Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-17, 15:14
  #541
Medlem
Yahwees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pishu
Tänkte lite mer personligt, skvaller, etc.
Helt ointressant. Det gäller en avliden flicka.
Citera
2013-02-17, 17:59
  #542
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sokko
Fungerade det så att ni fick hjälp av försäkringsbolag, t ex till begravningskostnader?

Till Pestenstid,

Hoppas att du / din familjen har fått information om att de flesta kommuner har en olycksfallsförsäkring för alla ungdomar som går i skola med dödsfallsersättning om ett prisbasbelopp dvs 44 000 kr. Under 2012 var ERV (tidigare Europeiska) försäkringsbolag åt de flesta kommuner.
För de flesta kommuner gäller försäkringen dygnet runt och även på lov.

Mer info kan erhållas på www.erv.se under Övriga försäkringar där du kan se vad som gäller för exakt er kommun. I och med att händelsen inträffade 2012 skall skadeanmälan göras till ERV.

Kanske är detta känd info annars ersättningen ger inte er dotter tillbaka dock er rättighet.
Citera
2013-02-17, 22:03
  #543
Medlem
Quid pro quos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yahwee
Helt ointressant. Det gäller en avliden flicka.

Nej, det gäller ett brott! Mörderskans enda straff tycks vara att hon blir uthängd och så må det vara.

Står det exempelvis någonstans i tråden var hon kommer ifrån?
Ossa CECILIA Benedicta är inget svenssonnamn direkt! Är hon negress?
Citera
2013-02-17, 22:12
  #544
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quid pro quo
Nej, det gäller ett brott! Mörderskans enda straff tycks vara att hon blir uthängd och så må det vara.

Varför ligger inte ämnet under AB&K då?
Hon var varken åtalad för eller blev dömd för mord så "mörderska" är per definition felaktigt.
Man får ju trots allt komma ihåg att det inte är något direkt uppsåt, utan mer fråga om oaktsamhet. Tragiskt för alla inblandade! I synnerhet för flickans föräldrar!
Citera
2013-02-19, 10:21
  #545
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pestenstid
Efterklok kommer jag att få vara resten av livet. Jag skulle inte ha låtit Denise åka och sommarjobba, jag skulle ha sagt/gjort det och det i rätten trots att jag egentligen inte fick yttra mig, jag skulle inte ha litat på att åklagaren skulle överklaga eller åtminstone meddela oss i tid och inte dagen EFTER tidsgränsen så att vi hann agera själva, jag skulle ha... Straffet som samvetet ger för saker man BORDE ha gjort när det egentligen är andra människors fel man försöker kompensera genom att straffa sig själv. Ingen behöver påtala detta, det sköter samvetet bra själv.

Vi begärde målsägarbiträde flera gånger men fick svaret att det hade vi inte rätt till då vi var anhöriga och åklagaren skulle föra vår talan.. Ja hon sa faktiskt så, kan man inte tro efter vad som sedan hände. Hade Denise överlevt så hade hon fått ett målsägarbiträde men vi hade inte rätt till något sade åklagaren. Vi fick inte sitta med åklagare eller annan 1 tim före rättegången och få hjälp och stöd heller med vad som skulle hända och vad vi skulle säga och göra, som brottslingen fick - vi såg dem. Inte ens det åklagaren SKULLE ha gjort, pratat med oss i förväg om skadestånd hade hon gjort utan vi fick i panik under rättegången veta att det var praxis som gällde och det körde åklagaren på. Inte ett jävla skit har samhället hjälpt oss med och man avslutar med att sopa allting under mattan och ger en dom som får oss anhöriga att känna att ingen rättvisa har skipats och vad det ger för tankar kan ni ju fundera på. Sedan kommer det skriftliga efter rättegången där ingenting till förövarens nackdel tas upp men allting till hennes fördel och på det svarar åklagaren att det är inte hennes roll att överklaga hur domen skrivs! Du kan alltså teoretiskt dömas för mord men framgår inte det i domen så skiter åklagaren i det, yeah right!

Man är svag i vår situation, det är inte lätt att tänka klart och klokt. Myndigheter, försäkringsbolag, rättsväsendet kör över en med lagar och annat skit som man hänvisar till och man måste sätta sig in MASSOR för att inse att de vet inte ens alltid själva vad de pratar om eller till och med medvetet försöker blåsa en.

Ska jag vara efterklok så skulle vi ha kontaktat en advokat direkt för att hjälpa oss men åter, det har VI inte rätt till som brottslingen har på samhällets bekostnad och då vi dels inte visste hur mycket hjälp vi skulle få med begravningskostnaden där bästa möjliga på allt var enda alternativet för oss och dels fick bilden av att åklagaren skulle vara på vår sida så fanns inte ens tanken att vi skulle behöva en advokat, då borde vi ju ha blivit erbjudna en tycker vi?! För det var väl vi som hade blivit drabbade och inte föraren? Åklagare = Offrens "advokat" Försvarare = Djävulens advokat, så trodde vi i vår enfald att det var.

Jag förstår att det är ett helvete att tvingas vara stark när man egentligen är sönderbruten. Jag håller med om att det är för jävligt och av någon orsak drabbades ni nog mer än många andra, pga att ni fick en urdålig åklagare. Det är väldigt kostsamt med advokat och jag förstår att det kanske inte är så lätt att då kontakta en sådan. Men till andra i er situation vill jag ändå trycka på att man kontaktar en advokat, har barnet även en livförsäkring så kan man betala ev. rättegångskostnader med hjälp av den. Om inte annat, kontakta en advokat för att gratis eller mot en ringa summa få veta hur allt går till i en rättegång,råd om vad man ska tänka på osv.


Slutligen vill jag betona att du inte gjorde fel som tillät henne sommarjobba. Dagligen så släpper vi föräldrar iväg våra barn ut i trafiken på olika sätt och på något vis måste man ha den tilliten till omvärlden för att barnet ska få den frihet som det också växer av och en sådan frihet kan vara att arbeta lite och att själv ta sig till sitt arbete. Att skydda sina barn emot allt ont skulle innebära att man vingklipper dem...vilket ingen bra förälder gör. Det jävliga är att i värsta fall händer då sådant här och jag kan inte svara på varför just ni skulle drabbas av den promille vars barn körs ihjäl. Livet är ibland fruktansvärt hårt, brutalt och orättvist....men jag vet att det är så otroligt lätt att börja hänge sig åt "tänk-om-leken" det tror jag många av oss tenderar att göra. Det viktiga tror jag dock är att du nu när du kommit ur chock- och reaktionsfasen bearbetar det här, så konstruktivt du bara kan. Jag hoppas du inte blir arg på mig nu, men jag känner att den här mörderskan, som jag förstår det är otroligt svårt att släppa taget om och förbanna, hon är inte värd din energi. Kanske du ska ägna dig åt att istället t ex göra allt för att på något fint sätt samla minnen av Denice eller något annat konstruktivt?
Citera
2013-02-21, 20:58
  #546
Medlem
Pestenstids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proudfather
Till Pestenstid,

Hoppas att du / din familjen har fått information om att de flesta kommuner har en olycksfallsförsäkring för alla ungdomar som går i skola med dödsfallsersättning om ett prisbasbelopp dvs 44 000 kr. Under 2012 var ERV (tidigare Europeiska) försäkringsbolag åt de flesta kommuner.
För de flesta kommuner gäller försäkringen dygnet runt och även på lov.

Mer info kan erhållas på www.erv.se under Övriga försäkringar där du kan se vad som gäller för exakt er kommun. I och med att händelsen inträffade 2012 skall skadeanmälan göras till ERV.

Kanske är detta känd info annars ersättningen ger inte er dotter tillbaka dock er rättighet.

Tack för att du engagerar dig och hjälper oss. Just denna försäkring var hennes skola snälla att upplysa oss om och den har hjälpt till så att Denise fick en riktigt fin gravsten.

Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag förstår att det är ett helvete att tvingas vara stark när man egentligen är sönderbruten. Jag håller med om att det är för jävligt och av någon orsak drabbades ni nog mer än många andra, pga att ni fick en urdålig åklagare. Det är väldigt kostsamt med advokat och jag förstår att det kanske inte är så lätt att då kontakta en sådan. Men till andra i er situation vill jag ändå trycka på att man kontaktar en advokat, har barnet även en livförsäkring så kan man betala ev. rättegångskostnader med hjälp av den. Om inte annat, kontakta en advokat för att gratis eller mot en ringa summa få veta hur allt går till i en rättegång,råd om vad man ska tänka på osv.


Slutligen vill jag betona att du inte gjorde fel som tillät henne sommarjobba. Dagligen så släpper vi föräldrar iväg våra barn ut i trafiken på olika sätt och på något vis måste man ha den tilliten till omvärlden för att barnet ska få den frihet som det också växer av och en sådan frihet kan vara att arbeta lite och att själv ta sig till sitt arbete. Att skydda sina barn emot allt ont skulle innebära att man vingklipper dem...vilket ingen bra förälder gör. Det jävliga är att i värsta fall händer då sådant här och jag kan inte svara på varför just ni skulle drabbas av den promille vars barn körs ihjäl. Livet är ibland fruktansvärt hårt, brutalt och orättvist....men jag vet att det är så otroligt lätt att börja hänge sig åt "tänk-om-leken" det tror jag många av oss tenderar att göra. Det viktiga tror jag dock är att du nu när du kommit ur chock- och reaktionsfasen bearbetar det här, så konstruktivt du bara kan. Jag hoppas du inte blir arg på mig nu, men jag känner att den här mörderskan, som jag förstår det är otroligt svårt att släppa taget om och förbanna, hon är inte värd din energi. Kanske du ska ägna dig åt att istället t ex göra allt för att på något fint sätt samla minnen av Denice eller något annat konstruktivt?

Tack för dina stärkande ord!
Jag känner också att jag uttryckte mig klumpigt och att det kan feltolkas det jag skrev. Det var naturligtvis inte så att vi av penningbesparande skäl valde att inte anlita en advokat - det var för att vi trodde inte i vår vildaste fantasi att vi behövde en! Budskapet från åklagaren var otvetydigt, ni har inte rätt till en advokat och ni behöver ingen, jag för de anhörigas talan i rättegången. De pengar som betalats ut har gått till Denises begravning som vi gjorde så fin och påkostad det bara gick med en fin gravsten med bild på henne.

Mörderskan tar faktiskt inte mycket av min energi, jag tänker på fanskapet då och då och hoppas att hon har en riktigt dålig dag och att hela olycksförloppet som endast beror på hennes höga hastighet sitter i skallen för evigt. Att jag känner så är samhällets fel, hade man straffat henne så hade jag kunnat försöka gå vidare men nu känner jag mig otillräcklig som pappa - det är inte acceptabelt att se sina kära fara illa utan att ett straff utdelas. Primitivt kanske men så är det.
Citera
2013-10-22, 20:56
  #547
Avstängd
Vad har hänt med hon mördaren? Lever personen som vanligt?
Citera
2013-10-23, 14:27
  #548
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penkaz
Vad har hänt med hon mördaren? Lever personen som vanligt?
Om du bemödar dig läsa lite bakåt så framgår det tydligt att det inte blev så mycket till straff. Det är tyvärr så det ser ut. Straffskalan motsvarar inte folkets förväntningar och det gör i alla fall mig skitförbannad att de etablerade partierna negligerar detta. Det värsta straffet för henne själv är givetvis ångesten som denna händelse genererar. Men det är ju också högst individuellt. Jag vill påstå att det är de svenska politikerna som har kränkt de anhöriga i och med denna löjeväckande dom. Domstolen har säkert beaktat att GM har barn och det är innihelvete fel då gemene man inte är lika inför lagen i så fall.
Citera
2013-11-14, 00:22
  #549
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penkaz
Vad har hänt med hon mördaren? Lever personen som vanligt?

Föraren har inte gjort sig skyldigt till mord så lägg ner anklagelserna om mord. Föraren var ett oaktsamt svin som inte borde ha körkort och det kostade en ung tjej livet, ja. Men att vara ett oaktsamt svin är inte jämförbart med brottsrubriceringen mord. Så lägg ner den verklighetsfrånvända mördardefinitionen. Min förhoppning är att föraren mår som denne förtjänar att må...väldigt dåligt samtidigt som jag hoppas att pestenstid mår så gott som han kan göra givet förutsättningarna.
Citera
2013-11-15, 19:17
  #550
Medlem
Kan man inte skicka bilder från FUP'en/domen till satmaran en gång i månaden resten av hennes liv? Bild på den stackars flicka, vars liv hon släckte!
Påminna aset varje dag helst om vad hon gjort och att världen inte glömmer..
Citera
2013-11-15, 20:28
  #551
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banankex1
Kan man inte skicka bilder från FUP'en/domen till satmaran en gång i månaden resten av hennes liv? Bild på den stackars flicka, vars liv hon släckte!
Påminna aset varje dag helst om vad hon gjort och att världen inte glömmer..

Tror du inte att hon är medveten om vad hon har ställt till med utan hjälp?
Citera
2013-11-16, 09:03
  #552
Medlem
1.1s avatar
Idioter i trafiken kommer alltid att finnas tyvärr. Bättre polisbevakning och fartkameror på varje bilväg är några saker som måste till för att förhindra sådana här olyckor som beror på att en bilist kör i dubbla hastigheten. Jag hoppas att hon fick sitt körkort fråntaget på livstid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback