42 969 besökare online
858 016 medlemmar • 45 862 128 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Hem, bostad & familj > Bostad, hem och trädgård
Svara på ämne
Ämnesverktyg
randomanon
Medlem
Har två stora fönster i min lägenhet som jag skulle vilja sätta fönsterväxter i. Skulle vilja ha något lite rejälare som klarar sig någon vecka utan vatten och överlever åtminstone ett år i kruka.
Växten får dessutom gärna ge ifrån sig fräsch lukt eller vara allmänt bra på att rena luften (producera mycket syre/ta bort instängd lukt).

Kanske inte ens finns något vettigt som uppfyller mina krav, men tänkte kolla med er kunniga människor i alla fall . Blir nog bättre än om jag hade köpt en slumpmässig växt på närmsta mataffär.

Aimbert
Moderator
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomanon
Har två stora fönster i min lägenhet som jag skulle vilja sätta fönsterväxter i. Skulle vilja ha något lite rejälare som klarar sig någon vecka utan vatten och överlever åtminstone ett år i kruka.
Växten får dessutom gärna ge ifrån sig fräsch lukt eller vara allmänt bra på att rena luften (producera mycket syre/ta bort instängd lukt).

Svärsmorstunga är väldigt tålig, och klarar sig även om man glömmer bort att vattna på ett tag. Blommar typ aldrig, så den doftar iofs inget.

sommarlov
Medlem
sommarlovs avatar
Murgröna är en väldigt effektiv luftrenare.

Kombinera med en Doftschersmin, så får du vällukt också...

randomanon
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Murgröna är en väldigt effektiv luftrenare.

Kombinera med en Doftschersmin, så får du vällukt också...

Jag kan inte mycket om botanik, men är inte det stora utomhusväxter/klängväxt?
Plantorna måste få plats i vanliga krukor som ska stå på mina fönsterkarmar (knappt 20cm breda).

Tack för svaren så här långt!

Ragnhildur
Medlem
Doftranka och porslinsblomma passar in men det där med väldoft kan faktiskt bli ett problem. Doften kan bli så stark att man får huvudvärk.

ICA-muppen
Medlem
ICA-muppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomanon

Kanske inte ens finns något vettigt som uppfyller mina krav, men tänkte kolla med er kunniga människor i alla fall . Blir nog bättre än om jag hade köpt en slumpmässig växt på närmsta mataffär.

Denna doftar ljuvligt och sprider en härlig arom http://sv.wikipedia.org/wiki/Cannabis_sativa

Uppfyller alla (tror jag) dina krav
Senast redigerad av ICA-muppen 2012-07-06 kl. 13:26.

whispering
Medlem
whisperings avatar
Jag vet inte hur pass bra den är på att rena luften men kanske en doftpelargon skulle fungera

Svara på ämne
Topp Dela »