2005-03-13, 17:25
Medlem
TomiXs avatar
Som sagt, gör hål i förångaren (den delen som blir kall). De reparerar förhoppningsvis den inte då. Det är mycket jobb för att löda ihop och fylla nytt köldmedium. Angående att köldmediumet är farligt, kolla om det är R12 eller R134a. Den sistnämnda är inte farlig för ozonlagret .

Edit: Okej, idén med att ställa den upp och ner och sätta igång den är också bra. Den kommer garanterat att skära efter ett tag.
Citera
2005-03-13, 20:29
Bannlyst
Han gör ju inte bara sig själv en tjänst genom att göra hål i köldslangarna, han bidrar också till min kommande solbränna till sommaren, och vi kanske blir av med snön kommande veckan.
Citera
2005-03-13, 21:19
Medlem
dismembers avatar
Citat:
Var försiktiga med äldre skåp, som innehåller freon, och inte isobutan som nyare

R12 alt R22, som felaktigt kallas freon, är ganska ofarligt förutom att det är jävligt kallt!! köldskador

isobutan som också kallas R600! varför tror du att glödlampan sitter utanför skåpet och inte i?? butan är hyfsat brandfarligt, prova gärna pys ut lite, och tänd på.

Berätta sen hur det gick

R600 är mycket faligare att hantera. (har ej räknat med några miljöaspekter naturligtvis, utan enbart personskaderisker)
Citera
2005-03-14, 17:43
Medlem
månss avatar
Intressant läsning! Har en riktigt snål jävel till hyresvärd.. Är dock ingen el-expert. Någon som kan förklara exakt vad som händer om man ställer åbäket uppochner? Och varför?
Citera
2005-03-14, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomiX
Angående att köldmediumet är farligt, kolla om det är R12 eller R134a. Den sistnämnda är inte farlig för ozonlagret .

R134a är farligt för miljön (vet dock ej exakt om det är ozon eller nått annat)
Dock är Isobutan (R600a) "ofarligt" för miljön.

/Roadrunner
Citera
2005-03-14, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dismember
R12 alt R22, som felaktigt kallas freon, är ganska ofarligt förutom att det är jävligt kallt!! köldskador

isobutan som också kallas R600! varför tror du att glödlampan sitter utanför skåpet och inte i?? butan är hyfsat brandfarligt, prova gärna pys ut lite, och tänd på.

Berätta sen hur det gick

R600 är mycket faligare att hantera. (har ej räknat med några miljöaspekter naturligtvis, utan enbart personskaderisker)

Freon är ett "märke" (handelsnamn) för R12, alltså som att Volvo är ett märke för en bil så att säga.

Isobutan heter isobutan, men har beteckningen R600a (precis som R12)

Finns många skåp med lampor inuti skåpen, dock så måste de juh då uppfylla krav för att vara gnistfria...

/Roadrunner
Citera
2005-03-14, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Intressant läsning! Har en riktigt snål jävel till hyresvärd.. Är dock ingen el-expert. Någon som kan förklara exakt vad som händer om man ställer åbäket uppochner? Och varför?

Oljan rinner ut, och kompressorn skär.

/Roadrunner
Citera
2005-03-14, 19:29
Medlem
dismembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns

kompressorn som är en utav 4st huvuddelar i ett kylsystem, spelar ingen roll om det är en kyl eller frys, ac till bilen eller en värmepump. allt fungerar enlig samma princip.

(dom 3 övriga huvuddelarna kallas kapilärrör, förångare, kondensor)

kompressorn smörjs av en olja som följer med köldmediet runt, skulle oljan plötsligt försvinna så skär kompressorn ganska snart. (både köldmediet och oljan är under ganska stort tryck, som kan vara upp till 40-45 bar.. är sällan det i kylskåp men i vissa ac,) så oljan försvinner sällan spårlöst om det blir en läcka

men och ställa skåpet upp och ned (och naturligtvis ha det igång) är lika nyttigt för kompressorn som att lägga sin bil på taket och tokvarva motorn
oljan skulle aldrig rinna ned i tråget och oljepumpen skulle bara suga luft, oljetrycks lampan skulle lysa........................och verkstan skulle inte förstå ett skit hur motorn "bara stannade "

jag vet att jag skrev att man skulle punktera ett kylrör, jag håller fast vid det..... det är trots allt lättast om man gör ett LITET hål, och helt ofarligt utom för miljön!
Citera
2005-03-14, 19:37
Medlem
dismembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrunner
Freon är ett "märke" (handelsnamn) för R12, alltså som att Volvo är ett märke för en bil så att säga.

Isobutan heter isobutan, men har beteckningen R600a (precis som R12)

Finns många skåp med lampor inuti skåpen, dock så måste de juh då uppfylla krav för att vara gnistfria...

/Roadrunner

helt rätt jag missade det!
Citera
2005-03-14, 20:59
Medlem
Escanios avatar
såg denna tråd... fick mig att minnas en gång när min polares farsa skulle bygga om lite :P

deras kylskåp hade pajjat så han tänkte att han kunde såga hål i frysen och kylskåpet så att kylan från frysen skulle kyla ner det trasiga kylskåpet...
och då pajjade han frysen...

han sa inget till familjen... men den minsta ungen såg vad som hände och tjallade... han blev skitsur :P skämdes så! haha försökte hålla mig för skratt för att inte göra honom sur men det var svårt
Citera
2005-03-14, 21:17
Medlem
TomiXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrunner
R134a är farligt för miljön (vet dock ej exakt om det är ozon eller nått annat)
Dock är Isobutan (R600a) "ofarligt" för miljön.

/Roadrunner

Jo bidrar såklart till Växthuseffekten litegrann. Men emot vad Koldioxid gör så är det ingenting..

Isobutan må vara ofarligt för miljön men stackars kyltekniker som råkar antända ett kylsystem av större mått .

Isobutan säljs av Care Refrigerants som Care30. Och som många andra sagt så är "Freon" Duponts namn för CFC/HCFC köldmedier.
Citera
2005-03-14, 21:38
Medlem
dismembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Escanio
såg denna tråd... fick mig att minnas en gång när min polares farsa skulle bygga om lite :P

deras kylskåp hade pajjat så han tänkte att han kunde såga hål i frysen och kylskåpet så att kylan från frysen skulle kyla ner det trasiga kylskåpet...
och då pajjade han frysen...

han sa inget till familjen... men den minsta ungen såg vad som hände och tjallade... han blev skitsur :P skämdes så! haha försökte hålla mig för skratt för att inte göra honom sur men det var svårt

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in