Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-06, 13:11
  #1
Medlem
För en tid sedan så var det uppe på nyheterna att Telia hade planer på att ta betalt för Skype och andra IP-Telefonitjänster. Det vart sånt jävla liv om detta, så telia backade. Jag själv har Tele2 och av en ren händelse var jag inne på deras sida idag för att kolla om dom erbjuder Ipad + Abonemang, då jag såg att dom skrivit ut på sidan att IP-Telefoni inte innefattas av deras tjänster. Så jag startade en chat med kundtjänst. Se nedan

Hej och välkommen till Tele2! Du pratar med "Namn på Tele2's Representant" .
12:35 Tjena. Jag har en fråga jag hoppas du kan svara på: På hemsidan står detta: Mobilsurf (Kompis, Snackis och Volym: Låg och Mellan): All typ av surf i mobilen inom Sverige ingår utom trafiktypen IP-telefoni som ej tillåts i detta erbjudande. Efter förbrukad datavolym sänks hastigheten till 64 kbit/s.
12:35 innefattar det skypetraffik?
12:38 någon här?
12:39 Ja det gör det --> Tele2

12:39 Så om jag ringer någon på skype om jag inte är ansluten till WiFi så kommer det att kosta extra?

12:41 Det kommer inte kosta extra men datapaket kan stängas av om du använder skype över 3g --> Tele2

12:43 Om man betalar för ett datapaket, varför får man inte använda den som man vill?

12:45 Det är vad operatörer har kommit fram till, troligtvis för att ip telefoni konkurrerar med deras inkomst på samtal ---> Tele2

12:46 Ok då vet jag, Då får jag byta till en leverantör som inte tar betalt för gratistjänster. Ha en fortsatt trevlig dag
12:47 Tack för samtalet. Har du fler frågor är du alltid välkommen att kontakta
oss via chatten eller kontakta kundservice på 0772-25 25 25.
Du har väl inte missat våra senaste erbjudanden? Du hittar dom på följande
länk: http://www.tele2.se/index.html

Va fan är detta för maffia-fasoner? Gör alla operatörer på detta viset eller är det bara Tele2? Jag tecknade mitt abonemang för ca: 1½år sedan och då var detta inte aktuellt. Är detta själ nog att få avbryta ett abonemang i förtid (Detta borde stå i mitt avtal - Om inte, så borde jag kunna säga upp mitt abonemang?
Nu använder jag inte Skype via 3G speciellt ofta, Men det handlar om rena principiella själ. Vad har man för alternativ?

Tråden är avsedd för upplysande syfte - Så folk inte tecknar nya abonemang utan att veta om detta?
Vad tycker ni om detta?

Har inte sett någon tråd som behandlat detta, men om det redan finns så ber jag om ursäkt.
mvh
Citera
2012-07-06, 13:24
  #2
Medlem
Det är klart att de inte vill att du ska kunna ringa gratis därmed blockerar dem IP-telefoni. De vill ju ha så mycket pengar som möjligt. Om du sitter och ringer med skype hela tiden så får du ju inga höga räkningar.
Citera
2012-07-06, 13:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narx
Det är klart att de inte vill att du ska kunna ringa gratis därmed blockerar dem IP-telefoni. De vill ju ha så mycket pengar som möjligt. Om du sitter och ringer med skype hela tiden så får du ju inga höga räkningar.

Saken är ju den att: Du betalar ju redan för att ringa med skype? Läs: Datapaket
Sen om du har som jag/många andra ett abonemang där man betalar, låt oss säga: 399;-/mån(pott)
så spelar det INGEN roll om du ringer eller inte, du betalar fortfarande för din samtal. Detta är inte ok. Det är oroande om något. Vi ser att dom genomför/försöker genomföra tveksamma lagar gällande (upphovsrätten och kommunikation) och sedan denna typen av avtal som vi helt enkelt får finna oss i. Det är ingen bra trend för konsumenten
Citera
2012-07-06, 14:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KruXen
Saken är ju den att: Du betalar ju redan för att ringa med skype? Läs: Datapaket
Sen om du har som jag/många andra ett abonemang där man betalar, låt oss säga: 399;-/mån(pott)
så spelar det INGEN roll om du ringer eller inte, du betalar fortfarande för din samtal. Detta är inte ok. Det är oroande om något. Vi ser att dom genomför/försöker genomföra tveksamma lagar gällande (upphovsrätten och kommunikation) och sedan denna typen av avtal som vi helt enkelt får finna oss i. Det är ingen bra trend för konsumenten
Jo ioförsig om du har pottabonnemang så kan jag hålla med om att det ska vara tillåtet med IP-telefoni. Men med kompis surf som jag har kan jag förstå att IP-telefoni inte är tillåtet.
Citera
2012-07-11, 23:42
  #5
Medlem
Efter att ha jobbat på Tele2s kundtjänst så kan jag säga direkt att dom KAN spärra det men dom gör det inte. Inte än iaf. Ingen har blivit spärrad pga IP-telefoni på Tele2 än så länge.

Dom kan se om du gjort det men då måste dom gå in på just DITT abonnemang och fråga teknikerna om just DIN surf historik.
Sen är det fortfarande inte sannolikt att dom spärrar just pga att dom inte vågar. Blir för mycket tjafs om aftonhoran blir inblandad

Dock så hörde jag nyligen som TS skrev att Telia skulle skaffa tekniken för att just kunna kolla surftrafiken lite nogrannare men det blev också då ett jäklans rabalder :P

Lät som att EU inte heller tycker om idén om att man spärrar en tjänst från en tredjepart bara för att folk använder den tjänsten istället för operatörernas ^^
Citera
2012-12-24, 17:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sevenfold
Efter att ha jobbat på Tele2s kundtjänst så kan jag säga direkt att dom KAN spärra det men dom gör det inte. Inte än iaf. Ingen har blivit spärrad pga IP-telefoni på Tele2 än så länge.

Dom kan se om du gjort det men då måste dom gå in på just DITT abonnemang och fråga teknikerna om just DIN surf historik.
Sen är det fortfarande inte sannolikt att dom spärrar just pga att dom inte vågar. Blir för mycket tjafs om aftonhoran blir inblandad

Dock så hörde jag nyligen som TS skrev att Telia skulle skaffa tekniken för att just kunna kolla surftrafiken lite nogrannare men det blev också då ett jäklans rabalder :P

Lät som att EU inte heller tycker om idén om att man spärrar en tjänst från en tredjepart bara för att folk använder den tjänsten istället för operatörernas ^^


Så man kan fortfarande ringa över 3g nätet via skype? Har 10Gb surf så r det fritt fram då lr?
Citera
2012-12-24, 19:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zotno11
Så man kan fortfarande ringa över 3g nätet via skype? Har 10Gb surf så r det fritt fram då lr?

Fritt fram.
Citera
2013-01-04, 21:07
  #8
Medlem
Legajuanas avatar
Man måste ha över 5gb för att dessa tjänster ska ingå i abonnemanget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback