Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-18, 21:52
  #289
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Skulle du också kalla en rå köttbit, som jag endast skurit upp i en tjock bit och stekt 3 sekunder på varje sida för rare? Eller skulle du kalla den rå/ej tillagad?
Det beror på hur varm panna du har. Jag skulle kalla den blue, alternativt black & blue om den hade riktigt hård stekyta, inte rå.
Citat:
Sen, som jag skrev i mitt första inlägg, håller jag med dig om att köttet bör vara rosa. Så gillar jag mitt kött. Det jag argumenterar för är att många inte verkar veta hur en bra well done är, utan snarare tror att bara man steker på det riktigt rejält så är det "rätt", man gör en skolsula helt enkelt.
Det går inte att göra en biff saftig och well done. Det är helt enkelt omöjligt.

Okej, om man tillagar den sous vide i ett halvt dygn tills den är 70 grader i mitten och sedan tar fram största gassvetsen man har och ger den stekyta på så sätt, då kanske man kan slippa en biff som är helt genomtorr, men annars går det inte. Det är rent fysikaliskt omöjligt, eftersom köttsafterna kommer att ha avdunstat innan biffens innertemperatur når 70 grader. Det går att minimera köttsaftförlusten genom att ge den stekyta och sen låta den gå färdigt i en lågtempad ugn, men vad är vitsen med det?
Citera
2012-07-19, 00:36
  #290
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Det beror på hur varm panna du har. Jag skulle kalla den blue, alternativt black & blue om den hade riktigt hård stekyta, inte rå.Det går inte att göra en biff saftig och well done. Det är helt enkelt omöjligt.

Okej, om man tillagar den sous vide i ett halvt dygn tills den är 70 grader i mitten och sedan tar fram största gassvetsen man har och ger den stekyta på så sätt, då kanske man kan slippa en biff som är helt genomtorr, men annars går det inte. Det är rent fysikaliskt omöjligt, eftersom köttsafterna kommer att ha avdunstat innan biffens innertemperatur når 70 grader. Det går att minimera köttsaftförlusten genom att ge den stekyta och sen låta den gå färdigt i en lågtempad ugn, men vad är vitsen med det?

Ja då kanske vi har olika uppfattningar om vad well done är då! Givetvis är det så att det är mindre saftigt. Men bara för det betyder det inte vara lika torrt som en skosula. Det är allt jag har sagt i den här tråden.
Låter det vara så

ps. Jag föredrar medium

Ha de gott!
Citera
2012-07-21, 19:02
  #291
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Kan inte du steka en bit kött well-done så som du vill ha den och ta ett foto på den så att man får ett hum om hur du menar? Man kan utläsa rätt mkt från en bild.

Dagens middag! Två skivor well done entrecote.

Vi snackar inga mästerfoton här men man ser ju iaf! Det som täcker hela tallrikens botten är för övrigt sky som jag hällde över potatisen och vätska från tomater, om någon undrar.

http://tinypic.com/r/dwrpzp/6

http://tinypic.com/r/14xhusm/6

Ser köttet torrt och sönderstekt ut?

Kan tala om för er alla att köttet smälte i munnen och man behövde knappt använda kniven, köttet ramlade i princip isär från fettvecken om man drog med gaffeln lite.


Smarrigt var det!
Citera
2012-07-21, 19:12
  #292
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Dagens middag! Två skivor well done entrecote.

Vi snackar inga mästerfoton här men man ser ju iaf! Det som täcker hela tallrikens botten är för övrigt sky som jag hällde över potatisen och vätska från tomater, om någon undrar.

http://tinypic.com/r/dwrpzp/6

http://tinypic.com/r/14xhusm/6

Ser köttet torrt och sönderstekt ut?

Kan tala om för er alla att köttet smälte i munnen och man behövde knappt använda kniven, köttet ramlade i princip isär från fettvecken om man drog med gaffeln lite.


Smarrigt var det!
Ledsen men det där är inte well done. Snarare mitt i mellan medium och medium well.

~Paul~
Citera
2012-07-21, 19:22
  #293
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ledsen men det där är inte well done. Snarare mitt i mellan medium och medium well.

~Paul~

Den den var ju grå rakt igenom i princip?!
Gråare i verkligheten än på bilden dessutom

http://tinypic.com/r/2hs7udf/6



Jämför man med den här (http://backbitefuss.files.wordpress....meat.jpg?w=500) bilden tycker jag den mest liknar Well, eventuellt medium well+.
__________________
Senast redigerad av Pangon90 2012-07-21 kl. 19:38.
Citera
2012-07-21, 19:54
  #294
Medlem
dePauls avatar
Man kan alltid diskutera bilder men i min sinnesvärld är den precis som jag beskrev den tidigare. Dvs, den är absolut inte well done. En well done har inte tillskymmelse till rosa rand i mitten och liknar i stort en torr toffel.

~Paul~
Citera
2012-07-21, 20:19
  #295
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Man kan alltid diskutera bilder men i min sinnesvärld är den precis som jag beskrev den tidigare. Dvs, den är absolut inte well done. En well done har inte tillskymmelse till rosa rand i mitten och liknar i stort en torr toffel.

~Paul~
Snarare mellan medium well och well done tycker jag.

Sen är det såklart helt omöjligt att avgöra hur saftig en stek är utifrån en bild. Jag har bilder på köttbitar som är medium-rare som "ser" betydligt mindre saftiga ut.
Citera
2012-07-21, 20:30
  #296
Medlem
Pangon90s avatar
Jag antar att det är lite subjektivt också (bevisligen nu).
Därför kommer man nog aldrig komma fram till ett jättevettigt svar i den här frågan


Köttet på mina bilder anser åtminstone jag vara Well, lite under eventuellt. Så i min värld kommer well-köttbitar fortsätta vara saftiga
Citera
2012-07-21, 20:40
  #297
Medlem
dePauls avatar
Köttet är absolut inte well done.

~Paul~
Citera
2012-07-21, 21:47
  #298
Medlem
kolla ytterst på kanterna så ser du skillnaden på well done och medium well-ish som biffen ser ut att vara stekt till att döma av bilderna.
Citera
2012-07-22, 01:24
  #299
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Köttet är absolut inte well done.

~Paul~

Okej. Men där tycker jag att gränsen för well done går precis där, eller kanske strax över, så jag antar att vi får agree to disagree.
__________________
Senast redigerad av Pangon90 2012-07-22 kl. 01:31.
Citera
2012-07-23, 02:59
  #300
Medlem
Pappersvargens avatar
Vad är det för svammel om att det skulle vara ett amerikanskt påfund? Det finns många krogar i många länder som helt enkelt vägrar att servera en genomstekt köttbit. Köttet blir förstört, helt enkelt, och vissa kockar ser inte poängen med att stå och tillaga maten fel för att kunden bestämmer det. Vilken kock hade accepterat det på någon annan rätt än just kött? Hade de gått med på att inte bränna ytan på crème bruléen? Att vispa vispgrädden till smör innan de lade den bredvid bären på tallriken? Att överkoka pastan eller bränna potatisen eller låta salladen bli gammal och sladdrig innan de serverade den? Nej. Fler krogar borde sätta ner foten och helt enkelt inte erbjuda well done, i min mening.

Det låter som om ts inte har smakat en blodig biff om hen tror att en genomstekt köttbit smakar gott. Jag beställer alltid rare eller medium rare när det kommer till nöt och liknande köttsorter, det smakar hundra gånger mer då och behåller sin saftighet.

Jag blir fan förbannad när folk inte fattar att de beställer förstörd mat när de väljer well done.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback