2012-07-12, 10:00
Medlem
303experiences avatar
Hej!

Jo det är så att jag försöker återställa datan på en gammal hårddisk.

Det är en gammal IDE som använts som OS disk med Windows XP på. I slutet var den full med virus och kraschade ganska snabbt när man kom in i Windows (om man i överhuvudtaget kom in). På denna disk finns en del bilder och dylikt som jag vill kopiera.

Jag kopplade in den i en annan dator (edit: med XP) och bytte till "Slave" och då kan jag se hårddisken i utforskaren, men när jag trycker på den kommer en ruta upp där det står att den inte är formaterad med frågan om jag vill göra det. Detta vill jag ju dock inte göra.

Någon som vet vad jag kan göra för att komma åt filerna?
Senast redigerad av 303experience 2012-07-12 kl. 10:50.
Citera
2012-07-12, 10:06
Medlem
TorrentLovers avatar
Har du raderat filerna? Om du inte har det kan du troligtvis boota Ubuntu från en live-CD och komma åt filerna därifrån. http://www.ubuntu.com/
Citera
2012-07-12, 10:11
Medlem
hakro807s avatar
Kolla upp http://www.file-recovery.com/, tycker deras program fungerar fint. Dessutom finns Getdataback som hjälpt mig några gånger.
Citera
2012-07-12, 10:48
Medlem
303experiences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Har du raderat filerna? Om du inte har det kan du troligtvis boota Ubuntu från en live-CD och komma åt filerna därifrån. http://www.ubuntu.com/

Nej jag har inte raderat filerna, disken är orörd det är därför jag tycker det är så konstigt att den säger att disken inte är formaterad. Tack för tipset! Ska testa detta om hakro807's tips inte fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Kolla upp http://www.file-recovery.com/, tycker deras program fungerar fint. Dessutom finns Getdataback som hjälpt mig några gånger.

Ok får testa detta men jag trodde att det var så enkelt att jag bara kunde koppla in den i en annan dator och komma åt dem.

Återkommer om det blir mer problem
Citera
2012-07-12, 11:06
Medlem
TorrentLovers avatar
Fast GetDataBack är till för att återställa raderade filer. Men det fungerar nog säkert.
Citera
2012-07-12, 13:17
Medlem
303experiences avatar
File Recovery fungerar! Håller på att kopiera filerna nu och hårddisken låter som fan, får se om den håller hela vägen. Tack för hjälpen!
Citera
2012-07-13, 09:05
Medlem
jcarlbergs avatar
Hoppas in här och frågar ödmjukt om någon kan hjälpa mig med ett lite svårare problem.
Har själv blivit av med bilder innan och fått tillbacks dem, men i detta fallet så försvann bilderna pga dem ersattes med nyare bilder som hade exakt samma namn, körde recuva men det suger benhårt, snabbsökning gav inga om så ej relevanta bilder på alla 3 hårddiskar och djup på den externa där dem legat gav många men t ex cachade online bilder osv och det tog endå 13tim!

Problem är ju inte att dem raderats på vanligtvis utan att dem ersattes på samma plats med nyare med identiskt namn, jag har fört över alla bilderna till en annan extern men undrar om något bra program kommer hitta även samma filnamn i en äldre version?
Citera
2012-07-13, 10:06
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcarlberg
Problem är ju inte att dem raderats på vanligtvis utan att dem ersattes på samma plats med nyare med identiskt namn, jag har fört över alla bilderna till en annan extern men undrar om något bra program kommer hitta även samma filnamn i en äldre version?
Har du inen kopia på dom på kameran? Har du skrivit över en fil och gett den samma namn som den första så är utrymmet på hårddisken ersatt av den nya filen. Det spelar ingen roll vilket återskapningsprogram du använder det ursprungliga filerna är borta för alltid. Det är betydligt större chans att få tillbaka data om du raderat det...
Citera
2012-07-13, 10:14
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcarlberg
Hoppas in här och frågar ödmjukt om någon kan hjälpa mig med ett lite svårare problem.
Har själv blivit av med bilder innan och fått tillbacks dem, men i detta fallet så försvann bilderna pga dem ersattes med nyare bilder som hade exakt samma namn, körde recuva men det suger benhårt, snabbsökning gav inga om så ej relevanta bilder på alla 3 hårddiskar och djup på den externa där dem legat gav många men t ex cachade online bilder osv och det tog endå 13tim!

Överskriven data är överskriven data. Går inte på något sätt att få tillbaka.
Citera
2012-07-13, 21:52
Medlem
jcarlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Har du inen kopia på dom på kameran? Har du skrivit över en fil och gett den samma namn som den första så är utrymmet på hårddisken ersatt av den nya filen. Det spelar ingen roll vilket återskapningsprogram du använder det ursprungliga filerna är borta för alltid. Det är betydligt större chans att få tillbaka data om du raderat det...

[quote=TorrentLoverÖverskriven data är överskriven data. Går inte på något sätt att få tillbaka.[/QUOTE]

Ok, det sög ju kuk rent ut sagt. Jaja då har man lärt sig det, förstår dock inte varför mobilen namnger den med samma namn, vet att inte filerna låg kvar där så den inte kan ta hänsyn till dem men förmodar namnen motsvarar datum osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in