31 505 besökare online
857 863 medlemmar • 45 856 328 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Hem, bostad & familj > Husdjur
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Denom
Avstängd
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Det vet man aldrig. Tänk om TS har en fallenhet för detta? Man måste alltså enligt dig avverka en massa "träningshundar" innan man kan skaffa sig favorithunden? Känns ju schysst mot de hundarna som bara finns till för att öva på och inte för att ägaren egentligen vill.
Några "träningshundar" är det du och inte jag som har pratat om. För visst går det utmärkt att skaffa en Siberian Husky som första hund men då bör man också förstå vad den rasen är framavlad för och vara beredd att anpassa sig utifrån det.
Citat:
Vill man skaffa en hund så gör man det, men man ska läsa på så mycket som möjligt om rasen först. Besöka uppfödare, gå på utställningar etc...
Ja, men det gäller alla hundraser. Bara för att du tror att TS kanske har känsla för hundar är det inte klokt att rekommendera något som utifrån hans beskrivning inte kommer passa honom.

Z0
Medlem
Väldigt mycket konstiga tips i den här tråden måste jag säga. Hur väl egenskaperna på hunden stämmer med det du vill att den ska uppfylla kommer vara avgörande för hur trevligt ditt hundägarskap kommer bli. Som ung med första hund som du egentligen inte har så mycket mer önskemål om än att den ska vara en trevlig sportig kamrat så tycker jag spaniel eller retriver-raserna vore något för dig. De är ofta okomplicerade, går bra med andra hundar, lättlärda, följsamma och ställer inte till en massa oönskvärt tok. Eftersom du verkar vara en ungdom med driv är det också möjligt att du kommer att komma på att du vill göra något mer med din hund och dessa raser har ganska många sådana öppningar. En sportig labrador tex av en lättare typ bör fungera.

provocative77
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z0
Väldigt mycket konstiga tips i den här tråden måste jag säga. Hur väl egenskaperna på hunden stämmer med det du vill att den ska uppfylla kommer vara avgörande för hur trevligt ditt hundägarskap kommer bli. Som ung med första hund som du egentligen inte har så mycket mer önskemål om än att den ska vara en trevlig sportig kamrat så tycker jag spaniel eller retriver-raserna vore något för dig. De är ofta okomplicerade, går bra med andra hundar, lättlärda, följsamma och ställer inte till en massa oönskvärt tok. Eftersom du verkar vara en ungdom med driv är det också möjligt att du kommer att komma på att du vill göra något mer med din hund och dessa raser har ganska många sådana öppningar. En sportig labrador tex av en lättare typ bör fungera.
Börjar du hårdträna en retriever innan den är tre år gammal så förtjänar du en saftig misshandel.
En retriever, även en jaktråtta är inte klar i höfterna fören tre års ålder o du riskerar att förstöra den totalt.
Retrievern är den totalt sett vanligaste gruppen av hundar då deras härstamning gör att det nästan är en ras med vissa avvikelser. Tror du inte att TS hade fått det rådet om den var lämplig åt honom?
Har själv 15års erfarenhet av retrievers med 10 år som uppfödare. NEJ INTE EN RETRIEVER

Z0
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Retrievern är den totalt sett vanligaste gruppen av hundar då deras härstamning gör att det nästan är en ras med vissa avvikelser.

Har läst om denna mening flera flera gånger men fattar inget... Alltså Förtydliga tack??

Jag har aldrig sagt till TS att hon ska överträna en icke fullvuxen hund, det finns inga raser som fixar det, jag antar att h*n får vettig information ifrån sin uppfödare när h*n köper hunden. Och jag antar att man ska se mellan raderna och förstå att TS även har ett liv...bortsett ifrån träning.

Och att du själv har 15 års erfarenhet av retrivers är ingenting som imponerar på mig för jag är fullständigt medveten om att det finns massor av retrivers som ser ut som fläskkorvar och som nästan dör av hjärtsnörp när de sprungit ett varv i utställningsringen men jag har träffat en hel del arbetande retrivers som skulle älska det liv som TS erbjuder och som dessutom skulle ge henne massor tillbaka...

provocative77
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Har läst om denna mening flera flera gånger men fattar inget... Alltså Förtydliga tack??

Jag har aldrig sagt till TS att hon ska överträna en icke fullvuxen hund, det finns inga raser som fixar det, jag antar att h*n får vettig information ifrån sin uppfödare när h*n köper hunden. Och jag antar att man ska se mellan raderna och förstå att TS även har ett liv...bortsett ifrån träning.

Och att du själv har 15 års erfarenhet av retrivers är ingenting som imponerar på mig för jag är fullständigt medveten om att det finns massor av retrivers som ser ut som fläskkorvar och som nästan dör av hjärtsnörp när de sprungit ett varv i utställningsringen men jag har träffat en hel del arbetande retrivers som skulle älska det liv som TS erbjuder och som dessutom skulle ge henne massor tillbaka...
Det jag menar är att Retrievern är en ung rasgruppering. Alla, bortsett från Tollaren har exakt samma härstamning vilket gör att det i stort sett är samma ras med vissa avvikelser.
Jag vet att det är en racerlabbe du tänker på o inte en pighamlabbe. Men även racerlabben behöver växa till sig innan man fysiskt hårdtränar den.
Med hårdträning menar jag löpning. Däremot går det hur bra som hellst att köra avancerad jaktträning med den då den träningen är mkt varierande o inte sliter på kroppen som löpning gör.
Mina hundar var hårt tränade med bra kondition när de var tre just genom jaktträning o de hade aldrig höftproblem som är vanligt på retrievers.

Ps. Av alla retrievers så är det jaktråttorna som är mest belastade med höftledsdysplasi.

2221
Medlem
2221s avatar
Jag var ju först inne på en sirberian husky och efter mycket läsning så har jag kommit fram till att dom kräver alldeles för mycket av mig. Som jag inte skulle kunna tillfredställa i min position jag är i nu. Just nu riktas tankarna mot en boerboel.

Men har beslutat mig för att avakta, känna ihop mer pengar, tänka på saken mer som ni säger så ska man ju ha hunden i många år så vill iallafall ge det ett halvårs tänk tid och läsning om rasen etc.

Träningen består av många former styrketräning,boxning,löpning etc och det klart hunden inte kan vara med och träna på allt, vill mest ha den som sällskapsdjur och vänn och ta med den på kanske 3 spring rundor i veckan. Men vad säger ni i tråden om att ha en Boerboel som första hund?
Senast redigerad av 2221 2012-07-15 kl. 17:27.

chran508
Medlem
chran508s avatar
Boerboel är en kraftig vakthund och knappast någon distanslöpare eller träningspartner. Fast någon får såklart rätta mig om jag har fel nu.

ganglere2
Medlem
ganglere2s avatar
Schäfer? Fast de är kanske för sönderavlade idag.

"Vi svenskar lever ju i en så oändligt mycket lyckligare lottad situation. Vårt lands befolkning är homogen, inte bara i fråga om rasen utan också i många andra avseenden."
Tage Erlander i riksdagen 1965

Z0
Medlem
Citat:
Boerboel är en kraftig vakthund och knappast någon distanslöpare eller träningspartner. Fast någon får såklart rätta mig om jag har fel nu.

Nej det stämmer helt, kommer inte gå att ha den med på några längre springturer.

Och det är en vakthund med allt vad det innebär vilket ofta är mer krångligt än förnöjsamt. Ska du köpa en sådan hund bör du skaffa kontakt med en uppfödare som du har förtroendeför i god tid. Hälsa på föräldrarna till kommande valp och se till att allt känns rätt. Är ganska stor spridning på vad du kan få i den rasen. Vet att det finns mycket trevliga och lättsamma individer men det finns också reserverade hundar med överdrivna vaktegenskaper som kommer begränsa dig ifrån att röra dig ibland folk med hunden och även göra det till ett riskprojekt att ta emot främmande... Men som sagt, var NOGA och ta tid på dig när du letar så kan det säkerligen bli en trevlig sällskapshund....även om du kanske får springa själv.

2221
Medlem
2221s avatar
Citat:
Nej det stämmer helt, kommer inte gå att ha den med på några längre springturer.

Och det är en vakthund med allt vad det innebär vilket ofta är mer krångligt än förnöjsamt. Ska du köpa en sådan hund bör du skaffa kontakt med en uppfödare som du har förtroendeför i god tid. Hälsa på föräldrarna till kommande valp och se till att allt känns rätt. Är ganska stor spridning på vad du kan få i den rasen. Vet att det finns mycket trevliga och lättsamma individer men det finns också reserverade hundar med överdrivna vaktegenskaper som kommer begränsa dig ifrån att röra dig ibland folk med hunden och även göra det till ett riskprojekt att ta emot främmande... Men som sagt, var NOGA och ta tid på dig när du letar så kan det säkerligen bli en trevlig sällskapshund....även om du kanske får springa själv.

hmm okej, läste nånstans på flashback om att den här kenneln var bra

http://www.pancerboerboel.com/swe/omoss.html

vad anser du om kenneln?

Z0
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2221

vad anser du om kenneln?

Det är inte min ras så jag kan inte jämföra kennlar i den rasen tyvärr, bättre du kollar runt vad rasfolk tycker, men jag bläddrade runt lite och det jag ser verkar bra, de kollar upp höfter och armbågar vilket är kanon. Googla och se om du hittar bloggar osv med hundar därifrån eller ring och fråga om du får komma och hälsa på och träffa hundarna även om ditt valpköp ligger längre fram, är väl ingen uppfödare som blir ledsen över valpköpare som planerar. För hur sociala och trevliga hundarna är kan man ju inte bedöma på en hemsida, några hade ju varit utställda i ursprungslandet å då kan man ju iaf utgå ifrån att de inte är för reserverade.

LadyCerise
Medlem
LadyCerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2221

vad anser du om kenneln?

Kollade in hundarna där, ser inte kul ut och hålla en sådan hund i kopplet om den skulle göra utfall eller visa sig vara hundaggressiv. Tvivlar att den kan springa speciellt långt heller iomed kroppshyddan, men annars vet ja inget om rasen.
Men detta läste jag på wiki;

They are quite charming when not being lazy, and will not hesitate to defend their loved ones to the death. This dog is possibly the most protective mastiff breed and, unlike many other mastiff breeds, is more likely to attack rather than attempt to intimidate an intruder. They possess a strong prey drive which makes them unsuitable for inexperienced dog owners and city life. It also makes them a potential danger to wild and domestic small animals and to young children so Boerboels should not be left unsupervised with either. The combination of their intelligence, protective instincts, large size, physical strength, and sheer stubbornness make the boerboel breed a great guard dog, but also a great responsibility.
Senast redigerad av LadyCerise 2012-07-16 kl. 02:20.

Svara på ämne
Topp Dela »