53 230 besökare online
858 063 medlemmar • 45 864 511 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Sport & träning > Hockey
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Q1986
Medlem
Q1986s avatar
http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle15083335.ab

Bra/Dåligt? Vad tror ni?

Thepudione
Medlem
Thepudiones avatar
Mindre kontakthockey, jag tycker redan att det är en för stor rink... rinkerna borde bli som i NHL! Roligare och mer aggressiv hockey då man inte får lika mycket tid att tänka på vart man ska göra av pucken

noidea2k8
Medlem
noidea2k8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thepudione
Mindre kontakthockey, jag tycker redan att det är en för stor rink... rinkerna borde bli som i NHL! Roligare och mer aggressiv hockey då man inte får lika mycket tid att tänka på vart man ska göra av pucken

Måste hålla med dig där, kontakthockey är mycket roligare att kolla på i mina ögon, men visst större anfallszoner öppnar väl för lite mer tekniska spelare.

Stjaertsmoer
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Alltså, jag är kluven som fan till det här beslutet. Egentligen så blir det ingen större skillnad annat än att det blir lite större ytor just framför mål. Det kan ju både vara bra och dåligt. Jag som är back ser det som både för och nackdel, då man helst vill ha det ganska grötigt framför mål i anfallszon och så vill man gärna röja undan framför mål så att målvakten får fri sikt i försvarszon.

Kalle-Kotte
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Det blir samtidigt mindre yta bakom målet. Jag är tveksam om det ger mer offensiv hockey. Spelskickliga spelare får det mer trångt bakom mål och backarna får det lättare att stoppa dem.

havreee
Medlem
havreees avatar
Jag tror det hade varit bättre att flytta blålinjerna och på så vis få en mindre mittzon och större ytterzoner precis som de har i NHL.

Kalle-Kotte
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havreee
Jag tror det hade varit bättre att flytta blålinjerna och på så vis få en mindre mittzon och större ytterzoner precis som de har i NHL.

Jo, precis.

Kan inte någon aktiv förklara fördelarna med att ha trängre ytor bakom målet? Rent offensivt alltså.

atreyeri
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Jo, precis.

Kan inte någon aktiv förklara fördelarna med att ha trängre ytor bakom målet? Rent offensivt alltså.
Större yta framför? Lär bli mindre burskydd, mindre dumpa puck etc. Blir nog bra för tekniska och offensiva lag.

Kalle-Kotte
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atreyeri
Större yta framför? Lär bli mindre burskydd, mindre dumpa puck etc. Blir nog bra för tekniska och offensiva lag.

Fördjupa, på vilket sätt blir det mindre burskydd av blott 70 cm? Varför blir det mindre att dumpa puck?

Som jag ser det så är det lättare att försvara när forward bakom mål har mindre ytor att jobba på. Jag tror inte att en förflyttning av mållinjen kommer ge ett skvatt offensivare hockey. Vägen in och ut ur anfallszon är ju precis densamma. En större anfallszon gör det ju lättare att bita sig fast i anfallszon dock.

dirsp
Medlem
dirsps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havreee
Hade också hellre sett att om man nu skulle förändra något skulle man förminskat mittzonen istället. Ser inga jättefördelar att dra bak mållinjen, men men, det var väll bara ett test som ska göras under försäsongen för att se om det blir permanent eller inte?

atreyeri
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Fördjupa, på vilket sätt blir det mindre burskydd av blott 70 cm? Varför blir det mindre att dumpa puck?

Som jag ser det så är det lättare att försvara när forward bakom mål har mindre ytor att jobba på. Jag tror inte att en förflyttning av mållinjen kommer ge ett skvatt offensivare hockey. Vägen in och ut ur anfallszon är ju precis densamma. En större anfallszon gör det ju lättare att bita sig fast i anfallszon dock.
Allt är väl spekulation fortfarande, vi vet inte resultatet förrän det är testat. Jag ser det dock så att på samma sätt som det blir enklare för backar att försvara mot forwards bakom mål blir det svårare att sätta upp spelet utifrån burskydd då det lär bli enklare att sätta press på backarna. Helt enkelt en större gröt bakom mål och mer ytor framför samtidigt som målvakten får det lite enklare att hämta puck. Därav tror (eller snarare hoppas) jag att man hellre försöker utnyttja ytorna. Sedan säger du det självt: Det blir enklare att bita sig fast i anfallszon.

Att jag liksom de flesta hellre sett att man förminskat mittzonen är en annan femma..
Senast redigerad av atreyeri 2012-07-07 kl. 00:04.

klockan123
Medlem
klockan123s avatar
Tycker det är en bra idé. I NHL där det är så sjukligt små ytor blir det ju just inget spel, i Sverige, däremot, har man ju ett fungerande passningsspel och åker några sträckor med skridskorna för att öppna upp mera ytor och på så vis utföra ett "intelligentare" spel. I NHL är det bara att en kille får pucken, blir nergrötad, pucken kanske kommer mer eller mindre turligt till en medspelare, och spelet kan fortsätta på samma sätt, det är liksom de som grisar mest som vinner mest. Det tycker jag är väldigt tråkigt.

Nu lär jag väl få mycket skit av alla USA-älskare som inte vågar tycka annorlunda än experterna men så får det fan vara.

Svara på ämne
Topp Dela »