Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-27, 00:09
  #625
Medlem
Bengt55s avatar
Jag är ingen kosttillskottsfanatiker men om en tillsats kan få mig att må lite bättre eller undvika allvarlig åkomma / sjukdom om 10 år så är det värt mer än ett slott.

Jag är dock övertygad om att högre dos än att undvika brist inte ger mer, snarare tvärtom.

Men vitamin D, magnesium, fiskolja, vissa B-vitaminer, zink och kreatin i lagom doser funkar, eftersom vi ofta har brist eller lågt intag av dessa ämne.
Men att ex. vitamin D eller magnesium skulle vara bättre jämfört med ex. vitamin C eller tiamin, givet att bristen är lika allvarlig är inte fallet.

Jag tror de flesta skulle kunna må något bättre av ca 500 mg magnesiumtillskott per dag, 3000 IU vitamin D, lite fiskolja, 25 mg zink och rätt sorts folat och B12. Kreatin säga också öka det subjektiva välbefinnandet en aning.

Förutsatt att man hade brist eller lågt intag så överträffar dom näringsämnena tillsammans troligtvis SSRI och annan psykofarmaka med råge.
__________________
Senast redigerad av Bengt55 2020-12-27 kl. 01:07.
Citera
2020-12-27, 00:49
  #626
Medlem
Det här med magnesiumbrist är ganska ovanligt men det kan uppstå hos personer som äter dålig kost och har dålig tarmhälsa. Mycket är placeboeffekt.
Jag själv har kört mg tillskott och tog blodprover och fick för höga värden. Kissade även mycket och lös avföring så min kropp försökte få bort det. Kroppen är väldigt bra på att reglera upptag och utsöndring efter behov för att brist inte skall uppstå.

Läst om folk som tar allt från 100-1000 mg per dag. Jag har fått ett hat kring kosttillskott eftersom jag tycker de gör mer skada än nytta och så har jag slängt bort pengar på skiten.

Ni som vill täcka dagsbehovet naturligt:

Havregryn + vetekli i äppelcidervinäger och vatten i minst 5 timmar.
Släng diverse nötter i ett glas vatten under natten.
Detta tar bort fytinsyra som binder mineraler.
Tillaga gröten.

Ät broccoli och spenat tillagad i ugn några ggr i veckan. Gör man detta får man i sig all magnesium man behöver om man förövrigt även äter en bra kost.
Citera
2021-08-17, 05:08
  #627
Medlem
Bump.

Jag har tagit 830mg magnesium, och undrar om det är någon fara, eller finns dem dem som tar ännu högre?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback