Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-07-11, 16:40
  #1
Medlem
Hej!
Det är så att jag och min sambo ska resa till Egypten om ett par månader. Hon tycker det känns osäkert att åka dit och det gör mig orolig också. Så är det säkert att bo på hotell i egypten?
Någon speciellt man ska passa sig för för att inte få ett pannskott?
Citera
2012-07-11, 17:12
  #2
Medlem
Ge fan i att ha på dig en T-shirt med en rondellhund föreställande en viss profet så borde det vara lugnt. Ta med snorkel! Dyken/snorkel i världsklass hälsa Doris/Nemo.
Citera
2012-07-11, 18:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Ge fan i att ha på dig en T-shirt med en rondellhund föreställande en viss profet så borde det vara lugnt. Ta med snorkel! Dyken/snorkel i världsklass hälsa Doris/Nemo.

Haha ska försöka att inte ta på mig min favorit-T-shirt.
Okej (:
Citera
2012-07-11, 21:02
  #4
Medlem
Antar att du ska till Sharm el Hurghada?

Det är inte alls som typ Kairo eller resten av Egypten. Det är inga konstigheter förutom det faktum att araber är väldigt väldigt "på"..
Citera
2012-07-12, 17:21
  #5
Medlem
christerys avatar
Drar ni till El Gouna bredvid Hurgada så finns det bara andra turister och servitörer/servitriser och städare, nån bank å lite restauranger. Det är liksom ett inhängnat ställe med bara hotell, hamnen är fylld med dyra båtar och det går naturligtvis att ta sig till hurgada eller luxor (fast just den turen är kämpig ifall du inte gillar att sticka vid 4-5 och komma hem vid 21-22 eller vad det nu stod)
Citera
2012-07-12, 17:28
  #6
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Lämna inte tjejen ensam bara.
Citera
2012-07-14, 00:01
  #7
Medlem
http://www.sydsvenskan.se/varlden/tu...ade-i-egypten1

Allahu Akbar!
Citera
2012-07-15, 02:55
  #8
Medlem
Inga direkta problem skulle jag vilja påstå. Har tillbringat 30 av de senaste 36 månaderna i Egypten.

Under revolutionen var det jävligt irriterande att internet stängdes ner, men i övrigt ingen större fara.
Citera
2012-07-15, 04:16
  #9
Medlem
skitmackans avatar
sist jag åkte dit, för några månader sen, hände inget alls. säkert att säga att det finns mycket farligare och kriminellare ställen i amerika än i egypten, men jag var ju i kairo och sedan i alexandria. kunde dock inte bada i havet då det var en massa plastpåsar och annat skräp runt hela stranden. kommer ihåg när min kusin skulle bada, så tog han upp huvudet så låg det en massa skräp på hans hår. men skönt att sola
Citera
2012-07-24, 23:37
  #10
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balone
Hej!
Det är så att jag och min sambo ska resa till Egypten om ett par månader. Hon tycker det känns osäkert att åka dit och det gör mig orolig också. Så är det säkert att bo på hotell i egypten?
Någon speciellt man ska passa sig för för att inte få ett pannskott? :p

Beror helt o hållet på vart i Egypten ni ska och vad för hotell.
Men låt bli att snacka politik, religion och dylikt med folk.
Tänk på att röka på är olagligt fastän nästan varje Egyptier ni kommer komma i kontakt med röker själva, och ni kan åka dit ganska ordentligt om polisen kommer på er.
Spring inte omkring o räkna pengar så folk ser. De kommer blåsa er bara för att ni är turister, desto mer om ni flashar cash.

Lär er två fraser;
'La'a, shukran!' = Nej tack!
'Khalas!' = (ungefär) Det räcker/sluta.
Kommer få försäljarna att backa undan lite mer än om ni snackar engelska med er. Kan dock göra att de tycker det är kul att du kan lite arabiska och börjar snacka om det.
Om de frågar om du pratar arabiska svara bara: 'Shweya shweya' le och gå iväg. (Betyer 'lite grann').
Citera
2013-01-27, 01:26
  #11
Medlem
Någon som har bra förslag på fina restauranger någonstans där runt omkring?
Citera
2013-01-27, 04:54
  #12
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebr0004
Någon som har bra förslag på fina restauranger någonstans där runt omkring?
Vart är "nånstans där runt omkring"?
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1913752

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback