2012-07-12, 17:14
Medlem
I VHS antagningsstatistik; om det t.ex. i Urval 2 står 25 antagna, betyder det att minst 25 reserver blev tillfrågade att börja utbildningen?

Om svaret är "ja" skulle det ju besvara ungefär samtliga frågor i tråden "Kommer jag in med mina betyg/mitt reservnummer?"

Edit: Jag gjorde det här till en egen tråd eftersom jag anser att frågan är för viktig för att drunkna i chatten i ovanstående tråd.
Senast redigerad av Apostrophe 2012-07-12 kl. 17:17.
Citera
2012-07-12, 17:22
Medlem
Saltydixs avatar
Nej det säger ingenting om hur många reserver som har kommit in
Citera
2012-07-12, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltydix
Nej det säger ingenting om hur många reserver som har kommit in

Men vad säger det i så fall? Är det inte reserver som kommer in i Urval 2?
Citera
2012-07-12, 17:25
Medlem
Saltydixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apostrophe
Men vad säger det i så fall? Är det inte reserver som kommer in i Urval 2?

Jo vissa men vi vet inte exakt hur många. Den siffran talar bara om hur många personer totalt har blivit antagen till utbildning efter urval 2.
Citera
2012-07-12, 17:29
Medlem
Citat:
Jo vissa men vi vet inte exakt hur många. Den siffran talar bara om hur många personer totalt har blivit antagen till utbildning efter urval 2.

Okej, tackar för svar!

Men jag förstår fortfarande inte riktigt. Om man tar in 40 personer i Urval 1 och har 200 reserver, och sedan bara tar in 25 efter Urval 2, betyder det att samtliga reserver tackade nej eller betyder det att man klantade sig och kom på till Urval 2 att man endast hade 25 platser till utbildningen?
Citera
2012-07-12, 17:34
Medlem
Saltydixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apostrophe
Okej, tackar för svar!

Men jag förstår fortfarande inte riktigt. Om man tar in 40 personer i Urval 1 och har 200 reserver, och sedan bara tar in 25 efter Urval 2, betyder det att samtliga reserver tackade nej eller betyder det att man klantade sig och kom på till Urval 2 att man endast hade 25 platser till utbildningen?

Det vet jag inte riktigt, brukar inte skilja sig så stor mellan urvalen men det sägs att det skulle vara lättare att komma in på urval 1 på vissa utbildningar tex civilingenjör eftersom överintag räknas in där. I urval 2 då vissa antagna tackar nej till sina plats eller har kommit in på högre prioritet, utbildningen skulle nöja sig ändå med att fylla sina platser och inte ta in fler reserver.
Citera
2012-07-12, 17:44
Medlem
Citat:
Det vet jag inte riktigt, brukar inte skilja sig så stor mellan urvalen men det sägs att det skulle vara lättare att komma in på urval 1 på vissa utbildningar tex civilingenjör eftersom överintag räknas in där. I urval 2 då vissa antagna tackar nej till sina plats eller har kommit in på högre prioritet, utbildningen skulle nöja sig ändå med att fylla sina platser och inte ta in fler reserver.

Okej, jag tror jag förstår nu! Att det är färre antal antagna vid urval 2 beror helt enkelt på överintaget vid Urval 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in