Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-12, 22:47
  #289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShouldBeFine
Mm såg det, men fallet jag nämner i exemplet hade lätt platsat in på ett sådant hem, han hade fått psykosen diagnostiserad på rättspsyk och de sade att den var omöjlig att komma ur. Varför han blev skickad till behandlingshem vet jag inte, han kom inte längre än avgiftningen då han inte gick att hjälpa pga psykotiskt tänk.

Sorgligt. Som ny sjuksköterska ville man vara innovativ och komma på nåt
sätt att de blev bättre. Konstigt nog fungerade det med olika aktiviteter som
tex att åka till golfbanan i närheten och slå lite bollar, cykla och det var ju
fin landsbygdsmiljö omkring, hyra videofilmer, se på sport etc men det blev
inget som helst tankeutbyte eller kamratskap utan man kände hela tiden att
det var som sladden var ur kontakten på det planet. De fick aldrig besök heller
men det gällde alla tydligen.

Jag har så mycket utbildning man kan ha utan att vara läkare och träffar massor
av olika människor men det är för mig solklart att cannabis är en drog som KAN
ge skador som kan bli permanenta. Kanske är det varje persons unika förutsättningar
som gör att just de drabbas medan andra klarar sig utan problem. Kanske hade en del
fått tex en psykos ändå... Men hur skall vi kunna stå vid sidan om en kamrat tar droger
utan att göra nåt? Som sjuksköterska måste man ingripa med de fakta man har.
__________________
Senast redigerad av Mafouz 2017-05-12 kl. 22:55.
Citera
2017-05-12, 22:59
  #290
Medlem
ShouldBeFines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafouz
Sorgligt. Som ny sjuksköterska ville man vara innovativ och komma på nåt
sätt att de blev bättre. Konstigt nog fungerade det med olika aktiviteter som
tex att åka till golfbanan i närheten och slå lite bollar, cykla och det var ju
fin landsbygdsmiljö omkring, hyra videofilmer, se på sport etc men det blev
inget som helst tankeutbyte eller kamratskap utan man kände hela tiden att
det var som sladden var ur kontakten på det planet. De fick aldrig besök heller
men det gällde alla tydligen.

Jag har så mycket utbildning man kan ha utan att vara läkare och träffar massor
av olika människor men det är för mig solklart att cannabis är en drog som KAN
ge skador som kan bli permanenta. Kanske är det varje persons unika förutsättningar
gör att just de drabbas medan andra klarar sig utan problem. Kanske hade en del
fått tex en psykos ändå... Men hur skall vi kunna stå vid sidan om en kamrat tar droger
utan att göra nåt? Som sjuksköterska måste man ingripa med de fakta man har.
Mm det är riktigt tragiskt, förlorade själar som måste gå omkring utan att veta vad som är vad typ. Måste vara extra jobbigt för föräldrar och syskon att se en närstående hamna i ett sådant tillstånd.

Jag håller med om att röka kan utlösa psykoser, för 5 år sedan hade jag sagt skitsnack röka är ofarligt, men när man har sett hur illa det kan gå så får man vackert ta och ändra sig. Okej, psykoser från röka är högst ovanliga men det händer om ditt psyke är i ett visst tillstånd när rökat brukas.
Däremot tror jag att majoriteten av psykoser från röka är hasch/gräs som är spikat med spice för att sälja dåliga saker dyrare. Spice är mycket värre för psyket än vad vanligt röka är och tyvärr så spikas det mycket nuförtiden.
Att cannabis är ofarligt är naivt (är inte motståndare mot röka men man ska veta att det kan gå riktigt illa när man röker).

Sen är ju frågan vad man ska göra för att stoppa någon från att röka på/ta andra droger, missbrukare lyssnar inte förrän det är försent i de flesta fallen, man måste bränna sig på plattan innan man förstår att den är varm, ibland flera gånger. Talar av erfarenhet här, inte en chans att jag lyssnade på någon annan när mitt missbruk drog igång.
__________________
Senast redigerad av ShouldBeFine 2017-05-12 kl. 23:06.
Citera
2017-05-13, 01:24
  #291
Medlem
Bluepants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShouldBeFine
Trippen i sig låter ju rätt standard för förstagångsrökare. Snea ur totalt när jag rökte min tredje spliff, de 2 första fungerade inte.

Har en vän som också tog mycket hallucinogena vid den tidpunkten och han fick många av symptomen du beskriver, mest påtagligt var att saker rörde sig. Han kunde se träd nedfallna på vägen när han körde bil och dylikt, han besökte läkare och de sa att det var HDDP (https://sv.wikipedia.org/wiki/Postha...sst%C3%B6rning). Skulle gissa att det du rökte hade någon RC i sig som var överdoserad och därför utlöstes psykosen.

Verkar inte som att TS svarar i tråden längre, men om du läser detta hur är det idag? Har du rökt någon gång igen och vad hände då?

HPPD är inte psykos och har ingenting med psykos att göra. Det är p.g.a för intensivt bruk av hallucinogener såsom LSD och svamp. Det är mer att benämna som ett synproblem snarare än ett psykiskt problem.

Citat:
Ursprungligen postat av ShouldBeFine
Nu var det inte mig du skrev till men har själv träffat dussintals människor som haft grova psykoser på behandlingshem genom åren.

Värsta fallet var en 20-årig kille som fått en spicepsykos. Han trodde verkligen att ALLT som hände var pga honom, exempel;
jag och några andra åkte iväg och spelade fotboll, en kille skadade sig när vi lirade.
Psykossnubben var kvar på behandlingshemmet, när vi kom tillbaka var han helt 100 på att det var hans fel. Sa till honom att det inte var hans fel, han trodde typ jag skämtade med honom.
En annan gång skrev han en text om en spindel eller något liknande han spolade ner i toaletten, han var helt förkrossad, läste säkert i 15 minuter innan en terapeut gick in och stoppade honom.
Han var med i verkligheten till viss del när han gjorde saker eller satt och samtalade relativt normalt om man inte pratade om honom i samtalen, så fort man gjorde det så blev det absurdt.
Mycket snack om självmord och att världen skulle vara bättre utan honom när man frågade hur han mådde.

Det enda som fick ner han på jorden lite var benso, väldigt sorgligt fall faktiskt då det var en väldigt snäll och oskyldig kille.

Tack, jag har hört talas om psykoser, särskilt av spice där det tycks vara väldigt vanligt. Spice är dock inte cannabis, inte för att jag specifikt förnekar att det skulle kunna ha en koppling till psykotiska episoder heller. Hursomhelst, hur blev det för killen i efterhand?
Citera
2017-05-13, 01:53
  #292
Medlem
ShouldBeFines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluepant
HPPD är inte psykos och har ingenting med psykos att göra. Det är p.g.a för intensivt bruk av hallucinogener såsom LSD och svamp. Det är mer att benämna som ett synproblem snarare än ett psykiskt problem.
Hm där lärde jag mig något nytt. Då hade han både psykos (rätt mild) och HDDP (grovt) samtidigt, fullt troligt då han käkade syra flera gånger i veckan i månader.

Citat:
Ursprungligen postat av Bluepant
Tack, jag har hört talas om psykoser, särskilt av spice där det tycks vara väldigt vanligt. Spice är dock inte cannabis, inte för att jag specifikt förnekar att det skulle kunna ha en koppling till psykotiska episoder heller. Hursomhelst, hur blev det för killen i efterhand?
Vet inte hur det gick, han blev flyttad till Psyk permanent till slut. Ska lägga till han på facebook så kan jag skicka ett PM sen eller skriva i tråden. Finns mer att berätta om honom men tror du har en rätt bra bild av hur det kan se ut.
Citera
2017-05-16, 17:52
  #293
Medlem
Kapuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrslingerbult
Jag har länge velat skriva en tråd om vad som hände mig efter att jag rökt cannabis. Tyvärr har jag i flera månader mått för dåligt för att kunna skriva någonting alls, men nu försöker jag äntligen sätta ihop lite inlägg som jag skrivit till en hel berättelse.

Observera att jag varken är emot er som röker eller cannabis i allmänhet, jag vill bara berätta varför just jag väljer att aldrig mer rulla mig en spliff. Jag är tacksam för alla i min närhet som hjälpt och stöttat mig, inte minst vänner här på Flashback.


Jag rökte cannabis för första gången hösten 2011, jag var sjutton år och precis som alla andra tonåringar trodde jag att jag var odödlig. Jag trodde att man kunde springa hur snabbt som helst genom livet och ändå klara plugget samtidigt som man ska festa så mycket som möjligt och självklart röka cannabis som alla andra. För mig började det med att jag rökte cannabis några gånger, det var trevligt och jag gillade rusen. Den senaste gången rullade vi dock tre stycken feta spliffar varpå vi satt och puffade på nästan hela dagen. Vid den tredje spliffen sa det bara klick....

Snedtrippen:

Slutade att läsa där. Hur är det möjligt att få en snedtripp
om du inte tagit trippar?
Du yrar ju i nattmössan, ta LSD och snea får du se skillnad på snedtripp och det du beskriver.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback