasta ut exempelvis bosnier (muslimer), greker, kroater och serber? Själv har jag funderat på och rösta på SD, men är muslim ifrån Bosnien - dock icke religiös, har anammat den svenska kulturen, och jag firar högtider (nästan ensam i min familj) och äter gärna en bit fläsk titt som tätt.

Dock känns det lite konstigt att som muslim rösta på SD år 2014, då dessa just ser muslimer som ett hot. Men det gäller inte folk ifrån forna Jugoslavien? Man kan ju inte påstå att vi liknar exempelvis araber eller somalier.

Vi är i grund och botten samma folk som kroater och serber, både till beteende och utseende. Oavsett vad de olika folkgrupperna där nere säger.

Ta bara språket, bosniska är ett slaviskt språk - precis som kroatiska och serbiska, samt ryska och polska för och nämna två.

Jag tror de ser Islamisering som ett hot, inte just någon som kallar sig för muslim men inte praktiserar Islam och kräver särbehandling eller en svensk samhällsanpassning. Jag tycker du ska rösta SD om du tycker det räcker med de problem vi ser idag av massinvandring.
Citera
2012-07-14, 02:45
  #6
Medlem
Messials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billftw
Jag tycker du ska rösta SD om du tycker det räcker med de problem vi ser idag av massinvandring.

Jag ser problemen, och jag vill att politikerna tar itu med dessa. Våldtäkter, misshandel, mord och rån förekommer dagligen numera - och så fort man ser att de sker på Hisingen, Rosengård eller i de södra delarna utav Stockholm - så vet man att de är invandrare.

Har inget emot skötsamma invandrare, dock måste vi ta tag i problemen. Blir kanske en röst på SD, men saker och ting kan förändras till det bättre i samhället, tills dess. Vi får se hur det artar sig.
Citera
2012-07-14, 02:47
  #7
Medlem
de flesta som jag känner som är invandrade tkr likartat som vi andra att de räcker nu, de anammar sig utefter de svenska samhället men vill inte ha in jordstampade MENA folk.

Jag ser dessa som vilka svenskar som helst och de likt de flesta vill inte ha in folk utan utbildning.
Citera
2012-07-14, 03:21
  #8
Medlem
Nästan alla invandrare jag känner som inte är MENA eller Afrikaner röstar på eller sympatiserar med SD och ingen av dom gillar negrer, blattar(MENA) eller Muslimer från något land. Tror inte jag träffat en enda MENA som gillar Negrer heller, eller jo en(1) tjej men tjejer är ju som dom är också.
Citera
2012-07-14, 03:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Vill Sverigedemokraterna kasta ut exempelvis bosnier (muslimer), greker, kroater och serber? Själv har jag funderat på och rösta på SD, men är muslim ifrån Bosnien - dock icke religiös, har anammat den svenska kulturen, och jag firar högtider (nästan ensam i min familj) och äter gärna en bit fläsk titt som tätt.

Dock känns det lite konstigt att som muslim rösta på SD år 2014, då dessa just ser muslimer som ett hot. Men det gäller inte folk ifrån forna Jugoslavien? Man kan ju inte påstå att vi liknar exempelvis araber eller somalier.

Vi är i grund och botten samma folk som kroater och serber, både till beteende och utseende. Oavsett vad de olika folkgrupperna där nere säger.

Ta bara språket, bosniska är ett slaviskt språk - precis som kroatiska och serbiska, samt ryska och polska för och nämna två.


Hej.

Fast problemen i Landskrona är albaner delvis ansvariga för och dem är ett europeiskt folkgrupp.

När jag säger delvis så beror det på att jag inte har den hela bilden just nu.

Jag tror inte att sverigedemokraterna vill slänga ut alla muslimer utan dem människor oavsett religös tro som inte sköter sig.
__________________
Senast redigerad av Wonders 2012-07-14 kl. 03:28.
Citera
2012-07-14, 03:33
  #10
Medlem
Sålänge en överväldigande majoritet utav det svenska samhället mår bra och inte är doppad i ghettoskiten kommer "gillar olika" vara populärt.

Och när det kommer till invandrare så tror jag få ens leker med tanken om deras egna nation skulle bli en minoritet i sitt egna land. Det är en frågeställning få blattar ställer sig i Sverige, delvis för att det inte är realistiskt då ett sådant scenario enbart kan målas upp hypotetiskt (vem skulle ens vilja invandra till Somalia?) och delvis för att blattar i Sverige generellt sett är politiskt ointresserade.

Men visst finns det även blattar som har en slags dubbelmoral. Jag tror det i längden beror på att hemlandet och Sverige är i olika omständigheter. Den image Sverige ger till invandrare (bland annat mig och min familj) är att det är ett land som vill ge alla en chans och därav går idén om den homogena nationalstaten ur bilden. Få, ens svenskar, tänker så om Sverige nu för tiden. Iallafall bland de yngre generationerna i storstäderna som växer upp med den verklighet vi lever i.

Vad ville jag få sagt med detta inlägget? Jag vet inte, är ganska trött å ville få sagt vad som virrade i mitt huvud
Citera
2012-07-14, 03:50
  #11
Avstängd
Straybullets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volwave
Jag går ofta och funderar på hur våra förfäder skulle reagerat om dom såg hur vårt land ser ut idag. Kulturen, traditionerna och allt som har med svenskhet och göra bara spolas bort. Det gör mig skamsen bara tanken på att det här vi gör med vårt land har svenskarna röstat för.
Du behöver nog inte fundera särskilt länge, de hade gjort vad alla kloka och rationella män hade gjort. Nämligen kastat ut alla främlingar ur landet, hängt våra folkförrädare och skjutit resten som gjort motstånd. Idag tror man att man kan påverka medelst demokratiska val, men under den absoluta lejonparten av människans existens så har man ju faktiskt löst problem och hot på det sätt jag anger ovan.
Citera
2012-07-14, 04:33
  #12
Medlem
knickedickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volwave
Jag går ofta och funderar på hur våra förfäder skulle reagerat om dom såg hur vårt land ser ut idag.
Blir en sak bättre för att våra "förfäder" tänkte så? Är det bättre att tro att solen cirklar kring jorden? Reagera hur du vill, men jag tror inte att våra förfäders tro och tankar är en måttstock för sanning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback