14 304 besökare online
856 400 medlemmar • 45 795 957 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Historia
Svara på ämne
Ämnesverktyg
h4cked4life
Medlem
h4cked4lifes avatar
Hej,
Hittade för några dagar sedan en ring när jag var ute och grävde, ringen hittades på ca 10 cm djup mellan jord och sand. Bör tilläggas att området jag grävde på har varit gammal sjöbotten.

Har ingen aning om det är äkta vara, lånat en väns metalldetektor och den säger Nickel/Guld.

Vet att man inte kan säga så mycket när jag endast har ett par bilder, men jag är långt ifrån en guldaffär eller vart jag nu skall vända mig för att få reda på om det är en Äkta ring/stenar eller vad det nu kan vara.

1. http://i48.tinypic.com/2drxum0.jpg
2. http://i45.tinypic.com/4pz62h.jpg

Det är en stor sten i mitten av ringen samt 2 mindre på varje sida.

Tacksam för alla förslag/tips.

Vänliga hälsningar

framtidaledare
Medlem
Hoppas den gör dig rik!

Antikrundan är väl ute på sommarturné som vanligt, skulle ju vara intressant! Annars får du nog nöja dig med en vanlig guldsmed/antikhandlare för att få den värdesatt!

Shivon
Medlem
Shivons avatar
Ganska svårt att avgöra, men det ser ut att vara gulddouble eftersom den ser ut och ha rostat och guldet har flagnat

RuleBritannia
Medlem
RuleBritannias avatar
En diamant går ju inte att repa, så du kan ju försöka lite försiktigt med en kniv om du vill veta om det är en diamant eller inte!

-Benjamin Franklin

NakatomiPlaza..
Avstängd
NakatomiPlaza..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Hoppas den gör dig rik!

Antikrundan är väl ute på sommarturné som vanligt, skulle ju vara intressant! Annars får du nog nöja dig med en vanlig guldsmed/antikhandlare för att få den värdesatt!

Hur skulle den göra TS rik?

GeneticHerbs
Medlem
GeneticHerbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuleBritannia
En diamant går ju inte att repa, så du kan ju försöka lite försiktigt med en kniv om du vill veta om det är en diamant eller inte!

Varför skulle man inte kunna repa en diamant?
Har hört att om det är en diamant så ska man kunna "skära" i glas med den.

Sigsten
Medlem
Sigstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneticHerbs

Har hört att om det är en äkta diamant så flockas kåta kvinnor runt den.

Den ser inte så värst gammal ut fast ganska sleten. Kan du inte bara gå till närmsta juvelaffär och fråga?

Kartolf
Medlem
Inte för att vara sådan men vad har detta med historia att göra?

Iathsathath
Medlem
Iathsathaths avatar
Var i Sverige hittade du den?

"Det var ett jävla tjatande om balter, hur fan illa beter sej inte balter i sverige va!!!!! Är du därifrån?" **

"A men ge dig människa, när ska ni inse att ert språk är slaviskt och ni är slaver som inte har någonting med den antika makedonien att göra shit aså ska det vara så svårt." ***

Bairuilong
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneticHerbs

Därför att det är det hårdaste(?) naturmaterial vi känner till. (rätta mig om jag har fel)
Ett exempel på effekten av detta nämner du själv - man kan skära i glas med den.

Mvh

h4cked4life
Medlem
h4cked4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iathsathath
Var i Sverige hittade du den?
Den är hittad i Roslagen

The-Swed-Hunter
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h4cked4life
Den är hittad i Roslagen

Jag håller själv på med den hobbyn och är ganska säker på det som hoppar upp ur marken.

Jag hatar att göra dig besviken,men jag är 99.9% att den inte är av ädelmetall...
Som några nämner innan,att den ser ut att ha flagnat, det ser ut som under det som flagnat kommer det fram en röd yta, oftast är detta nickel som blivit detta pga en kemisk reaktion me ph värdet i backen.

Guld och silver håller sig nästintill alltid i samma skick som den tappades i.
Ex kolla länken,det är en av mina videor när jag vart ute och sökt,spola fram till 5min
http://www.youtube.com/watch?v=uDYUJX8nEWU
Så skall det se ut.

Svara på ämne
Topp Dela »