• 1
  • 2
2012-07-07, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Lånedelen sjunker väl också när man tjänar för mycket?

Sedan räntan: Det rör sig om hundralappar i vinst efter 2-3 år. Inte värt det.

Det som är bra är om du kan spara pengarna så du har ett litet startkapital på 100-200k efter studierna. Om du ska flytta, köpa lägenhet, köpa möbler, köpa bil osv. DÅ tjänar du på att ha pengar på banken och studielån med låg ränta jämfört med inga pengar på banken och dyra (dyrare än studielån iaf) lån för bil och bostad.
I höstas fick jag hela lånedelen i alla fall, men mitt bidrag försvann helt. Lite skumt system.

Så vad tror du om det tidigare tipset om att dela upp det på 50 - 50 mellan aktier och sparkonto?
Senast redigerad av Verlock 2012-07-07 kl. 11:46.
Citera
2012-07-07, 12:01
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Lånedelen sjunker väl också när man tjänar för mycket?

Sedan räntan: Det rör sig om hundralappar i vinst efter 2-3 år. Inte värt det.

Det som är bra är om du kan spara pengarna så du har ett litet startkapital på 100-200k efter studierna. Om du ska flytta, köpa lägenhet, köpa möbler, köpa bil osv. DÅ tjänar du på att ha pengar på banken och studielån med låg ränta jämfört med inga pengar på banken och dyra (dyrare än studielån iaf) lån för bil och bostad.

år 1 efterstudierna skillnad ca 2500k
år 2 skillnad ca 8500kr
så nej det handlar inte om några hundra lappar , över hela låne tiden (ca 10-15år) lär det röra sig om en skillnad på 100K

Och förmodligen kan han få minst 1,5 % avkastning på de sparade pengarna under studietiden och då har det inte kostat något (skulle till och med tro att man tjänat lite ).

kommer man med 250K till banken och vill låna till bostad så har man ett bra läge oavsett om man har studielån .

Kommer du till banken att du säger att du inte har några pengar sparat och vill ha ett blancolån på 250K och ett bostadslån så ser det betydligt sämre ut .
Senast redigerad av klinger75 2012-07-07 kl. 12:22.
Citera
2012-07-07, 21:59
Medlem
Jag är i exakt samma tankegångar som TS. Bryr mig inte så mycket om att gå i vinst om det ens är möjligt, lugnt för mig om jag går plus/minus noll (lite får man väl tänka på inflationen). Kommer uteslutande spara hela beloppet varje månad, verkligen allt. Funderar på att köra nå stabilt sparkonto med helt ok ränta, kommer absolut inte ta ut något under kanske 1-2 år heller. Någon som har något tips, är helt rookie på det här. ((Sorry TS om jag lånar tråden lite))
Citera
2012-07-10, 22:11
Medlem
Hur tycker ni att jag ska göra? Ska jag redan nu lägga in 20 000-30 000 kronor på ett sparkonto som är låst med bra ränta och leva på lånet varje månad som en "lön". Har kapitalet redan nu för att lägga in summan.
Eller ska jag ta de här 6000 kr varje månad och då investera dem i aktier/fonder?
Citera
2012-07-11, 00:20
Medlem
woot4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verlock
Hur tycker ni att jag ska göra? Ska jag redan nu lägga in 20 000-30 000 kronor på ett sparkonto som är låst med bra ränta och leva på lånet varje månad som en "lön". Har kapitalet redan nu för att lägga in summan.
Eller ska jag ta de här 6000 kr varje månad och då investera dem i aktier/fonder?

Är väldigt grön på området så det här är lika mycket en fråga till mer kunniga, som det är ett tips. Först och främst, hitta det sparkonto som har bäst ränta den dag du tar ditt första lån. Kolla tex:

http://www.sparrantan.se/

Tänk givetvis på insättningsgarantin. Sen får du kalkylera. Ponera att du har för avsikt att betala tillbaka pengarna efter 12 månader. Du tar summan lånade pengar, lägger till effektiv ränta samt eventuella övriga avgifter till CSN. Därefter räknar du ut hur mycket pengar som du måste placera i ett sparkonto för att efter ett år ha den summan. Pengarna som blivit över kan du köpa aktier för. Har jag rätt eller ej?
Citera
2012-07-11, 14:14
Medlem
submariners avatar
hej,

att låna nu för att ha pengar i framtiden låter bara korkat!
Citera
2012-07-18, 09:54
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woot4
Därefter räknar du ut hur mycket pengar som du måste placera i ett sparkonto för att efter ett år ha den summan. Pengarna som blivit över kan du köpa aktier för. Har jag rätt eller ej?

Du menar för att göra en helt riskfri investering då eller? Isåfall tänker du rätt. Men du kan ju lika gärna köpa aktier för allting, och säljer av en tillräckling andel efter 12 månader, även om du då riskerar att gå back.
Citera
2012-07-22, 07:26
Medlem
Vad vet ni om bankerna 4Spar, Fundior och Akelius? Har tittat på den här hemsidan och sett att de har riktigt bra räntor på sina sparkonton. Är det här pålitliga banker som jag kan lita på om jag väljer att börja spara hos dem?

http://www.finansportalen.se/sparkontoguiden.htm
Citera
2012-07-22, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verlock
Vad vet ni om bankerna 4Spar, Fundior och Akelius? Har tittat på den här hemsidan och sett att de har riktigt bra räntor på sina sparkonton. Är det här pålitliga banker som jag kan lita på om jag väljer att börja spara hos dem?

http://www.finansportalen.se/sparkontoguiden.htm

Har läst på lite och det enda alternativet jag eventuellt skulle våga satsa på av ovanstående är Akelius, verkar vara stabilt trots att de saknar insättningsgarantin. Har jag rätt? Annars kommer jag nog satsa på marginalenBank, Bluestep Finans, Avanza eller Hoist, vilken av dessa tror ni är bäst? Törs man chansa på Akelius trots att de saknar insättningsgarantin?
Citera
2014-05-04, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
att låna nu för att ha pengar i framtiden låter bara korkat!

Inte om låneräntan är 1,5% och sparräntan 3%, nej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in