2012-07-12, 11:33
Medlem
sebbeharrys avatar
Hej!

Här kommer lite information om mig.
Under 25 år
Börjat mitt "riktiga" jobb och har 22.000kr före skatt.

Jag har fått det lite jobbigt nu då csn vill ha tillbaka rätt stora summor pengar om man tänker på vad jag får ut i lön.

~12000kr ska csn ha tillbaka och det på 3 månader.
Jag betalade min första räkning på 4000kr denna månad så nu har jag ungefär 8000kr kvar.

Jag har även varit dum tidigare år att spendera mer pengar än vad jag har och har då 10.000kr hos Klarna under deras "Klarna konto" att betala av. Kan inte riktigt hitta vad räntan ligger på men den lär inte vara speciellt låg.

Efter att jag betalt hyra, bredband, mobil, gym, el och dessa räkningar har jag i princip inget kvar.

Är det öht värt att kolla om någon bank kan ta över detta? Skulle jag öht ha någon chans att få igenom det?
Eller är det helt enkelt så att jag får leva på 1000kr per månad och härda ut detta?

Jag vill absolut inte ha mer lån än nödvändigt, och jag vill inte glida på några extra pengar utan mer till exempel betala 3000kr istället för 5000kr per månad. Så att jag kan leva men fortfarande betala tillbaka allt så snabbt det bara går.

Tacksam för svar och jag vet att jag har varit en jävla idiot så det behövs inte påpekas.
Citera
2012-07-12, 11:37
Bannlyst
Ring csn och fråga om du kan köra en avbetalningsplan istället? Har för mig att minimum summan ligger på runt 200-500 kronor.. vettefan vad för fel du har gjort dock då du verkar ha skulder på flera håll.
Citera
2012-07-12, 11:42
Medlem
sebbeharrys avatar
Jag slutförde inte allt på högskolan och blev då återbetalningsskyldig på större summa.
Ansökte om en plan på 1000kr i månaden men dom nekade, dom var tydligen snälla nog att dela upp den på tre istället för att ge mig en stor istället.
Citera
2012-07-12, 12:06
Medlem
mungs avatar
Jag tror inte att du skulle få några problem med att få ett mindre lån (runt 15 000 kr) hos nästan vilken bank som helst. Det bästa är väl dock kanske att härda ut i ett par månader, så är du kvitt skulderna!
Citera
2012-07-12, 12:24
Bannlyst
Jag fattar inte, ni säger att csn begär 1000 kr i månaden? Jag har för mig att man kan minska beloppen till 200 i månaden? Vad fan har folk i min närhet pratat skit i åratal?
Citera
2012-07-12, 12:35
Medlem
screWeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripod1
Jag fattar inte, ni säger att csn begär 1000 kr i månaden? Jag har för mig att man kan minska beloppen till 200 i månaden? Vad fan har folk i min närhet pratat skit i åratal?

Nja, jag tror bara inte de som hoppar av sina studier får samma avbetalningsalternativ som de som gör klart sina. Jag fick, som TS, betala av mina på tre månader eter jag hoppade av..

TS, se över samtliga utgifter. Kan du minska matkostnader? Ändra bredband/telefon-abonnemang?
Vad har du för ränta hos Klarna, och vad betalar du i mån?

Prata med din bank. Tvivlar starkt på att du kommer ha problem att få ett lån på 20k..
Citera
2012-07-12, 13:48
Medlem
Fris avatar
Du borde kunna få kredit hos t.ex. ICA med en online-ansökan.
Citat:
Ursprungligen postat av tripod1
Återkrav är de inte lika generösa med som för reguljära studielån. Alltså återkrav av sånt man "fått för mycket".
Citera
2012-07-12, 22:10
Medlem
Jag fick förra året ett återkrav på 12k som de ville ha samma månad som jag fick fakturan lyckligtvis var den summan inga problem att betala utan passade även på att amortera av en större del av lånet när jag ändå var tvungen att ta från mitt kapitalkonto.

Räntan låg på cirka 5% istället för ordinarie 1.5 %
Citera
2012-07-13, 10:44
Medlem
sebbeharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Jag tror inte att du skulle få några problem med att få ett mindre lån (runt 15 000 kr) hos nästan vilken bank som helst. Det bästa är väl dock kanske att härda ut i ett par månader, så är du kvitt skulderna!
Jo helt klart, men tänkte om en riktig bank har bättre lånevilkor än t ex klarna.
Självklart vill jag betala av allt så snabbt som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in