Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-07-10, 20:04
  #1
Medlem
Moroten89s avatar
Låt oss säga att man i Norden skulle börja arbeta för stavningsreformer i respektive land där skrivspråken skulle knytas ihop till ett enda nordiskt språk.

Från wikipedia
Citat:
...ville även språkforskare reformera språket och stavningen så att den dels skulle bli mer enhetlig mellan de nordiska språken, dels anknyta mer till det fornnordiska förflutna. Till exempel infördes det fornnordiska "idrott" som alternativ till det engelska/franska/tyska ordet "sport". Man ville också rensa ut tyska influenser från medeltiden, genom att slopa förled som be- och ge- i verb.

Skulle en sådan reform vara möjlig? Hur skulle den kunna genomföras? Hur skulle språket kunna se ut?

Till att börja med så har vi ÅÄÖ/ÆØÅ, skulle jag få bestämma så skulle vi använda oss utav det dansk-norska alternativet, dels för att vi en gång använde dessa även i Sverige, och dels för att det förknippas med Skandinavien.

Att byta ut alla tyska ord mot fornnordiska eller isländska ord skulle förändra hela språket så här skulle jag ta det försiktigt. Däremot så kan man ju kanske försöka byta ut alla franska och engelska ord.

I media så skulle det nog vara lättast om man talade en slags variant av teatersvenska, där man uttalade varje ord klart och tydligt så att alla förstår.

(EDIT till er som inte vet vad teatersvenska är http://www.youtube.com/watch?v=TQSXd3txavI)

Det kommer heta biler istället för bilar eftersom att en klar majoritet avslutar meningarna med ER. Sen om man ska använda KK eller CK (ex. Snacka/Snakke) har jag ingen som helst aning om.
Citera
2012-07-10, 20:21
  #2
Medlem
ganglere2s avatar
Knappast möjligt. Svenskarna som är den största folkgruppen och talar Nordens klart största språk skulle inte börja använda något annat. Knappast de andra folken heller.
Varför skulle man vilja göra detta? Jag anser det bättre med flera språk.
Citera
2012-07-10, 20:27
  #3
Medlem
Vi behöver inte ännu större skillnader mellan dialekter och skriftspråk än de som redan finns.
Citera
2012-07-10, 20:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Knappast möjligt. Svenskarna som är den största folkgruppen och talar Nordens klart största språk skulle inte börja använda något annat. Knappast de andra folken heller.
Varför skulle man vilja göra detta? Jag anser det bättre med flera språk.
på vilket sätt är det bättre med fler språk? skulle det inte vara praktiskt om hela världen använde sig av ett gemensamt språk?
Citera
2012-07-10, 20:31
  #5
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cozy-cow
på vilket sätt är det bättre med fler språk? skulle det inte vara praktiskt om hela världen använde sig av ett gemensamt språk?

Nej, det tycker jag inte. Kan bara tänka mig raseriutbrottet om man ex.vis sa åt fransmännen att de ska ge upp sitt språk.
Citera
2012-07-10, 20:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Nej, det tycker jag inte. Kan bara tänka mig raseriutbrottet om man ex.vis sa åt fransmännen att de ska ge upp sitt språk.
men om man bortser från själva bytes-processen, är det inte självklart att ett språk skulle vara smidigare?
Citera
2012-07-10, 21:00
  #7
Medlem
O Dirlewangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cozy-cow
på vilket sätt är det bättre med fler språk? skulle det inte vara praktiskt om hela världen använde sig av ett gemensamt språk?


Har försökts. Gick väl sådär.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Esperanto

Tanken är väl iofs bra.
Citera
2012-07-10, 21:08
  #8
Medlem
HerrGickhans avatar
Språket är en viktig del av kulturen och ingen är beredd att dagtinga med sin kultur, hur urvattnad den än må vara. Tankeexperiment av det här slaget kommer inte att väga in en tiondel av alla faktorer som i realiteten inverkar och utvecklar språk.
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2012-07-10 kl. 21:22.
Citera
2012-07-10, 21:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cozy-cow
på vilket sätt är det bättre med fler språk? skulle det inte vara praktiskt om hela världen använde sig av ett gemensamt språk?
Möjligen om man tittar på det i ett rent kommunikativt perspektiv. Men språk är mer än så, och man missar t.ex. den sociala aspekten. Detta är en av de många faktorerna som HerrGickhan är inne på.
Citera
2012-07-10, 21:56
  #10
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moroten89
(1) Låt oss säga att man i Norden skulle börja arbeta för stavningsreformer i respektive land där skrivspråken skulle knytas ihop till ett enda nordiskt språk. ... Skulle en sådan reform vara möjlig? Hur skulle den kunna genomföras? Hur skulle språket kunna se ut? ...

(2) Till att börja med så har vi ÅÄÖ/ÆØÅ, skulle jag få bestämma så skulle vi använda oss utav det dansk-norska alternativet, dels för att vi en gång använde dessa även i Sverige, och dels för att det förknippas med Skandinavien.

(3) Att byta ut alla tyska ord mot fornnordiska eller isländska ord skulle förändra hela språket så här skulle jag ta det försiktigt. Däremot så kan man ju kanske försöka byta ut alla franska och engelska ord.
...
1. Inom ramen för Norden så har vi en liten nätt komplikation med finskan. En ödets ironi är att finskan har en ortografi som förefaller rak och konsekvent och därmed kunde vara ett principiellt föredöme för en översyn av de skandinaviska språken. Inte bangar finskan för kk. I svenskan har vi halvmesyrer som »bräckkorv« där kk förekommer smygvägen. Det vore enklare och rakare med *bräkkkorv – om nu rakare är rätt term i detta ofta ringformade sammanhang.

2. Samordning av ÄÖ kontra ÆØ kan sed som en minimal insats för nordisk samordning. Då hör det till historien att ÄÖ används i andra europeiska språk än de nordiska. Det blev aldrig någon riktig klarhet om man ska skriva Cæsar eller Caesar så ligaturen Æ kan vi nog undvara. Särskilt kan man anföra att finska språket använder ÄÖ – varför skulle de övergå till danska/norska tecken? Bokstaven Å är ett problem internationellt sett, men kanske idealisk som just profilering av de nordiska språken. Danskan har tämligen nyss infört bokstaven Å så den ska vi nog behålla för att visa vilket stabilt föredöme svenskan är.

3. Hur ska vi göra med ord som vandrat över Alperna, norrut genom Tyskland och blivit svenska. Ska vi verkligen byta ut »fönster« mot en variant av “windows”? Morfem från de klassiska språken är så inarbetade så att vi bör behålla denna rika källa även om vissa ord kommit via franska och/eller engelska. Vi kan helt enkelt inte förvalta vår högteknologiska kultur utan inslag från de klassiska språken grekiska och latin.
Citera
2012-07-10, 21:58
  #11
Medlem
Heladageniskogens avatar
Fornnordiska bör naturligtvis användas som ett slags nordiskt latin, för högre kulturella ändamål och internetnisk kommunikation i en framtid när de nordiska språken inte är sinsemellan förståeliga. Det skulle dels vara coolt och dels skulle det inte göra så att de nu existerande nordiska språken försvann (orka snacka halvdanska..) och eventuella lån ifrån det gemensamma språket skulle bara göra de "moderna" språken mer arkaiska (och ju äldre och mer arkaiskt språk man talar desto bättre är det ).

Dock tycker jag man skall slå på stort och använda urnordiskan/proto-nordgermanska istället, den är riktigt hård och rejält lik proto-germanskan dessutom. Vad låter coolast, Rangar eller RabinaharjaR?


Naturligtvis skall det skrivas med runskrift (det borde man göra med de nuvarande nordiska språken med, oavsett om vi har ett gemensamt språk eller inte), orka ha latin som alla andra.

Språk skall vara unika och krångliga, annars kan man lika gärna snacka globish (fördummad engelska så att "alla kan förstå"), så resonerar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Vi kan helt enkelt inte förvalta vår högteknologiska kultur utan inslag från de klassiska språken grekiska och latin.
Det är bara att ta en passande rot och köra på som i isländskan och turkiskan, där man gjort "nya" ord av ett äldre språk.
__________________
Senast redigerad av Heladageniskogen 2012-07-10 kl. 22:08.
Citera
2012-07-10, 22:12
  #12
Medlem
Her er en som har forsøgt - ganske interessant læsning:

http://ordinord.blogspot.dk/2011/01/...spragvalj.html
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback