Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-18, 19:57
  #433
Medlem
charlezzz173s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Å nej, måste vi få upp den här korkade tråden en gång till! Det är klart att skånska är en korrekt dialekt.

Dessutom ändrar man inte uttalet av bokstäver. Bokstäver är skrivtecken och inget annat.

Så, kan tråden dö igen nu.
Frågan va dock inte om skånska är en korrekt dialekt utan om det är den korrektaste

edit: vafan det nu ska betyda
Citera
2013-01-21, 06:14
  #434
Medlem
DiviCs avatar
Ska man vara lite petig är svenskan som talas i Finland mest korrekt då den påminner mest om det ursprungliga uttalet.
Citera
2013-02-21, 20:37
  #435
Medlem
DiviCs avatar
Jag känner att jag måste kommentera denna tråd efter att jag läst ord för ord. Att den kommentaren som jag tidigare gjort i en, för mig, okänd forumdel för att återkomma var diskussionen egentligen befann sig när jag kommenterade och hittade denna källa av kunskap. Inte illa pinkat.

Det är självklart några speciella som utmärkt sig särskilt som In-Fredel, HerrGickhan, SamsonZ och även Gorm Den Gamle är några av det som öppnat ett helt nytt intresse för språk som jag tidigare inte haft, även om det växt fram något under årens gång.

Jag vill ge ett stort tack till tidigare kommentatorer, bortsett från enstaka individer som endast upprepade ord utan mening eller betydelse för trådens slutliga värde. Jag vill ursäkta till alla att jag skakar fram en redan död och avslutad tråd för andra gången.

Jag är själv ingen lingvist eller språkvetare på något sätt. Jag klarade knappt av att läsa svenska i skolan och min svensklärare tittade med jämna mellanrum ilsket på mig under lektionstid, då jag gjorde saker som intresserade mig mer i mina hormonstinna tonnårs-år. De vokabulär som brukades på slutet vill jag applådera för. Det fanns självklart de som briljerade med sina språkkunskaper i trådens gång, men det var något som hände framåt slutet. Jag har stött på så många nya ord som jag varken hört eller sett tidigare, förhoppningsvis så har några stannat. Även alla benämningar för olika delar av ord och benämningar för benämningar, tillsammans med hur de ska uttalas. 2 timmar senare, en hel del googlande och ett intresse som höll sig brinnande in till slutspurten, så får jag tacka för mig som den försvunna nyköpingsbo, som talar den mest korrekta svenskan.

Citera
2013-02-21, 20:45
  #436
Medlem
charlezzz173s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiviC
Jag känner att jag måste kommentera denna tråd efter att jag läst ord för ord. Att den kommentaren som jag tidigare gjort i en, för mig, okänd forumdel för att återkomma var diskussionen egentligen befann sig när jag kommenterade och hittade denna källa av kunskap. Inte illa pinkat.

Det är självklart några speciella som utmärkt sig särskilt som In-Fredel, HerrGickhan, SamsonZ och även Gorm Den Gamle är några av det som öppnat ett helt nytt intresse för språk som jag tidigare inte haft, även om det växt fram något under årens gång.

Jag vill ge ett stort tack till tidigare kommentatorer, bortsett från enstaka individer som endast upprepade ord utan mening eller betydelse för trådens slutliga värde. Jag vill ursäkta till alla att jag skakar fram en redan död och avslutad tråd för andra gången.

Jag är själv ingen lingvist eller språkvetare på något sätt. Jag klarade knappt av att läsa svenska i skolan och min svensklärare tittade med jämna mellanrum ilsket på mig under lektionstid, då jag gjorde saker som intresserade mig mer i mina hormonstinna tonnårs-år. De vokabulär som brukades på slutet vill jag applådera för. Det fanns självklart de som briljerade med sina språkkunskaper i trådens gång, men det var något som hände framåt slutet. Jag har stött på så många nya ord som jag varken hört eller sett tidigare, förhoppningsvis så har några stannat. Även alla benämningar för olika delar av ord och benämningar för benämningar, tillsammans med hur de ska uttalas. 2 timmar senare, en hel del googlande och ett intresse som höll sig brinnande in till slutspurten, så får jag tacka för mig som den försvunna nyköpingsbo, som talar den mest korrekta svenskan.

Kunde du inte bara kommit till saken och skrivit att din dialekt är mest korrekt direkt, som alla andra
Citera
2013-02-21, 21:52
  #437
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiviC
Sedan så är väl även ingen dialekt även en dialekt?

Förutsättningen för att prata dialekt är att man pratar. Den som inget säger har ingen dialekt.
Citera
2013-02-21, 22:09
  #438
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiviC
Ska man vara lite petig är svenskan som talas i Finland mest korrekt då den påminner mest om det ursprungliga uttalet.

På vilket sätt är ursprunglighet kopplat till korrekthet? Och varför ”det ursprungliga uttalet” vid just den godtyckliga gräns du väljer att dra? Det finns alltid något ursprungligare, åtminstone så långt vi kan se. Vill du gå ännu längre och tala nostratiska får du inte mycket sagt.
Citera
2013-02-22, 03:08
  #439
Medlem
DiviCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
På vilket sätt är ursprunglighet kopplat till korrekthet? Och varför ”det ursprungliga uttalet” vid just den godtyckliga gräns du väljer att dra? Det finns alltid något ursprungligare, åtminstone så långt vi kan se. Vill du gå ännu längre och tala nostratiska får du inte mycket sagt.

Det var i samband med mitt vanliga impulsiva jag som jag snubblade över tråden och greppade och slängde bara ut det i tomma intet då det var det enda jag kunde komma på som jag visste som hade en möjlighet att påverka diskussionen. Jag hade dock inte läst igenom hela tråden vid tillfället och visste inte att jag då, som jag nu upptäckt, slängde ut en kommentar utan värde.
Citera
2014-03-28, 00:42
  #440
Medlem
HinGambleGoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
På vilket sätt är ursprunglighet kopplat till korrekthet? Och varför ”det ursprungliga uttalet”

Den svenska stavningen har sina rötter i det senmedeltida uttalet, därför så stavas sje och tje ljuden så olika, detsamma med (rd/rt/rs/) retroflex ljuden, de hade helt enkelt inte dykt upp än i svenskan helt enkelt.

Varken uppsvenskarnas eller skåningarnas uttal är "korrekt" om man utgår från det historiska uttalet, som svenskans stavning bygger på, finlandssvenskarnas R-uttal ligger närmare det senmedeltida, som ligger grund för stavningen.

Nästan alla europeiska språk är stavade med medeltidsuttal, franska och engelska är nog de bästa exemplen.
Citera
2017-02-20, 22:09
  #441
Medlem
Skeuåne

Citat:
Ursprungligen postat av asfaltgosse
Rullebör säger få människor i Skåne
Ude säger man inte utan ute
Vadd sägs varit
Panntofflor - potatis

Är det så du menar?

Som varandes genuint nollåttafientlig skeuåning måste ändock hävdas att jag icke säger:

"rullebör" - Njäe..., kanske på rent jävelskap!
"ude" - Va?! , Nej "ute" heter det ju!
"vadd" - Trams! "Varit" ska det vara.

Och så "panntoffla" ... Möjligtvis av ren elakhet. Låter ju som en överkokt bomullssoppa!
__________________
Senast redigerad av GaussBonnet 2017-02-20 kl. 22:23.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback