2012-07-12, 20:07
Medlem
Har ett helt vanligt djupfryst paket torskfilé i frysen, modell block. Börjar bli dags att använda det, men känns trist att bara panera fiskpinnar eller något, vill göra något lite roligare. Min tanke är att vitvinsbräsera dem och servera med potatis (mosad, hel, smörslungad whatever). Jag undrar om detta är en bra idé när torsken är fryst och dessutom blockformad? Kan jag dra isär filéerna och på så vis få vanliga filéer?
Citera
2012-07-13, 17:54
Medlem
jajahars avatar
Att dra isär filéerna är ingen bra ide. Möjligen om du vill friterad dessa i mindre bitar så är det OK.

Varför inte göra en god fisksoppa smaksatt med saffran? Jag har ett recept om intresse finnes.
Citera
2012-07-13, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reproman
Har ett helt vanligt djupfryst paket torskfilé i frysen, modell block. Börjar bli dags att använda det, men känns trist att bara panera fiskpinnar eller något, vill göra något lite roligare. Min tanke är att vitvinsbräsera dem och servera med potatis (mosad, hel, smörslungad whatever). Jag undrar om detta är en bra idé när torsken är fryst och dessutom blockformad? Kan jag dra isär filéerna och på så vis få vanliga filéer?
Om paketet är helt tinat brukar det inte vara något problem att lossa filéerna fint.
Citera
2012-07-14, 03:04
Medlem
Bestämde mig för att torskblocket får leva för att lagas en annan dag. Soppor och dylikt kändes inte aktuellt idag, egentligen inte fisk överhuvudtaget, så jag gick iväg och handlade på mig lite annat istället, och resultatet blev kanonfina vitvinsbräserade (jag ville bräsera något för att jag nyligen börjat med detta och "övar") fläskkotletter som efter en stunds puttrande simmade runt i en riktigt, riktigt god vitvinsreduktion full med vitlök och vitpeppar. Till detta färskpotatis och haricots verts.

Fascinerande resultat i såsen, efter att ha tillsatt vin löpande medan det puttrade slutade det med att såsen fick en oerhört start syra som i princip smakade starkt av citron, men mycket fyllig och väl balanserad smak. Trodde inte att det skulle smaka så citrusaktigt men det var en trevlig överraskning.
Citera
2012-07-14, 03:14
Medlem
Mitt råd är undvik fryst fisk helt och hållet. Nånting händer med fiskköttet vid frysningen och det smakar inte i närheten av vad färska filéer gör. Särskilt fet fisk (som lax) mår dåligt av frysning. Torsk är aningen bättre, men långt ifrån bra.

Om du absolut måste ha fryst: Färdigskalade räkor eller bläckfisk är mer valuta för pengarna och skadas inte på samma sätt av frysning.
Citera
2012-07-14, 03:21
Medlem
Jo, jag borde äta mer färsk fisk, jag tycker om det, men jag har svårt att motivera priset för mig själv då jag är väldigt mycket för kött i alla former och när det kommer till den delen av budgeten avsedd för råvaror med högt kilopris (iofs ingen fast gräns eller så jag har men lite av en handlingsfilosofi) faller jag ofta in på att köpa lamm eller nöt istället.

Nu när du sa det blev jag dock sugen... grillad laxsida, kokt torskrygg med skirat smör och pepparrot, bouillabaisse eller panerad färsk makrill med spenat och färskpotatis... ibland är det oslagbart.
Citera
2012-07-14, 16:55
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s-n
Mitt råd är undvik fryst fisk helt och hållet. Nånting händer med fiskköttet vid frysningen och det smakar inte i närheten av vad färska filéer gör. Särskilt fet fisk (som lax) mår dåligt av frysning. <klipp>

Men rekommenderas att frysa lax ett dygn innan gravning kan man väl tillägga, sabbar säkert smaken men tar livet av nåt i firren som eventuellt finns där.
Citera
2012-07-14, 19:24
Medlem
Torsken är nu inaktuell då den är tillagad och till del uppäten. Det blev att skära blocket i kuber som fick simma i grädde och vitt vin medan riset kokade klart. Funkade bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in