12 723 besökare online
858 482 medlemmar • 45 880 489 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Vapen och militär
Svara på ämne
Ämnesverktyg
PastorPrimarius
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Om hotbilden mot Sverige blev akut förhöjd och landet var tvunget att börja förbereda sig för krig. Hur skulle man egentligen gå tillväga för att mobilisera? Hur snabbt kan det gå?
Hade politikerna kunnat lägga vackra principer om jämställdhet och mångfald åt sidan och satsa på prestation?
Flashback har blivit tråkigt. Hej då.

iNViSiBiLiTY
Medlem
iNViSiBiLiTYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
Om hotbilden mot Sverige blev akut förhöjd och landet var tvunget att börja förbereda sig för krig. Hur skulle man egentligen gå tillväga för att mobilisera? Hur snabbt kan det gå?
Hade politikerna kunnat lägga vackra principer om jämställdhet och mångfald åt sidan och satsa på prestation?

sverige hade fått i sig ganska fort. bäst för oss att vi fortsätter vara neutrala

HarmonicAce
Medlem
HarmonicAces avatar
Hur tänker du att jämställdhet och mångfald skulle krocka med mobilisering?

Att återta invasionsförsvaret skulle ta flera år, jämför med WWII och att det då tog 4 år innan Sverige var hyggligt beredd på en invasion, trots Per Albins ihärdiga upprepande om att Sveriges beredskap minsann var god redan i Augusti 1939.

kmrdz
Moderator
kmrdzs avatar
Om det hände idag skulle mobiliseringen nog se lite rolig ut. I första hand lär larmet gå ut till kontinuerligt och tidvis tjänstgörande soldater/officerare som inställer sig på sitt förband snarast. De befattningsrader som fortfarande bemannas med krigsplacerad personal från tidigare värnplikt kommer nog inte att fyllas upp lika fort, men teoretiskt borde det inte vara särskilt svårt det heller om det bara gäller förhöjd hotbild (alltså inte i ett skede där angreppet redan börjat). Då får man göra som planen var förr vid mobilisering och kalla in de berörda på det sättet.

Jag har inget större förtroende för att detta skulle generera användbara förband direkt, skulle kräva en del samövning och repetitionsutbildning innan förbanden skulle vara klart att användas, men ovanstående är hur jag inbillar mig att det borde gå till. För anställda soldater borde det gå ganska smidigt dock, med färska kunskaper och stor vana av att ta sig till och vara på jobbet.

discord
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarmonicAce
trots Per Albins ihärdiga upprepande om att Sveriges beredskap minsann var god redan i Augusti 1939.
Lite OT men PAs citat är taget ur sitt sammanhang. Det var inte den militära beredskapen som det talades om.

HarmonicAce
Medlem
HarmonicAces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Lite OT men PAs citat är taget ur sitt sammanhang. Det var inte den militära beredskapen som det talades om.

Mja.

"Regeringen har vidtagit alla anstalter för vakthållning och skydd, som nu kan anses påkallade. Dessa komma att utvidgas och stärkas i den mån så befinnes nödvändigt. Vår beredskap är god." -P.A Hansson.

Detta i kombination med allmän mobilisering får nog anses röra militära krafter, även om fokus låg på självförsörjning för det civila samhället. Hade fallet INTE varit så hade man nöjt sig med ordna med civilförsvaret för att undvika beroende av utrikes införda varor.

Även om P.A.'s tal i efterhand setts med andra ögon kan jag tala för de som var inkallad under krigsåren, av vilka jag känner många. Det uppfattade det som att att de var just en militär mobilisering p.g.a. av direkt invasionshot.

Pre 1914
Medlem
Pre 1914s avatar
Givetvis var det en militär mobilisering, även om resten av samhället på många sätt ställdes på krigsfot också. Men PA Hanssons uttalande tolkar jag i första hand ändå som att regeringen tog hoten och de problem som direkt dök upp på allvar, inte som en bedyran om att Sverige hade en optimal militär försvarsförmåga.

PastorPrimarius
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarmonicAce
Hur tänker du att jämställdhet och mångfald skulle krocka med mobilisering?
Jag tänker mig att om man prioriterar jämställdhet och mångfald så gör man avkall på effektiviteten. Om man nu inte genom en objektiv analys kommit fram till ökad mångfald inom försvaret är ger just ökad effektivitet.

Med hot om ett nära förestående anfall så spelar det inte lika stor roll med politisk korrekthet som effektivitet. Jag undrar mest om det finns någon plan för hur man ställer om till fungerande försvar.
Flashback har blivit tråkigt. Hej då.

Moffmeister
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmrdz
Om det hände idag skulle mobiliseringen nog se lite rolig ut. I första hand lär larmet gå ut till kontinuerligt och tidvis tjänstgörande soldater/officerare som inställer sig på sitt förband snarast. De befattningsrader som fortfarande bemannas med krigsplacerad personal från tidigare värnplikt kommer nog inte att fyllas upp lika fort, men teoretiskt borde det inte vara särskilt svårt det heller om det bara gäller förhöjd hotbild (alltså inte i ett skede där angreppet redan börjat). Då får man göra som planen var förr vid mobilisering och kalla in de berörda på det sättet.

Du glömde HV...

kmrdz
Moderator
kmrdzs avatar
Det har du rätt i att jag gjorde. Jag vet inte hur HV larmar sin personal. Kan tänka mig att det liknar sättet som de övriga anställda larmas, mha telefoner i första hand?

Juno-Six
Medlem
Juno-Sixs avatar
Sverige är modernt. Inte minst våra myndigheter jobbar hårt med PR och att ha ett gott ansikte utåt. Viktigt är att synas i "sociala medier" som är så oerhört viktigt nuförtiden.

Halvt om skämt, halvt om sanning, undrar jag inte om det hade meddelats att man skall "attenda" "inviten" på Facebook om inställning på förbandet, och så vidare, självfallet ackompanjerat av en liten reklam på höger sida där byråkraterna vänligt uppmanar dig att försvara vårt faderland - de bjuder på en kanelbulle och dialog när man anländer, förstås.
Blood is thicker than water

02-02-2012
Medlem
02-02-2012s avatar
Det skulle mer vara viljan att göra något som saknas än möjligheten. Skulle en politiker kalla in HV, reserver och vissa utvalda som gjort värnplikten skulle man snabt få ihop et försvar. Frågan är mer OM politikerna skulle våga göra detta. Finns en risk att folk blir rädda och stressade om man gör något liknande.

Det här är anledningen till att en folkmilis MÅSTE inrättas om Sverige vill ha ett försvar värt att tala om. Allmän värnplikt är kul och ett sätt för barn att bli vuxna men inte mycket mer. Finns det vapen i "alla" hem behöver man inte mobilisera och jag tror inte att det finns så många som vill anfalla ett land där var tredje eller fjärde har vapen och utrustning hemma.

Svara på ämne
Topp Dela »