Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-25, 18:49
  #313
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Och det är fan bara dePaul som kan sätta punkt på en diskussion
Tack, tror jag .

Det är förstås meningen att diskussionen trots allt skall fortsätta .

~Paul~
Citera
2012-07-25, 19:08
  #314
Medlem
Bara för att inte dePaul ska bli besviken för att han avslutade tråden så skriver jag mer. Jag tror att många av dom som skriver "WD rocks, det är jättesaftigt" snarare syftar på typ medium/well. Vilket fortfarande inte är lika saftigt som vid lägre temperaturer, men ändå bättre än well done vid över 70 grader. Sen finns det såklart folk som gillar riktigt WD också, av någon anledning.

Citat:
Ursprungligen postat av VLK
Ja de e rätt lustigt att WD ska vara så föraktat. Samma kufar dissar hårdkokta ägg.
Det kan mycket väl stämma, men det är väl inget konstigt? Det brukar ju vara något man vill uppnå, att maten är så "delicate" som möjligt. T.ex att kött är saftigt och mört. T.ex att äggulor är krämiga. Eller att geleér smälter i munnen eller att kakfyllningar (typ custads) bara "precis har stelnat"?
Citera
2012-07-26, 08:38
  #315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tack, tror jag .

Det är förstås meningen att diskussionen trots allt skall fortsätta .

~Paul~

Det var menat som en komplimang.

Det är inte mycket mening att fortsätta den här diskussionen när alla argument redan är slut.
Citera
2012-07-26, 09:24
  #316
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Det var menat som en komplimang.

Det är inte mycket mening att fortsätta den här diskussionen när alla argument redan är slut.
Jo, jag förstod att det var en komplimang .

~Paul~

PS Tack än en gång!
Citera
2012-07-31, 12:26
  #317
Medlem
BigMojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Jag tror nog du överlever ;-) Om du är riktigt nojig kan du ju köra det i ugn på lägre temperatur så köttet ligger runt 57-58 grader ett tag, och låt det vila, så är du säker även om köttet skulle vara proppfullt med trikiner och salmonella.

haha ja då dör han

Allt som värmebehandlas ska upp i 74 grader för att salmonella och andra bakterier som listeria osv ska dö. EU direktiv

Står i egenkontroll programmet HACCP som alla företag inom livsmedel måste följa för att vara "Eu godkänd" som det så fint heter.
Citera
2012-07-31, 12:49
  #318
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigMojo
haha ja då dör han

Allt som värmebehandlas ska upp i 74 grader för att salmonella och andra bakterier som listeria osv ska dö. EU direktiv

Står i egenkontroll programmet HACCP som alla företag inom livsmedel måste följa för att vara "Eu godkänd" som det så fint heter.
Huh vad har detta med något att göra? Du kan ju inte jämföra att laga färskt kött med något som ska ligga förpackat i ett halvt sekel.

Sen får man ju använda sunt förnuft. Kan man laga mat ordentligt finns det ingen anledning att köra något kött till 74 grader. Förutom riktigt feta bitar om man nu vill det.
Citera
2012-07-31, 13:34
  #319
Medlem
lrtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigMojo
haha ja då dör han

Allt som värmebehandlas ska upp i 74 grader för att salmonella och andra bakterier som listeria osv ska dö. EU direktiv

Står i egenkontroll programmet HACCP som alla företag inom livsmedel måste följa för att vara "Eu godkänd" som det så fint heter.
55 grader räcker för att ta död på både salmonella och E. coli, men det beror ju givetvis också på hur man tillagar det. Men lagar du köttet sous vide under 2 timmar är det inga problem.
Citera
2012-07-31, 13:57
  #320
Medlem
dePauls avatar
Det har de sista åren blivit extremt populärt att köra nästan allt kött till väldigt låga slutgrader. Detta funkar väl om man samtidigt använder någon typ av långsam tillagning, t ex Sous Vide, miniugn eller vattenbad i vanlig ugn, gärna tillsammans med vakuumtekniken, samt en förlängd tillagningstid.

Problemet med låga grader och traditionell tillagning är att bindväv, senor och membran inte blir "upplösta" och mjuka i konsistensen. Det blir därför jobbigt att behöva skära bort en massa material i samband med förtäring. Ganska ofta är därför den traditionella metoden att föredra. Det vill säga en metod som går ut på att tillaga köttet på förhållandevis hög temperatur under så lång tid att det nästan går isär i lameller när man petar på det med en gaffel, samt att allt fett renderas och membran, samt senor förvandlas till gelatin.

Detta är med andra ord den traditionella metoden. För att ytterligare komplicera det hela så har man börjat kalla den för "pulled". Till exempel pulled pork, pulled beef osv.

Som sagt, mode är mode även inom matlagningskonsten, liksom användningen av nya snitsiga benämningar .

~Paul~
Citera
2012-07-31, 21:29
  #321
Medlem
singularitets avatar
Jag tror faktiskt inte att det finns många människor på det här jordklotet som inte gillar rare. Kvinnornas smusslande med allt från bakterier till att det är synd om djuret om köttet smakar blod, spelar ingen roll. Om man är hungrig så smakar blodig biff gott, oavsett om man är man eller trendig kvinna.
Citera
2012-08-03, 01:08
  #322
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Den den var ju grå rakt igenom i princip?!
Gråare i verkligheten än på bilden dessutom

http://tinypic.com/r/2hs7udf/6



Jämför man med den här (http://backbitefuss.files.wordpress....meat.jpg?w=500) bilden tycker jag den mest liknar Well, eventuellt medium well+.

Den har ju en tydlig rosa rand. Skulle placera den där strax över medium.

Själv föredrar jag nånstans mellan rare och medium, ordentligt rosa med en tunn röd strimma i mitten (måste vara genomvarm dock), WD blir så jäkla torrt och tråkigt.
Citera
2012-10-16, 12:47
  #323
Medlem
orrtupps avatar
Det är mycket saftigare och godare än om det är välstekt.
Citera
2012-10-16, 12:51
  #324
Medlem
Biffar som är well done är torra. Kött ska naturligtvis vara rött.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback