2012-07-13, 18:28
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakayaro
Nej, detta regleras av upphovsrättslagen.

Om du inte gillar en tidning så behöver du inte läsa den.
Det finns tusentals andra tidningar/tidskrifter som du fritt kan välja mellan.
Sen måste du inse att det finns en anledning till att en random bloggare inte har samma rättigheter som en tidning med utgivningstillstånd.

OnT: Att Spectacular studios försvarar upphovsrätten till sina fotografiska verk är helt ok, men att skapa en facebook grupp tyder på dåligt omdöme.

Att skapa en facebook-sida för att förtala en individ är att betrakta som en kriminell handling i enlighet med BrB Kap 5 om förtal. Det säger inte lite om vad som ligger i bakgrunden hos Spectacular studios och verkar. Förtal skyddas inte av lagen om upphovsrätt.
Citera
2012-07-13, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Att skapa en facebook-sida för att förtala en individ är att betrakta som en kriminell handling i enlighet med BrB Kap 5 om förtal. Det säger inte lite om vad som ligger i bakgrunden hos Spectacular studios och verkar. Förtal skyddas inte av lagen om upphovsrätt.
Och visst är det väl så att företag knappt kan förtalas, men att man (Spectacular Studios) borde passa sig att nämna en privatperson på det sättet som de gör?
Kommer inte ihåg vad det stod men det var något i stil med att denna Genusfotograf var en pervers jävel som tolkade bilderna på detta vis.

Någon kanske borde tipsa killen om möjligheten att låta en jurist skicka ett brev om "frivilligt" skadestånd så de slipper hamna i Tingsrätten för förtal?
Citera
2012-07-14, 00:51
Medlem
SkepticalHippos avatar
Säga vad man vill om blogginläggets innehåll, men det är åt helvete fel att inskränka yttrandefriheten. Senast jag brydde mig, för några år sedan, fick man använda bilder så länge man angav upphovsrättsinnehavare och/eller källa. Tydligen gäller inte det.

Självklart måste man få granska bilder kritiskt, det är en del av yttrandefriheten. Att dom dessutom smutskastar honom och försöker skrämma honom till tystnad gör ju inte saken bättre.
Citera
2012-07-14, 07:25
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av webdev031
Och visst är det väl så att företag knappt kan förtalas, men att man (Spectacular Studios) borde passa sig att nämna en privatperson på det sättet som de gör?
Kommer inte ihåg vad det stod men det var något i stil med att denna Genusfotograf var en pervers jävel som tolkade bilderna på detta vis.

Någon kanske borde tipsa killen om möjligheten att låta en jurist skicka ett brev om "frivilligt" skadestånd så de slipper hamna i Tingsrätten för förtal?

Jag tror det är Eric Legge och Stefan Jellheden som ligger bakom Faceboksidan. Legge skall ju skydda sin fru. Det är peddo-varning på Eric f.ö.

Jellheden är en medioker fotograf och Eric tror han är en mästare eftersom han har fått lite bilder publicerade.
Citera
2012-07-14, 11:50
Medlem
Båda Facebook-grupperna är översållade med kommentarer från politiskt korrekta feminister som inte klarar av att tänka själva. Gå gärna in och kommentera själva så att vi får någon slags sans och balans på debatten.

https://www.facebook.com/pages/Genus...51828018250511
Citera
2012-07-14, 13:08
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michalishenko
Båda Facebook-grupperna är översållade med kommentarer från politiskt korrekta feminister som inte klarar av att tänka själva. Gå gärna in och kommentera själva så att vi får någon slags sans och balans på debatten.

Jag funderar på att skapa en facebooksida om varför den skumma Eric Legge inte är med i hans egnafåmansbolag utan hon har plockat in sin mor i Västerås för att stå som suppleant. Vad är denna Eric Legge för figur? Har du något emot att han synas i sömmarna?

Nu fanns spectacular studios på linkedin alldeles nyss. Nu fick någon kalla fötter.

http://se.linkedin.com/in/spectacularstudios

Citat:
An exact match for spectacularstudios could not be found.

LinkedIn users have access to advanced people search functionality, including search by last name only, find similar names, as well as search by company, industry and other keywords.

Länken finns kvar på google.com och hittas när man söker på Eric Legge Stockholm.

Hittar detta om Eric Legge.

http://www.yatedo.com/p/Eric+Legge/n...cc24359df9231c

På den sidan hittar jag följande intressanta rad.

2005 - Present
Creative director - Owner - Spectacular Studios

Alltså är han ägare till Spectacular Studios men står inte med som funktionär i bolaget. Det får hans svärmor göra.

Det är 17 år mellan Eric och hans fru Maria. Det är 13 år mellan Eric och hans svärmor Monika.

Eric är inte funktionär i fåmansbolaget han äger och är kreativ direktör i. Det överlåter han till sin unga fru och sin svärmor. Därför kvarstår frågan varför Eric inte ingår i sitt egna fåmansbolag?

Nu hoppas jag att någon som kommenterar Legges förehavanden på hans rättshaverisida på Facebook länkar till den här tråden på Flashback så de kan få en fin insikt om vad det är för klientel som håller på med förtal. Jag tror knappast en medioker bildombudsman kan ta sig ur den här härvan. Det intressanta är att allt som skrivs på Facebook sparas och lämnas ut till polis.
Citera
2012-07-15, 04:10
Medlem
Higashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av webdev031
Om jag förstått det hela rätt är vem som helst jurist om de bara påstår att så är fallet. Att vara advokat däremot är ett yrke som ställer krav och vem som helst kan inte kalla sig för advokat. Precis som läkare m.fl som är ett legitimerat jobb.

Är du intresserad av juridik kan du nog kalla dig för jurist, åtminstone enligt min jurist

Jur. kand. är iaf en skyddad titel, vilken Teste använder.
Citera
2012-07-16, 13:55
Citat:
Ursprungligen postat av Michalishenko

Tråkighet, de tog bort andras inlägg på sidan. Även hans egna där han "kukade" ur.

Kan såklart hålla med om att de grundläggande blogginlägget var väldigt vinklat. Men det skrevs på ett bra sett utan påhopp osv.

Så Spectacular Studios agerande är ju helt sjukt. Klart man ska kunna tycka olika men man kan fan bemöta Genusfotografen på ett normalt sett som företagare.
Citera
2012-07-16, 13:57
Medlem
SingleStars avatar
Verkar som Spectacular Studios har fått kalla fötter nu.

https://www.facebook.com/groups/4191...0497304655810/
Citera
2012-07-16, 14:36
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Verkar som Spectacular Studios har fått kalla fötter nu.

https://www.facebook.com/groups/4191...0497304655810/

Såg det

Man vet att en verksamhet är riktigt ruttet uppbyggd om man istället för att försvara sig bara avvecklar sig själv.

Precis som alla andra låtsas bolag så kommer man väl försöka starta upp under nytt namn. Legge lär väl använda någon ny person, kanske någon släkting?

Det enda som verkar andas liv i denna ruttna krets är:
http://www.whyy.se/
Citera
2012-07-16, 22:22
Medlem
Canisamanss avatar
Riktigt bra jobbat grabbar. Mycket intressant läsning.

Nu har Spectacular Studios tagit bort samarbetspartners från hemsidan och raderat twitterkonto, facebookgrupp och hemsidan till dotterbolaget saintsrowagency.com

Den där Bildombudsmannen, vad är det för lirare egentligen? skickar han bluffbrev eller är det lagligt att skicka faktura till folk bara sådärP
Citera
2012-07-17, 09:32
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canisamans
Den där Bildombudsmannen, vad är det för lirare egentligen? skickar han bluffbrev eller är det lagligt att skicka faktura till folk bara sådärP

Å ena sidan gillar jag att Bildombudsmannen finns, det behövs någon som kan upphovsrätt och jobbar för fotografernas rättigheter. Sedan kan man diskutera hans metoder, val av namn på firman och hans kunskapsnivå. Han verkar ju kunna livnära sig på sitt jobb iallafall.

Bland annat funderar jag om på han har köpt rättigheterna till "En Svensk Tiger" som han använder på sin hemsida. Vore ju lite kul om han själv begår upphovsrättsbrott. Vad jag kan se på wikipedia, så fick inte ens försvaret använda sig av den loggan. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/En_svensk_tiger, så varför skulle en liten jurist får göra det? Den har ju väldigt lite relevans till hans jobb och det enda den kan bidra med är väl lite renommésnnyltning?

Sedan har jag läst att hans fakturor inte innehåller hela hans företagsnamn, något som tydligen ska framgå. Allt för att framstå som en myndighet misstänker jag.

Nåja, det finns folk till allt, som min gamla far brukar säga :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in