Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-07-10, 20:26
  #1
Medlem
Tjena.

Har snickrat ihop ett aeropronic system och försökt en ganska lång tid nu att få snurr på att men d jävlas så förbannat.
Till det stora problemet så äre att få ph-värdet stabilt. Har lus läst allt vad jag kan hitta med folk som har haft liknande problem och inte hittat någon som fått lösnings på det.
Hesi veg näring och pool ph-. Har inte den aktiva substansen framför mig nu men ska fram den tills imon. Har även börjat exprimentera med citron istället o ska se hur det tar sig.

Problemet är att jag har i vattnet (ph 8), har i näringen o då hamnar det på (ph7) o sen sänker ner det till 5.4. Varpå dagen efter så är det (ph7.1). Varje dag. Och jag förstår inte varför.
Läst runt på andra forum där folk använder pool ph- o d ska funka bra.

Kör med luftpump och syrestenar i lösningen och rockwool kuber.

Så till den stora frågan, är det någon som har haft problem med instabilt ph-värde men fått bukt på att så är det till stor hjälp för miig!
Citera
2012-07-10, 20:55
  #2
Medlem
Tuvtramps avatar
Blanda större satser alternativt ha framförhållning på ett dygn eller två så ph´t hinner stabilisera sig kanske? ..eller tänker jag fel nu?
__________________
Senast redigerad av Tuvtramp 2012-07-10 kl. 20:57.
Citera
2012-07-10, 21:05
  #3
Medlem
Du tänker väldigt rätt, d är väl d ända jag kunnat läsa mig till. Men ja menar. Har man samma vatten i en vecka. Och måste sänka varje dag. Så känns det ju som att d borde ha stabiliserat sig :S
Citera
2012-07-10, 22:03
  #4
Medlem
Jag har aldrig använt ett riktigt ph- medel men jag använder däremot ättika. Grejen med ättika är att ph't återställer sig efter några timmar till en dag. Jag tror citron och andra snabba/enkla lösningar gör lika dant.

Men så skall det väl inte göra om man använder riktigt ph- medel, eller?
Löser det sig inte så kolla in hydrogarden.se dom har ganska billiga vätskor.
Mvh
Citera
2012-07-10, 23:53
  #5
Medlem
Ja byt ph sänkare. Läste en annan tråd där en kille höll på med samma problem. Alla organiska ph sänkare han provade tappade sin funktion efter något dygn bara. Jag kan inte svära på det, men har för mig att det var hesi`s eller goldlabels ph sänkare som gav bäst resultat.
Citera
2012-07-11, 00:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambi85
Ja byt ph sänkare. Läste en annan tråd där en kille höll på med samma problem. Alla organiska ph sänkare han provade tappade sin funktion efter något dygn bara. Jag kan inte svära på det, men har för mig att det var hesi`s eller goldlabels ph sänkare som gav bäst resultat.
Bra du sa det för hade tänkt beställa Cannas ph sänkare men får bli goldlabels.
Mvh!
Citera
2012-07-11, 01:29
  #7
Medlem
Nu hittade jag inte tråden i sig , har letat i en halvtimme nu. Men detta hittade jag

http://www.swecan.org/index.php?name...wtopic&t=46237
Citera
2012-07-12, 14:58
  #8
Medlem
Update. Provade blanda näring+pulver+vatten i en bunke o lät stå över natten.
samt att jag blandade en näring+citron+vatten. Samt en näring och vatten.
lät dessa stå över natten och inget ph hade rört sig. Hur i helveye går d ihop sig?
när ja blandar i behållaren och kör med spridarna så gick d upp t 7.6 dagen efter...

någon ?
Citera
2012-07-14, 02:03
  #9
Medlem
Jag skulle kunna tänka mig att du har problem med värmen...

-Har själv försökt att köra en liten bubblare för en vecka sedan men gav snart upp p.g.a. samma problem som du beskriver
Använder för övrigt golden labels ph -, cooltube med 600w och en temp på ca 25-28 i odlingskammaren.

-Försök på något sätt få ner tempen med att tex sätta vattentanken utanför lampans värmestrålar, sätta upp myllar och avskärma så gott det går alt köpa eller bygga något typ av kylaggregat...

Vad ligger din temp på vattnet?

Hoppas det löser sig för dig!!!
Citera
2012-07-14, 13:30
  #10
Medlem
Instämmer med Bambi85 å SweCrime. Använder själv GHE flora treparts näring med hesi ph- till bubbler, och med dessa är ph rock solid trots temp skillnader.
Citera
2012-07-26, 12:27
  #11
Medlem
UPDATE.

Köpte goldlabels näring A+B samt gl ulta ph- istället.
Så igår slängde jag igång systemet med nya frön klappat o klart så var d nersänkt t 5.2.
Och idag på morgonen när jag vaknade så var det 6.1. Det har altså gått ifrån 5.2 - 6.1 på ca 12 timmar. Någon som har en förklaring till detta?
Ska jag låta skiten va o se om dom tar sig ändå, men känns ju som att d e lite näringsämnen som kommer låsas utan.
Har även en fundering på att åka o köpa batterivatten och köra 50/50 med det vattnet jag har ifrån kranen.

Någon som har några tankar lr funderingar angående detta?
Citera
2012-07-26, 17:31
  #12
Medlem
Väldigt svårt att sätta fingret på ditt problem, men om allt annat felar så är mitt tips att köpa en reverse osmos maskin och rena ditt kranvatten, för det låter som det är nått galet från början. Är du säker på din ph mätare stämmer?
PH6,1 är ju inom acceptans ramen för hydro, Är PH't stabilt på 6,1 sen?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback