Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-10, 22:37
  #10789
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Skriv inte massa skit.. Kamali är inte enda människan som var med .. det fanns många många etnologer,sociologi och antropologer som har kommit fram till resultat som på allvar ifrågasätter demokraten..

De hade tydligen förutsatt resultatet innan de startade studien. Det är nog det största felet man kan göra när man skall studera något alls.
Citera
2013-04-10, 22:40
  #10790
Medlem
Fred-Asps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag tror inte alls att folk "flyr" ifrån islamiska länder pga Islam eller Islamiska regeringar.
Jag tror den delen som verkligen flyr, gör det pga krig och detta gäller inte bara muslimer.
Men du kan aldrig hävda att människor som stämplas som asyl eller exil, verkligen flyr.

Med undantag för möjligen de iranier som flydde Khomeinis regim håller jag faktiskt med. Men frågan hänger fortfarande kvar:

varför flyttar så många muslimer till demokratier om demokratier är så jävla hemska och varför lämnar inte vi dessa hemska demokratier för att komma åt en mer idyllisk verklighet där du kan bli fängslad och torterad för att du ifrågasätter regeringen.


Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Människor vill komma till bättre möjligheter. Reklamen som västvärlden gör med sin media
lockar och det ända sättet är att få stanna på andra sidan är att utnyttja diskursen om tortyr
och att man har varit homo i hemlandet.

Du målar upp en bild av att muslimer är opportunister som gladeligen ljuger och underminerar svenskars förtroende. Snyggt. Nåja, nu är det så att jag känner en hel del iranier och jag är väl medveten om att deras föräldrars och farföräldrars liv faktiskt var i fara under deras vistelse.


Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Men detta skapar gråa zoner för arbetskraft och annat som ni utnyttjar. Dessutom har ni skratt-
retande föreställningar om er ekonomiska välfärd. Det är klart att västvärlden har en mycket högre
säkerhet med tanke på dess ekonomiska och militära historia. Titta bara vad en liten ö UK har gjort
och resurser dessa kommit över. Detta beror inte alls på demokratiska värderingar, utan snarare på
era militära överväganden.

Nej, men britterna agerade inte på demokratiska värderingar under 1800-talet.
Citera
2013-04-10, 22:44
  #10791
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
De hade tydligen förutsatt resultatet innan de startade studien. Det är nog det största felet man kan göra när man skall studera något alls.
Ja visst var det så.
Det var en stor forskningsskandal, och då nästan all den typen av forskning finansieras genom statliga medel var det ju bara att knipa käft om man ville vara garanterad forskningsanslag...
Citera
2013-04-10, 23:23
  #10792
Medlem
Nu har jag snabbläst ca 10 sidor där IR5 ägnar sig åt att prata skit om demokrati och kalla alla rasister. Kanske har hen rätt? Ibland kan det vara så att man inte uppfattar saker för att man blivit hemmablind. Det är svårt att avgöra då hen hänvisar till utredningar, men så vitt jag kan se inte ger några referenser. Andra användare har hittat något som kan vara rätt undersökning, men det är väldigt konstigt att den som kommer med ett påstående inte underbygger det med något, kan jag tycka. Nåja, jag är ändå inte särskilt intresserad. I så fall hade jag varit i politikerforumet istället.

Men... även om hen skulle ha rätt så säger det inte ett jota om sanningshalten hos islam. Vi kan leva i världens värsta samhälle men det påverkar inte på något vis ifall Muhammed verkligen fick ett budskap från en gud av något slag, eller var det kanske djävulen han var i kontakt med? Fortsatt diskussion om hur rasistiska svenskarna är kommer inte att föra oss närmare ett svar på den frågan.

Så IR5, vad tror du på och varför? Det är vad jag är nyfiken på att få veta. Halva den här tråden verkar handla om saltvatten så du kan väl även berätta om du tror att söt- och saltvatten kan blandas?
Citera
2013-04-10, 23:40
  #10793
Medlem
En sak slog mig när jag sitter här och filosoferar. Hur hög är salthalten i urin jämfört med havsvatten? Om den är ungefär jämförlig så skulle man kanske kunna ta fram ett hemmaexperiment för den som kanske inte har salt och karamellfärg hemma? Eller bara be dem kolla i toaletten efter uträttat ärende och rapportera resultatet?

Var inte koffski lite labbråtta? Eller är det någon annan som har idéer på hur man skulle kunna designa ett sådant experiment?
Citera
2013-04-11, 00:12
  #10794
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fimbultul
En sak slog mig när jag sitter här och filosoferar. Hur hög är salthalten i urin jämfört med havsvatten? Om den är ungefär jämförlig så skulle man kanske kunna ta fram ett hemmaexperiment för den som kanske inte har salt och karamellfärg hemma? Eller bara be dem kolla i toaletten efter uträttat ärende och rapportera resultatet?

Var inte koffski lite labbråtta? Eller är det någon annan som har idéer på hur man skulle kunna designa ett sådant experiment?

Lite labbråtta är jag, annars lär snorlyktan kunna en del.

Saliniteten är ganska låg i kiss har jag för mig. Hade en "kisslabb" för ett tag sedan där vi undersökte effekter av att inta diverse olika vätskor. Fick dricka en liter starköl

I alla fall så hände det inte mycket med de som fick dricka saltvatten vad jag kommer ihåg. I alla fall inte vid låga halter. Tror kroppen salinitet ligger på runt 1.3%

Problemet med färg är att det egentligen inte visar om vattnet eller saltet blandas ut. Det är bara färgpartiklarna som blandas ut. Dessa diffunderar ut i vattnet även om man inte blandar. Vattenmassorna behöver inte blandas för detta. Detsamma gäller visserligen salt, det diffunderar också ut i vattnet så att salthalten blir jämn i hela vattnet. Det är samma princip för alla partiklar med hög löslighet i vatten.

Detta kräver ju lite utrustning men för att demonstrera att salt blandas i vatten är att ta till exempel tillsätta 20g salt i en deciliter vatten, blanda lite om man inte vill vänta en stund. Mäta salthalten med en [något som jag inte vet vad det heter], tror den egentligen mäter densitet. Sedan tillsätta ytterligare en deciliter vatten, vänta eller blanda och mäta salthalten ytterligare en gång. Blandas salt ut så borde salthalten ha halverats. Gör man såhär vet man att man mäter att saltet blandas ut, om vattnet blandas är irrelevant för det är inte vattnet som gör det salt. Vattenmolekylerna ser likadana ut förutom att de påverkas av Na+ Cl- joner här och där. Det är dock fortfarande jonerna som sprider ut sig i vattnet och inte vattnet som sprider ut sig i vattnet som vissa muslimer verkar ha fått för sig.

Svårt att förklara det där utan att det blir flummigt. Förmodligen är det för att jag är trött och då blir jag redundant i mina förklaringar skulle jag tro.
Citera
2013-04-11, 00:23
  #10795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 133542
Den korrekta översättningen av 65:4 lyder. "Om ni tvekar om (vad som gäller) dem av era kvinnor, vilkas månadsblödningar helt har upphört, är deras väntetid tre månader, och samma tid gäller dem vars blödningar har uteblivit. Och de som är havande skall invänta barnets födelse. Och för var och en som fruktar honom gör Gud uppgiften lätt;.

Det är här tal om väntetid efter skilsmässa. Alltså tid som måste förflyta innan det är lagligt att gifta om sig. Om kvinnan har månadsblödningar är det tre sådana hon måste vänta innan hon kan gifta om sig.

16:90 Gud befaller er att rätt och rättvisa skall råda (människor emellan och befaller dem) att göra gott och att vara givmilda mot de närmaste, och han förbjuder alla skamlösa handlingar och allt som strider mot rimlighet och förnuft och allt som innebär en kränkning av andras rätt. Han förmanar och varnar er, för att ni ska lägga det på hjärtat.

Att ha sex med ett barn är skamlöst handlande som strider mot rimlighet och förnuft. De som påstår att Mohammad (må Guds frid vila över hans själ) var pedofil kommer att få stå till svars för detta. Det är en uppenbar lögn. En fabricerad hadith.

Tinuvel, om du läste Koranens budskap skulle du förstå varför jag fortsätter försvara det.
The Rationlalizer har undersökt 65:4 och även gått igenom flera tafsir för att utröna vad som faktiskt gäller här. Du kan hitta videon här http://youtu.be/HfiAmyz7aY0. I videon så konstaterar han att tafsir stöder antagandet att det är tillåtet att ha sex med unga flickor som ännu inte fått mens.

Med argumentet i videon som grund verkar det som att ditt uttalande "Att ha sex med ett barn är skamlöst handlande som strider mot rimlighet och förnuft." är ett uttryck för din egen moral och inte moral som kommer från den som skrivit koranen. Då jag helt och fullt håller med dig om detta så väljer jag att konstatera att du har en högre moral än din gud (eller åtminstone den som skrivit koranen, vi vet ju inte att det var någon gud som gjorde det).

Ett annat alternativ är förstås att din gud är ett klantaschle som inte klarar av att skriva en manual som är begriplig för alla. I det fallet undrar jag varför du väljer att dyrka hen?

Det jag måste fråga är hur du skulle tänka om det är så att det stod klart och tydligt i koranen att man får ha sex med barn som är mer än en timme gamla (var det inte så IP sade) hur skulle du bedöma det då? Som moraliskt eller omoraliskt?
Citera
2013-04-11, 00:37
  #10796
Medlem
Nocets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Många andra saker kan också betyda "blatte".. Det är diskursen som laddar upp begreppen och orden till fördel av den som besitter definitionerna. Men jag bjuder alla på att kalla mig för blatte, bara ni är ärliga så..

Rasism är något som har systematiserats i västerländska samhällen och det säger ingenting om människovärdet. En rasist är också en människa..

Jag hyser förakt mot de flesta religiösa maktinstitutionerna men islam har nog toppat min lista tätt följt av scientologer, mormoner, katoliker osv. Detta är däremot helt oberoende av de troendes etnicitet. Jag föraktar din tro lika mycket om du är 105:e generationens somalier som om du vore svensk med släkttavla av liknande längd i Sverige. Ras har inget med idioti att göra. Lågt att ta upp rasism i en debatt som handlar om islams lära, är inte jag värdig att vara muslim om jag råkar vara blond och blåögd?


/Nocet
Citera
2013-04-11, 00:39
  #10797
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Lite labbråtta är jag, annars lär snorlyktan kunna en del.

Saliniteten är ganska låg i kiss har jag för mig. Hade en "kisslabb" för ett tag sedan där vi undersökte effekter av att inta diverse olika vätskor. Fick dricka en liter starköl

I alla fall så hände det inte mycket med de som fick dricka saltvatten vad jag kommer ihåg. I alla fall inte vid låga halter. Tror kroppen salinitet ligger på runt 1.3%

Problemet med färg är att det egentligen inte visar om vattnet eller saltet blandas ut. Det är bara färgpartiklarna som blandas ut. Dessa diffunderar ut i vattnet även om man inte blandar. Vattenmassorna behöver inte blandas för detta. Detsamma gäller visserligen salt, det diffunderar också ut i vattnet så att salthalten blir jämn i hela vattnet. Det är samma princip för alla partiklar med hög löslighet i vatten.
Tänkte inte på det...

Nu spinner jag OT rejält här, men det jag var ute efter var något klatschigt man kunde föreslå när den här frågan kommer upp. Lovar att släppa det nu, men kände att jag måste svara när du lagt ned så mycket jobb på ditt svar.

Kanske något sådant här: till denna labb behöver du ett ofärgat glas och en toalett. Börja med att avsmaka vattnet i toaletten för att konstatera att det är sötvatten. Sedan kissar du i toaletten. Fyll glaset med vätska från toaletten. Studera färgen, är den homogen? Avsmaka igen. Smakar det salt eller sött? Om det smakar salt har vätskorna blandats och det finns ingen gud, om det smakar sött har urinen på grund av koranbarriären lagt sig på botten och bevisat att gud finns.

Troligen ett utslag av min dåliga humor. Men kunde ha varit något att ha på lager när den här diskussionen kommer upp. Vilket den nog kommer att göra igen, även i andra trådar. Men det var nog som du säger inte så vetenskapligt, så jag faller på eget grepp...
__________________
Senast redigerad av Fimbultul 2013-04-11 kl. 00:44. Anledning: gjorde texten klarare?
Citera
2013-04-11, 09:48
  #10798
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Var det en forskningsskandal? Är det därför dessa används som kurslitteratur i era högre utbildningar.
Nej det var ingen forskningsskandal, det var en skandal för din demokrati, speciellt då era läroplaner granskades.
Subtil rasism,utanförskap, kriminaliseringar och disciplineringar, du kan inte komma undan allt detta genom att kalla Sveriges framstående forskare för skit.

Det som skrevs på papper var bara en liten del av det ni har gjort i era grundskolor och i systemet.
Att "synliggöra" rasism, speciellt i rasistiska "system" som Sverige är svårt. Mycket händer strukturellt,systematiskt och subtilt. Tilläggas att det även fanns forskning om brott och rättsliga fall, där forskaren inte kom fram till något speciellt.
Vi har hela sektorer inom universitetsvärden som är skandalartad idag.
Det är ingen nyhet för någon.
Genusvetenskap med dess inställning till att könet är en social konstruktion,
och att könsmaktsordningen är ett faktum.
Denna skit integreras i en mängd utbildningar.

Att en liten styrd utredning som ingen djävel bryr sig om förutom ett par radikala akademiker och som får radikala islamister att bli nöjda med att deras fördomar besannas är en skitsak i sammanhanget men ändrar inte faktumet att det är en skandal.

Utredningar styrs genom de direktiv de får och i slutändan av den som sammanställer rapporten till det som den blir. Det är inga nyheter för någon. Gillar inte regeringen läget eller resultaten byts folk ut eller som så oftast läggs utredningen i byrålådan...
Citera
2013-04-11, 10:03
  #10799
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Var det en forskningsskandal? Är det därför dessa används som kurslitteratur i era högre utbildningar.
Nej det var ingen forskningsskandal, det var en skandal för din demokrati, speciellt då era läroplaner granskades.
Subtil rasism,utanförskap, kriminaliseringar och disciplineringar, du kan inte komma undan allt detta genom att kalla Sveriges framstående forskare för skit.

Det som skrevs på papper var bara en liten del av det ni har gjort i era grundskolor och i systemet.
Att "synliggöra" rasism, speciellt i rasistiska "system" som Sverige är svårt. Mycket händer strukturellt,systematiskt och subtilt. Tilläggas att det även fanns forskning om brott och rättsliga fall, där forskaren inte kom fram till något speciellt.

Och detta är relevant till trådämnet precis hur?
Oavsett är detta bara ett led i din sedvanliga omfokuseringen där du fullständigt ignorerar diskussionen om ämnet och istället kastar skit på det västerländska systemet.

Visst har vi en del indoktrinering, men var går gränsen när det gäller utbildning och indoktrinering, speciellt när sanningshalten i vår utbildning är en viktig faktor medans i den indoktrinering du verkar lida av inte har någon sanningshalt.
Citera
2013-04-11, 10:19
  #10800
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred-Asp
Med undantag för möjligen de iranier som flydde Khomeinis regim håller jag faktiskt med. Men frågan hänger fortfarande kvar: .

Nej, jag tror även den delen utnyttjar situationen. Jag har i hela mitt liv inte sett ett enda A4 papper med bevis. Flyr? Ja, du kanske borde fundera på dess innebörd. Kanske är det så att människan har dödat någon och flyr undan rättvisan. Vi är på allvar intresserad av era underlag. Varför vågar inte Sverige redogöra bevisen för Iran, om det nu verkligen är så ? Kan du förklara varför SÄPO skyddar kända kriminella grupper såsom MKO.

Så länge dessa fall inte avslöjas av Sverige finns det ingen anledning att tro på massa scenarier som langas runt för att det är enda sättet som leder till uppehållstillstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av Fred-Asp
varför flyttar så många muslimer till demokratier om demokratier är så jävla hemska och varför lämnar inte vi dessa hemska demokratier för att komma åt en mer idyllisk verklighet där du kan bli fängslad och torterad för att du ifrågasätter regeringen.

Och det tror du på? Att människan kommer dit för att lättare ifrågasätta regeringen?
Förstår inte du att detta är ett projekt med många intressenter?

De tänker inte på systemets namn när dessa väljer ett land. De flyttar till landet med "möjligheter", sen spelar det ingen roll vad du kallar saken. Det är så reklamen anpassas i median som når muslimska världen.



Citat:
Ursprungligen postat av Fred-Asp
Du målar upp en bild av att muslimer är opportunister som gladeligen ljuger och underminerar svenskars förtroende. Snyggt. Nåja, nu är det så att jag känner en hel del iranier och jag är väl medveten om att deras föräldrars och farföräldrars liv faktiskt var i fara under deras vistelse.




Nej, men britterna agerade inte på demokratiska värderingar under 1800-talet.


Du säger så.. men jag tror inte ett dugg på den historia dina bekanta kommer med. Deras barn har säkert växt upp i Sverige med massa förklaringar som dessa tror vara sant. Vad som underminerar ditt påstående är Iraniers resor till Iran, där fullbokade flyg säger en hel del om fallen som åberopades som asyl.

Tankar om frihet,välfärd och civilasamhällen, motiverade deras aktioner under den tiden..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback