24 820 besökare online
858 533 medlemmar • 45 881 924 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Om Flashback > Flashback
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Lobengula
Moderator
Lobengulas avatar
Jag gillar idén med feedback.

Problemet blir att hitta en bra metod för att samla in den. För det första måste det antagligen bli forumspecifikt. En användare som hänger i forum x kan inte bedöma (eller ens veta hur) moderatorer i forym y är.

Kanske är det enklast med en klistrad tråd i respektive forum som heter: "Kontakt och feedback till moderatorer"? Bättre än pm då det blir mer offentligt.

Men visst, det finns många problem som lyfts i tråden. Det är inte så enkelt. Hursomhelst så tycker jag att alla förslag till en mer öppen och tydlig kommunikation är värdefullt att beakta.

DIF - Alltid oavsett

Sunner
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
För det första måste det antagligen bli forumspecifikt. En användare som hänger i forum x kan inte bedöma (eller ens veta hur) moderatorer i forym y är.
Oavsett om man tycker att grundidén är bra eller ej så är det här ett stort problem. Jag har ingen aning om vilka mods som är bra/dåliga i de 75% av forumen som jag aldrig besöker. Sedan är alla forum väldigt olika. jag föreställer mig att modsen i t.ex I&I eller JI är mindre omtyckta överlag än vad modsen i juridik eller träningsforumen är helt oavsett hurvida endera grupp är bättre eller sämre än den andra.

För övrigt anser jag att Heta Ämnen bör förstöras. -Det tackar vi för.

McCarthy01
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Problemet är nog att folk ofta har en tendens att kasta skit förbehållslöst snarare än att berömma de som verkligen är lämpade och agerar bra.

Jag menar att om något fungerar bra så finns det inte någon anledning att påpeka det.

Men om folk anser sig vara oförrättade så kommer man sannolikt passa på att yttra det utan att tillämpa praxis att först försöka reda ut det med moderatorn (via PM) och sedan ta det med en admin och därefter ta det här i Om flashback

Jo risken finns ju att bedömningarna blir enbart subjektiva. Men samtidigt skulle det vara intressant att se resultatet eftersom det ger en fingervisning om vad majoriteten av medlemmar anser vara en bra och kompetent moderator.

McCarthy01
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Ett stort problem med sånt här är att definiera vad som kännetecknar en bra moderator. Vår uppgift är i första hand se till att regelverket följs och att folk får möjlighet att diskutera under så gynnsamma förhållanden som möjligt. Det innebär alltså att en bra moderator ska radera inlägg, dela ut varningar och även göra så att de som bryter mot reglerna stängs av.

Tyvärr tycker många inte alls att just deras inlägg ska raderas och bara utifrån det anser att en viss moderator är värdelös - redan där har vi alltså en direkt konflikt i olika definitioner.

.

Ja ett stort problem är ju att sådana omröstningar enbart blir subjektiva. Och jag vet ju själv hur jag reagerade i början när någon av mina trådar kastades eller när jag fick någon dryg tillrättavisning, så det kan ju vara kontraproduktivt ur det perspektivet. Men samtidigt intressant eftersom en sådan omröstning kommer att visa vad de flesta anser vara en bra moderator. Naturligtvis kommer de som är "snällast" och mest toleranta få flest röster. Möjligtvis kommer en del av medlemmarna rösta även på någon med hårda nypor och som visar var skåpet ska stå, men då kanske bara för att den aktuella moderatorn har samma politiska åsikter (eller samma åsikter i största allmänhet) som de medlemmar som röstar på denne.

McCarthy01
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Det stora problemet med att användarna skulle utvärdera moderatorer är att majoriteten av vårat arbete inte märks överhuvudtaget av den vanlige användaren. Inte förrän vi slutar med det dvs.

Däremot så skulle man väl kunna ha en omröstning om vem som verkar trevligast och är mest service minded. Problemet här är som ÅG nämner att olika forums användare beter sig väldigt olika. Vissa delforum är lite uppdelade i två sidor och oavsett hur moderatorn beter sig så får den skit av den sidan som den raderar regelbrott ifrån.

Dessa moderatorer har antagligen ett mycket svårare jobb än dom som kan chilla omkring och mysa med sina användare för att alla sköter sig. (Inte för att det är något fel med det men det blir två skilda roller)

Ja det kan inte vara lätt att vara opartisk alla gånger, och faktiskt så finns det ju ett fåtal moderatorer som blivit så pissed off av all sandlådekritik att de till sist valt att ta ställning, speciellt i de politiska forumen, de kan säga saker som "Du är vänsterpack, därför gillar jag dig inte" eller liknande. Men får man ständigt utstå obefogad kritik från folk som inte begriper bättre är det förståeligt.

McCarthy01
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Visst skulle man kunna ha en popularitetsomröstning för skojs skull men att utvärdera moderatorerna känns lika onödigt som att elever ska sätta betyg på lärare och att lärarnas lön ska sättas efter det. Det brukar fungera att diskutera i pm.

Men moderatorerna här har ju ingen lön Inte utav modererandet alltså.

McCarthy01
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:

Problemet blir att hitta en bra metod för att samla in den. För det första måste det antagligen bli forumspecifikt. En användare som hänger i forum x kan inte bedöma (eller ens veta hur) moderatorer i forym y är.

Kanske är det enklast med en klistrad tråd i respektive forum som heter: "Kontakt och feedback till moderatorer"? Bättre än pm då det blir mer offentligt.

Men visst, det finns många problem som lyfts i tråden. Det är inte så enkelt. Hursomhelst så tycker jag att alla förslag till en mer öppen och tydlig kommunikation är värdefullt att beakta.

En bra ide som säkert skulle fungera..

.

Ogden
Moderator
Ogdens avatar
Citat:

Tror du inte att det skulle kunna urarta ganska lätt till en massa gnäll i stil med "mitt inlägg är borta försöker ni tysta oss VAVAVAVAVA" eller...?

Jag är positiv till öppen kommunikation, men jag befarar bara att en tråd skulle bli en allmän slasktratt. Har jag fel?

SweTech
Medlem
SweTechs avatar
Tycker det är en bra ide men helt omöjlig att genomföra. Dels finns det som andra varit inne på inga fastlagda parametrar om vad som är en bra moderator. Dels ser användarna en mycket liten del av moderatorernas jobb och oftast när en moderators arbete syns för användarna så är det en meningsskiljaktighet som uppstått.

Jag skulle vilja säga att utvärderingar av moderatorerna görs konstant i outlaw, det förs principdiskussioner om hur ärenden ska hanteras och reglerna ska utformas och det förs en konstant kontroll av hur moderatorerna arbetar då alla har tillgång till alla aktioner en moderator gör och inget går att gömma undan.

Det bästa en användare kan göra är att framföra sin kritik till en annan moderator än den kritiken gäller eller till en admin. Då är man säker på att kritiken tas upp till diskussion oavsett ifall kritiken är av berömmande eller mer kritisk art.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Inte lönt med en omröstning, skicka berömmet direkt till MondoBizarro istället...

Bazinga!

KTM_
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
Jag är positiv till öppen kommunikation, men jag befarar bara att en tråd skulle bli en allmän slasktratt. Har jag fel?

Enligt er själva ja.
Nu vet jag inte vem du är. Men modsen här inne tenderar hela tiden att gömma sig bakom reglerna som är väldigt löst definierade. Mao ni kan välja lite hur ni själva skall tolka situationerna.
Utan att föra en diskussion (för det är omöjligt med er mods)
Så vill jag bara poängtera att ni är löjliga och inser ni inte detta omogna beteende snart, så kommer ni döma ut flashback. Finns massvis med forum som vill ta eran plats och en sådan grej som korrekt moderering skulle fixat biffen om ni inte sköter den delen.

FOOD FOR THOUGHT!

Ogden
Moderator
Ogdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KTM_
Enligt er själva ja.
Nu vet jag inte vem du är. Men modsen här inne tenderar hela tiden att gömma sig bakom reglerna som är väldigt löst definierade. Mao ni kan välja lite hur ni själva skall tolka situationerna.
Så vill jag bara poängtera att ni är löjliga och inser ni inte detta omogna beteende snart, så kommer ni döma ut flashback. Finns massvis med forum som vill ta eran plats och en sådan grej som korrekt moderering skulle fixat biffen om ni inte sköter den delen.

FOOD FOR THOUGHT!
Jag vet inte med vem eller vilka du har försökt föra en diskussion med, eller om vad, och känner att det inte har gått, men såvitt jag vet svarar mods på PM och för en diskussion om det behövs. Om det är fall där det blir tvärnej (t.ex "kan ni radera mitt inlägg?) blir det ju nej, men om det behövs en diskussion så blir det ju det. Många mods tar upp principfrågor och liknande i outlaw.

Du behöver inte bli så offensiv direkt, jag bara slängde ut mina första tankar om en stor feedback-tråd, då jag tror att den skulle kunna spåra ur ganska fort. Om du inte tror att den skulle göra det, förklara gärna det istället för att säga att vi är "löjliga".

Jag tycker inte att reglerna är löst definierade, särskilt inte om man läser förtydligandena.

Buffelo Ball
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KTM_
Enligt er själva ja.

Med risk för att bli ansedd som eleven som kommer med ett äpple till läraren, så vill jag berätta att min erfarenhet av moderatorerna på flashback är att de främjar en öppen kommunikation...

Citat:

FOOD FOR THOUGHT!

Mina erfarenheter av modsen "här inne" skiljer sig uppenbarligen från dina. De jag har erfarenhet av, både som mods och vanliga tyckare, är att de gör ett sjuhelvetes bra jobb även om de är så korkade att de är höger

Sven Grassman saknas mer och mer...
Orkar inte med alla förbud! Finns det inget parti som vill förbjuda alla förbud?

Svara på ämne
Topp Dela »