8 164 besökare online
856 699 medlemmar • 45 807 687 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Fordon & trafik > Bilar
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Supertesto
Avstängd
Supertestos avatar
Kort och gott då, har tappat min bakre del av avgasröret, alltså själva ljuddämparen, det var ett hål från början som blev galet stort under tiden den stod stilla så rostade den sönder ännu mera.

Där man sätter fast första bakre delen har den lossnat helt. Så måste alltså skruva på ett nytt, har en gammal bil av samma modell SAAB 900 SE nyare modellerna. Och undrar om någon vet vilka verktyg man måste ha för skruva bort avgasröret ? Samt om röret passar ? Men eftersom det är samma modell så borde väll det passa utan problem ?

Så undrar bara vilka verktyg jag behöver ta med mig ut till landet, så jag slipper åka fram och tillbaka 5mil bara för att hämta nya verktyg.

Så ganska enkel fråga där troligen många här vet det rätta svaret ?

Mvh

Carl Serung
Medlem
Carl Serungs avatar
5-56 eller WD-40
Bågfil
Fasta nycklar
Ev skiftnyckel
Hammare

Lycka till!

"Den enda kvinna jag har bott tillsammans med är min mor, och hon har inga som helst problem med mina porrvanor. Tvärtom, vi brukar porrsurfa tillsammans."

Supertesto
Avstängd
Supertestos avatar
Undrar även en till sak, min modell är SAAB 900 ii SE 2.5 V6. Men när jag söker på andra bakre ljuddämpare så står det att den modellen som sitter på 900 ii se men utan V6 motor inte är den samma som min bil i avgasrör. spelar sånt någon roll ens ? Hade 2 pipigt rör innan men det som ska sättas på nu har bara ett utblås, frågan är ju om det har någon betydelse ?

Supertesto
Avstängd
Supertestos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
5-56 eller WD-40
Bågfil
Fasta nycklar
Ev skiftnyckel
Hammare

Lycka till!

Tack!

P55
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supertesto
Undrar även en till sak, min modell är SAAB 900 ii SE 2.5 V6. Men när jag söker på andra bakre ljuddämpare så står det att den modellen som sitter på 900 ii se men utan V6 motor inte är den samma som min bil i avgasrör. spelar sånt någon roll ens ? Hade 2 pipigt rör innan men det som ska sättas på nu har bara ett utblås, frågan är ju om det har någon betydelse ?

Lite betydelse kan det ha i effekt osv, men den skillnaden är marginell.
Men är det samma dimension på rören då?

Supertesto
Avstängd
Supertestos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Lite betydelse kan det ha i effekt osv, men den skillnaden är marginell.
Men är det samma dimension på rören då?

Okej, för att jag vill helst att bilen inte låter något alls, hört att har man större rör eller 2 pipor så låter bilen mera. vill som sagt att den är hel tyst nu trött som fan på allt dånande.

Så länge det inte skadar motorn osv så är det lugnt för mig. Dem rören ser likadana ut om man kollar utifrån under har jag ej kollat än men ska göra men förmodar att dem är likadana, skillnaden är bara att det är ett ut blås istället för 2 som jag hade innan, tänkte att eftersom det är en V6 så kanske man måste ha större hål för att få igenom luften så att det inte sprängs/ förstörs, men de är inget att oroa sig för alltså ?

P55
Medlem
P55s avatar
Du, jag läste fel där, fick för mig att du skulle sätta det från en V6 till en fyra...
Men om det skadar motorn kan jag inte svara på så den frågan får nån annan svara på.

Det finns väl också ett Saab-forum på nätet, goggla efter det och ställ din fråga där till
dom riktiga Saabnördarna.

Supertesto
Avstängd
Supertestos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Du, jag läste fel där, fick för mig att du skulle sätta det från en V6 till en fyra...
Men om det skadar motorn kan jag inte svara på så den frågan får nån annan svara på.

Det finns väl också ett Saab-forum på nätet, goggla efter det och ställ din fråga där till
dom riktiga Saabnördarna.

Jaaha okej.. Men tekniskt sett så borde det skada det inre det känns som så eftersom trycket är mkt starkare än i dem vanliga bilarna. Okej tack det kan jag göra!

Supertesto
Avstängd
Supertestos avatar
Fick ett litet svar på saab forumet om att större var att föredra. men inte mer än så, sega svar och knappt någon direkt bra sammankoppling på forumet deras.. Men då vet jag iaf lite så får jag helt enkelt kapa några rör och se vilket som passar bäst. Får bli det silvriga som är lite grövre antar jag.

P55
Medlem
P55s avatar
OK. Men du kanske får fler svar om du väntar nån dag, det är ju helg snart och då hänger det mer folk där.

holf
Medlem
Jag skulle även säga:

Domkraft
Pallbockar
Borrmaskin med bra metallborrar (ofta, väldigt ofta på gamla bilar är bultarna så sönderrostade att du först får kapa av huvudet och sedan borra upp den bulten som sitter i).

zepofan
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Jag skulle även säga:

Domkraft
Pallbockar
Borrmaskin med bra metallborrar (ofta, väldigt ofta på gamla bilar är bultarna så sönderrostade att du först får kapa av huvudet och sedan borra upp den bulten som sitter i).
Har du någonsin bytt avgassystem? Kan ju säga att borrmaskin och borr ligger nog inte ens på 100 i topp när det gäller verktyg för att byta avgassystem.
För det första så monterar man inte bort ett gammalt system för att montera ihop det ett ännu äldre, såvida man inte är jude. Om det nu skulle vara så att man är jude och tänker genomföra en liknande operation så är bågfil, huggmejsel, en påse svordomar (stor) och en rejäl hammare det som behövs. En svets hade inte heller suttit fel, men eftersom de kostar pengar så är det inget en jude har. Rörstumpar och slangklämmor lär det också gå åt.
Fler ord/fraser som avslöjar att du är kvar på mellanstadienivå: väll, endå, imon, igenklien, gämnfört, gemfört, druckigt, häldre, helldre, äns, ordenklig, lungt, ungifär, ungenfär, förrens, andvända, bakanför, gangska, enormnt, i skällva värket, skämt och sidor, dra alla över samma kant

KAN MAN TA NÅGON SOM INTE ENS KAN SKILJA PÅ DE OCH DEM PÅ ALLVAR?

Svara på ämne
Topp Dela »