45 300 besökare online
858 391 medlemmar • 45 876 818 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Juridik
Svara på ämne
Ämnesverktyg
noidea2k8
Medlem
noidea2k8s avatar
Så mina granne har klagat på min väckarklocka nu, för andra gången. Denna gång fick jag hem en lapp med "hot om vräkning?" om jag inte vidtar åtgärder. Saker är den att jag har endast 1 väckarklocka, ibland brukar jag ställa mobilen också om jag sovit för få timmar så att säga. Angående att den stått och ringt i 2 timmar. Det tar jag på mig att den gjorde, för fick köra in tjejen till sjukan och då tröck jag bara in snoozen och stack iväg.

Nu under semestern så brukar jag ha larmet på halv 10, och snooza till 10 ungefär. Och hon jobbar väl tydligen natt och försöker väl sova under denna tiden. Men inte kan jag blir vräkt för att jag har väckarklockan på?

Här är en bild på pappret jag fick hem. http://i49.tinypic.com/be8y7t.jpg

Så vad gäller? Ska jag ringa till fastighetsägaren och härja på måndag? Bor i hyreslägenhet förresten.

MVH

maralgi
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noidea2k8
Så mina granne har klagat på min väckarklocka nu, för andra gången. Denna gång fick jag hem en lapp med "hot om vräkning?" om jag inte vidtar åtgärder. Saker är den att jag har endast 1 väckarklocka, ibland brukar jag ställa mobilen också om jag sovit för få timmar så att säga. Angående att den stått och ringt i 2 timmar. Det tar jag på mig att den gjorde, för fick köra in tjejen till sjukan och då tröck jag bara in snoozen och stack iväg.

Nu under semestern så brukar jag ha larmet på halv 10, och snooza till 10 ungefär. Och hon jobbar väl tydligen natt och försöker väl sova under denna tiden. Men inte kan jag blir vräkt för att jag har väckarklockan på?

Här är en bild på pappret jag fick hem. http://i49.tinypic.com/be8y7t.jpg

Så vad gäller? Ska jag ringa till fastighetsägaren och härja på måndag? Bor i hyreslägenhet förresten.

MVH

vad fan har du för väckarklocka som väcker grannen???

noidea2k8
Medlem
noidea2k8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maralgi
vad fan har du för väckarklocka som väcker grannen???

En vanlig digital med 6-7år på nacken.

rrreee2
Medlem
Måste vara hemskt att bo i lägenhetskomplex med så tunna väggar att man hör väckarklocksalarm.
Lägenheter måste vara mer ljudisolerade i allmänhet, Sverige måste ha striktare bygglagar vad gäller ljudisolering. Hatade själv förut när man försöker sova vid 10 och dom knullar högljudt i lägenheten under.

Finns inget värre än att bo i en liten lägenhet med tunna väggar och hemska grannar. Ni bör båda flytta därifrån.

Redax
Medlem
Redaxs avatar
Har du låtit den ringa i två timmar, plus alla de där snooze-halvtimmarna, får du skylla dig själv. Spelar väl inte grannen någon roll varför den ringer jämt och ständigt. Väggarna kan hon inte isolera heller. Hitta en annan lösning så att du kan bli väckt, mobilen funkar bra för mig.
Senast redigerad av Redax 2012-07-13 kl. 18:28.

lillamy75
Medlem
lillamy75s avatar
Vi hade en granne som reste bort och glömde stänga AV sin väckarklocka och den ringde varje morgon klockan 05:00, hans sovrumsfönster var öppet och likaså vårat! Det var sjukt irriterande kan jag lova för den ringde ett tag för att sluta tills man precis hade somnat om....

Men inte ringde vi till störningsjouren för det, man fick snällt stänga fönstret även fast det var sommar och det fungerade alldeles utmärkt!

Dock fick han ju några sköna pikar tillbaka sen men det är en annan femma

noidea2k8
Medlem
noidea2k8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Har du låtit den ringa i två timmar, plus alla de där snooze-halvtimmarna, får du skylla dig själv. Spelar väl inte grannen någon roll varför den ringer jämt och ständigt. Väggarna kan hon inte isolera heller. Hitta en annan lösning så att du kan bli väckt, mobilen funkar bra för mig.

Nej, en gång ringde den i 2 timmar, när jag tröck in snoozen och åkte iväg. När jag snoozar så ringer den kanske 2 signaler, 3gånger på en halvtimme? Vilket jag tycker är helt okej. Ska jag behöva ändra på mig för att hon inte har normala arbetstider?

Redax
Medlem
Redaxs avatar
Citat:
Nej, en gång ringde den i 2 timmar, när jag tröck in snoozen och åkte iväg. När jag snoozar så ringer den kanske 2 signaler, 3gånger på en halvtimme? Vilket jag tycker är helt okej. Ska jag behöva ändra på mig för att hon inte har normala arbetstider?
Om du tänker dig att du är din granne kanske polletten trillar ned? Empati kallas det.

Men du kanske mest är upprörd för att du fick ett burdust brev? Det kan jag förstå.

Tronkan
Medlem
Tronkans avatar
löjligaste jag har hört. kontakta hyresrättsföreningen och säg att du har fått klagomål pga väckaklocka lol och se vad de säger.

stället måste ju vara ljudisolerat, så jävla mkt kan det väll ändå inte låta?

Folk tar till våld när de inte lägre har argument eller helt enkelt är inkompetenta och förstår inte bättre.

Citera mig gärna om ni vill mig något, så skall jag följa upp era svar/påstående/argument w/e yoo :)

Mihailovic
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:

Förutom den där 2 timmarsringningen så är det andra helt okej. Du skulle för fan kunna spela piano hemma på dagarna om du så önskar.

https://lagen.nu/dom/nja/1991s574

Skriv ett brev och förklara saken. Grannen måste tåla att höra en väckarklocka under kortare tid.

Gurreboi1
Medlem
Gurreboi1s avatar
Du ska ju inte behöva stänga av din väckarklocka för att din granne har onormala arbetstider. Lite måste dina grannar tåla...

Läskig
Medlem
Läskigs avatar
Visst är det dumt att ha igång en väckarklocka i två timmar, men det var ju trots allt en olyckshändelse och inget du gjorde medvetet, så om du får chansen så tycker jag nog att du ska förklara situationen för hyresvärden, alltid bäst om du själv får förklara situationen, annars har de bara din grannes version av det hela.

Men är man så lättväckt att man vaknar av en vanlig väckarklocka inne hos grannen så bör man nog inte bo i ett lägenhetskomplex överhuvudtaget, löjligt av grannen att klaga.

http://x100x100x.tumblr.com/

Svara på ämne
Topp Dela »