Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-03-11, 20:49
  #1
Medlem
Tänkte köpa mig en smörgåsgrill, modell lite större än de som endast har två urskålade fack för två formfranskor.

Vågar man köpa denna från Elgiganten eller är det bara skit?

http://images-eu.amazon.com/images/P...3.LZZZZZZZ.jpg

Nån som äger någon modell ni är nöjda med?
Citera
2005-03-12, 01:12
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Tänkte köpa mig en smörgåsgrill, modell lite större än de som endast har två urskålade fack för två formfranskor.

Vågar man köpa denna från Elgiganten eller är det bara skit?

http://images-eu.amazon.com/images/P...3.LZZZZZZZ.jpg

Nån som äger någon modell ni är nöjda med?

Hmm, varför köpa en smörgåsgrill?
Du får hårda kanter på brödet som du är tvungen att idissla för att få ner i magen. Näe, kör in mackorna i ugnen på 225 grader i åtta minuter så blir det kanon.

(Har själv en smörgåsgrill, men som du märker så använder jag inte den. Hatar hårda kanter!)

Om du händelsevis är sugen på att grilla mackorna i ett järn så köp ett våffeljärn istället. Billiga järn finns på Lidl, och så har/får du dubbla funktioner.
Citera
2005-03-12, 03:32
  #3
Medlem
Svalbards avatar
Vårt mackjärn gick i sophinken igår. Jordfelsbrytaren sa ifrån tre gånger på
raken, vilket vi tolkade som rött kort. De går inte att diska utan att
man sabbar dem, men det känns trist att äta gamla mackor från förra helgen,
så man måste => Kaputt. Jag tror också på ugn.
Citera
2005-03-12, 03:33
  #4
Medlem
Tråknicks avatar
Mmmm varma mackor....

Jag förstår tjusningen med en mackgrill. Tanken på smält ost får det att vattnas i munnen, dock håller jag inte med om att ett våffeljärn har samma effekt. Min erfarenhet är att mackan plattas till för mycket alternativt bränns brödet. Problemet med mackgrillen är att den inskränker brödbruket till formfranska samt att de hårda kanierna kan uppfattas som stötande.

Ugnen är ett bättre alternativ dock måste man vara beredd att passa så att båda skivorna blir lika gräddade och att de har en liknande konsistens när man lägger dem samman för att skapa den effekt man får av ett mackjärn vilket inte alltid är så lätt.

För den med investeringsbehov rekommenderar jag en bords/bänkgrill á la farmor. Ni vet en sån där som ser ut som en gammal dammsugare med en stor lucka framtill som fungerar nånting åt salamanderhållet (bara intensiv övervärme). De tar en liten stund att hetta upp, drar säkert en förbaskad massa ström, är definitivt inte S-märkt, kommer att kosta på säkringskontot lite extra men de är både dekorativa i ett retrokök och lagar de mest fantastiska av mackor. Tidigare har en varit i bruk på Glassfabriken i Malmö och lagade där otroliga varma ostgratinerade baguetter.

De finns säkerligen i överflöd i dina lokala välgörenhets/skrotbutiker, men jag kan lova dig att de är värda investeringen, hittar du en med roterande spett kan du laga allt från grillad korv till helstekt kyckling i dom.

Lycka till!
Citera
2005-03-12, 10:44
  #5
Medlem
Nomen Nescios avatar
Jag har en elektrisk smörgåsgrill, men gillar inte resultatet; mackorna blir alldeles för ihoptryckta och grillytan blir inte bra.

Föräldrarna hade ett grilljärn som man ställde på spisen och som alltid gav perfekta mackor. "Niolbolagets Delikatessgrill" hette den. De tillverkas tydligen fortfarande och nu har jag en sådan och är mycket nöjd. Man kan bland annat köpa dem hos www.skogma.se ("Smörgåsjärn", art. nr. 396-8910-04). Bränns vid de första gångerna man använder den, men sedan får den en yta liknande den i en gjutjärnspanna och mackorna fastnar inte. Jag använder den ofta, till skillnad från min elektriska variant (Moulinex Croq Express), som nu bara står och samlar damm.
Citera
2005-03-12, 10:56
  #6
Medlem
phreakdentas avatar
Smörgåsgrillar är en produkt skapad bara för att tjäna pengar, den ger tillochmed sämre resultat än ugnen. Ett komersiellt påhitt helt enkelt! Tog mig några år att inse det, samtidigt insåg jag också att alla dessa djävulsmaskiner är av urusel kvalitet. Är du dessutom rädd för att dina mackor ska besudlas av giftigt teflon är detta definitivt ingen produkt för dig...
Citera
2005-03-12, 13:29
  #7
Medlem
Mitt tips är att du köper ett våffeljärn istället, jag använder ett uråldrigt våffeljärn, blir superbt. För att förhindra att mackan blir helt mosad/platt så brukar jag lägga en sån där liten spel kula i nickel....En dank längst ut på järnet, då blir mackorna alldeles perfekta. Det bör sägas här att "leden" där locket sitter fast är av sådan typ att det är dubbelledat, således kan man justera efter tjockleken på den man grillar.
Citera
2005-03-12, 13:40
  #8
Medlem
baker1s avatar
Jag skulle ha köpt en som fixar fyra mackor i taget! Finns på Åhlens!
Jag brukat bli nöjd med resulatet med en mackgrill, men när osten runnit efter sidorna några gånger så brukar det vara ett helvete att få grillen ren och fin!
Citera
2009-12-05, 22:13
  #9
Medlem
Okej, gammal tråd, men; jag är på jakt efter ett sånt där smörgåsjärn som Normen Nescio pratar om - kommer dock inte in på skogmas hemsida! Någon som vet vart man annars kan få tag i ett liknande?
Citera
2009-12-05, 22:38
  #10
Medlem
PhatPhils avatar
Måste påstå att det ända rätta är ett mackjärn är ett som gör trekanter av mackorarna(uppvuxen i England).
Har en jag köpte av lokala hemmabutiken här i stan flr 4-5 år sedan. Ända problemet är att standard bröd inte räcker till i denna maskin. Måste verkligen tänka till innan mackdags och köpa rätt bröd som är xxl minst.
Citera
2009-12-06, 00:47
  #11
Medlem
Aakes avatar
En vanlig stekpanna går lika bra eller ännu bättre att göra varma mackor med.

I en smörgåsgrill blir brödet degigt och uckigt. Smöra brödet på undersidan, på med fyllning, ner i stekpannan och stek tills det blivit stekyta på brödet.

Om man vill kan man lägga på en smörad brödskiva till ovanpå mackan och vända på steken och steka lite till.
Citera
2009-12-06, 00:55
  #12
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
En vanlig stekpanna går lika bra eller ännu bättre att göra varma mackor med.

I en smörgåsgrill blir brödet degigt och uckigt. Smöra brödet på undersidan, på med fyllning, ner i stekpannan och stek tills det blivit stekyta på brödet.

Om man vill kan man lägga på en smörad brödskiva till ovanpå mackan och vända på steken och steka lite till.
Man ska inte smöra brödet, meningen är ju att det ska bli hårt och knaprigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback