2012-07-11, 02:47
Medlem
Har noterat att vissa oliver (gröna) flyter, och vissa sjunker. Vad beror detta på?

Min enda tanke är att det skulle ha att göra med mognaden på oliverna, men jag vet inte om jag verkligen har märkt någon skillnad på flytande och sjunkade oliver i smak och konsistens. Det verkar inte heller bero på fyllningen, då både fyllda och ofyllda oliver kan flyta/sjunka.

Någon som vet?
Citera
2012-07-12, 02:39
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dmpbarn
Har noterat att vissa oliver (gröna) flyter, och vissa sjunker. Vad beror detta på?

Min enda tanke är att det skulle ha att göra med mognaden på oliverna, men jag vet inte om jag verkligen har märkt någon skillnad på flytande och sjunkade oliver i smak och konsistens. Det verkar inte heller bero på fyllningen, då både fyllda och ofyllda oliver kan flyta/sjunka.

Någon som vet?

Oliver borde sjunka.
Jag har fått lära mig att man saltar oliver genom att lägga färska oliver i en burk med vatten (färska oliver sjunker i rent vatten) och fylla på med så mycket salt att oliverna varken sjunker eller flyter. När oliverna tar upp salt så sjunker de igen.

Att oliverna flyter kan bero att en del av vattnet i burken har avdunstat och vätskan har blivit saltare, eller att det har bildats gas i dem (på väg att bli dåliga).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in