Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Euro?
Ja
15,96%
30 röster
Nej
84,04%
158 röster
  • 4
  • 5
2012-08-12, 15:49
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Frågan om svenska euro avgjordes i en folkomröstning i oktober 2003 och någon ytterligare omröstning i eurofrågan blir det helt säkert inte, eventuell ytterligare omröstning som har med EU att göra kommer i så fall att handla om huruvida svenska folket vill ingå som delstat i Europas förenta stater - där gemensam valuta inom federationen är en naturlig del, och ingenting att rösta om i särskild ordning - eller inte.
Mer sannolikt kommer nästa folkomröstning i europafrågan att handla om ett svenskt utträde ur unionen. Tyvärr ser jag inte heller det som särskilt sannolikt, men jag ser bildandet av Europas förenta stater som helt uteslutet. Ju mer Bryssel trycker på åt det hållet, desto mer växer motståndet. I just den frågan är det dessutom omöjligt att kringgå väljarna, och de kommer att säga nej. De har sett att det mupparna i Bryssel gör inte fungerar, och lösningen de erbjuds är mer av samma. Det kommer inte att accepteras.

Egentligen förstår jag inte varför konceptet Europas förenta stater är så populärt bland politiker, borde det inte ligga i deras intresse att så att säga vara en stor fisk i en liten stat, snarare än marginaliserad i Europa? Kanske ett klassiskt fall av storhetsvansinne, alla tror att de kommer att hålla i spakarna?
Citera
2013-01-10, 02:13
  #50
Medlem
Om vi skaffar euro måste vi väl vara med och betala latmaskarna i Grekland?

Däremot tycker jag vi ska låsa vår valuta till euron, som Schweiz (tror jag det är?) har gjort. På så vis pressas värdet på Kronan ned nu när euron går dåligt och vipps så får folk tillbaka jobben i Sverige.

Det är ju därför det går hyfsat för Tyskland, u-länderna i södra Europa håller nere värdet på euron, på så vis får Tyskland en mycket lägre valuta än vad de haft annars = industrin går på högvarv.

Vad hade det haft för negativa effekter för Sverige om vi låste valutan till Euro? (förutom att vi inte kunnat köpa lika många leksaker från Kina pga lägre valuta)
Citera
2013-01-10, 02:58
  #51
Medlem
Nekro.s avatar
Ett stort NEJ från mig, jag vill inte ha med EU alls att göra.
Citera
2018-02-05, 10:40
  #52
Medlem
Sven2s avatar
Pehr Wissén: Sverige måste välja väg i Europasamarbetet
https://www.di.se/debatt/pehr-wissen...opasamarbetet/
Citera
2023-01-07, 17:17
  #53
Medlem
oshin.cantwells avatar
Jag är för, men bara om Kung Arturs kronor hamnar på baksidan. Fast det blir väl Knugen, Vickan eller Greta. Egentligen är ju euron bara en numismatisk fråga, alla elektroniska transaktioner kommer ju ske via crypto eller CBDC inom 10 år.
__________________
Senast redigerad av oshin.cantwell 2023-01-07 kl. 17:20.
Citera
2023-01-09, 04:50
  #54
Medlem
oshin.cantwells avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...t-sig-om-euron

Citat:
Men det tog ännu längre tid. Först nu har diskussionen tagit fart igen. Den tändande gnistan tycks vara en intervju som nyhetsbyrån TT gjorde med Christer Gardell, vd i fonden Cevian Capital och frispråkig debattör i ekonomiska frågor.

– Skitvaluta, kallade han kronan för i intervjun med hänvisning till dess låga och opålitliga värde. Gardell pläderade inför euroomröstningen för att Sverige skulle behålla kronan. Nu har han ändrat sig.

En annan som har ändrat sig är är Lars Calmfors, professor emeritus i nationalekonomi och också han är debattglad. Han ledde den stora euroutredningen som gjordes inför folkomröstningen. Han har också gått från nej till ja.

Är det här det verkliga skälet till att Euron är så het nu? https://www.youtube.com/watch?v=uzXSxvPjDxM

Vad kommer vara "frihetligast", en Euro-CBDC eller en E-krona? Den kortsiktiga fördelen med Euro för vanliga medborgare är att sedlarna kommer bli svårare att fasa ut i länder som Tyskland, samt att övriga EU-länder har en liberalare inställning till sprit, knark och sex. Den långsiktiga nackdelen ur ett frihetsperspektiv är EU:s klimatdille. (FB) EU överens om ökad utsläppshandel — "enorma kliv framåt i i klimatarbetet"

Jag tycker i princip båda grisarna kan få ligga kvar i sina säckar.
__________________
Senast redigerad av oshin.cantwell 2023-01-09 kl. 04:54.
Citera
2023-01-20, 12:19
  #55
Medlem
oshin.cantwells avatar
Calmfors tycker att vi ska ta det piano.

https://www.dn.se/ledare/lars-calmfo...rna-till-euro/

Citat:
Samtidigt behövs perspektiv. Även om jag ser större för- än nackdelar med ett eurointräde är trots allt såväl de ekonomiska som politiska effekterna sannolikt begränsade. Det är därför svårt att se ett medlemskap i valutaunionen som en central fråga just nu. Andra problem – stöd till Ukraina, förstärkning av militärt och civilt försvar, resurser till vård och omsorg, integration av utrikes födda, brottsbekämpning, klimat och energiförsörjning – framstår som betydligt viktigare. Den politiska beslutskraften bör fokusera främst på dem. EMU-frågan kan vänta lite till.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback