20 753 besökare online
856 155 medlemmar • 45 784 193 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Droger > Cannabis > Cannabisaktivism
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Superduperfisk
Medlem
Superduperfisks avatar
Hejsan!
Grönabrevet.se har en ny kampanj där dom vill att alla ska skicka in sina anledningar till varför dom tycker att man ska legalisera cannabis i Sverige. Alla får vara med och blir publicerade, allt ifrån halva A4-sidor om varför det skulle stärka den ekonomiska situationen, eller bara att det är nice att röka fet.

Så.. Varför vill du att vi ska legalisera cannabis?
Skriv det i tråden, skriv det på deras facebooksida eller twitter eller kommentera direkt på sidan.

Peace

alkhd
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superduperfisk
Hejsan!
Grönabrevet.se har en ny kampanj där dom vill att alla ska skicka in sina anledningar till varför dom tycker att man ska legalisera cannabis i Sverige. Alla får vara med och blir publicerade, allt ifrån halva A4-sidor om varför det skulle stärka den ekonomiska situationen, eller bara att det är nice att röka fet.

Så.. Varför vill du att vi ska legalisera cannabis?
Skriv det i tråden, skriv det på deras facebooksida eller twitter eller kommentera direkt på sidan.

Peace
Så att man inte måste leva utanför samhällets lagar för att få röka? Jävligt drygt att vara rädd för vem man säger att man röker till för att man inte vill få stämpeln "pundare" intryckt i pannan. Svårt att hitta likasinnade personer eftersom de flesta gömmer sig och ingen vågar fråga.

Enda anledningen till att jag slutade röka helt och hållet är pga det är olagligt och folk tror att man blir dum i huvudet av drogen. Annars skulle jag lätt röka någon gång per månad, slippa att de flesta hatar på mig som gör att jag hatar på dem.

Låter vettigt? Nope?

Edit; Heh, sorry för den lite negativa tonen i mitt inlägg, läste inte igenom din post riktigt. Din länk fungerar inte btw (ligger ett extra "-" i slutet av länken, i din signatur).
Senast redigerad av alkhd 2012-07-05 kl. 16:50.

tj.
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alkhd
Så att man inte måste leva utanför samhällets lagar för att få röka?
Löjligt resonemang och går att applicera på misshandel och mord också...
‎"Self-ownership is the concept of property in one's own person, expressed as the moral or natural right of a person to have bodily integrity, and be the exclusive controller of his own body and life."

alkhd
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
För misshandel och mord är samma sak som cannabis?

Du bevisar ju själv varför det är löjligt fan man hamnar i samma grupp som sånt folk genom att röka, trevligt. Motargumentet är alltså att cannabis borde fortsätta vara olagligt för att misshandel och mord är olagligt.

Även om just mitt argument var lite löjligt så kvartstår faktum att det är sant. Man måste alltså akta sig för lagen på liknande sätt som man skulle vart tvungen att akta sig om man dödat en annan människa, även om det man inte gjort är fel på något sätt.

Edit: Någon som kommer ihåg hur folk gnällde när aftonhoran la upp nån artikel om att det skulle bli olagligt med att röka cigg på uteresturanger eller vafan det var? En stor del av samma folk anser att man inte ens får röka cannabis i sitt eget jävla hem.
Senast redigerad av alkhd 2012-07-05 kl. 21:21.

tj.
Medlem
tj.s avatar
Citat:
För misshandel och mord är samma sak som cannabis?
Naturligtvis inte. Förändrar dock inte att ditt resonemang är inkonsekvent.
Citat:
Motargumentet är alltså att cannabis borde fortsätta vara olagligt för att misshandel och mord är olagligt.
Halmgubbe...
‎"Self-ownership is the concept of property in one's own person, expressed as the moral or natural right of a person to have bodily integrity, and be the exclusive controller of his own body and life."

alkhd
Medlem
Citat:
Naturligtvis inte. Förändrar dock inte att ditt resonemang är inkonsekvent.

Halmgubbe...
Går ju inte att svara med något annat - motargumentet var ju att misshandel och mord kan appliceras i samma mening och därför faller hela argumentet? Eller förstog jag det fel?

Vi tänker oss ett scenario där vi pratar om misshandel/mord istället
"Så.. Varför vill du att vi ska legalisera misshandel och mord?"
"Så att man inte måste leva utanför samhällets lagar för att få misshandla eller mörda någon?"
"Löjligt resonemang och går att applicera på att röka cannabis också..." <- Detta är alltså första tanken om varför det är ett löjligt argument.

Ja ja, låt oss acceptera att det är ett löjligt argument istället eftersom jag själv insett till viss grad att det är det (however tycker jag fortfarande det är sjukt att man måste gömma om man vill röka) och låt oss istället fråga ; Varför är cannabis olagligt? Varför bötelägga eller frihetsberöva någon som inte skadat någon eller utsatt någon för risk?

Edit; Dock svarade jag på varför jag tycker det borde vara lagligt också ^^ Om frågan var varför det borde vara lagligt skulle det vara ett väldigt väldigt löjligt argument indeed.
Senast redigerad av alkhd 2012-07-05 kl. 22:18.

TorstenFlinck
Medlem
TorstenFlincks avatar
Varför vill jag ha Cannabis legaliserat? Först och främst för att jag själv har ett oproblematiskt bruk av drogen och jag anser att det är upp till gemene man att själv välja vilka substanser man vill stoppa i sig. Men även för att jag av egen erfarenhet vet att Cannabis inte är bra för ungdomar. Jag själv började röka i högstadiet och studiemotivationen blev allt sämre med tiden. Min högstadietid slutade med en avstängning då skolan ringde polisen på mig då dom misstänkte att jag var påverkad i skolan, vilket jag inte var, men åkte dit på urinprov. I alla fall så resulterade detta i att jag inte hann plugga upp mitt betyg i matte, dvs jag fick ingen gymnasiebehörighet då jag blev avstängd sent på vårterminen.

Hur många ungdomar tar inte en dängfylla på helgen och blir arresterade av polisen? Hur många av dessa blir avstängda från skolan? Under min högstadietid så söp jag självklart som dom flesta ungdomar gör, vissa helger så fick man dock ingen att köpa ut. Narkotika däremot kunde jag lätt skaffa, alltifrån Cannabis till tyngre droger som Amfetamin, benzodiazepiner, och olika opiater. Det är så här det ser ut i Sverige idag. I storstäderna säger ungdomarna att det är lättare att få tag på gräs än vad det är att få tag på alkohol. Att därför drogmotståndarna med Maria Larsson i spetsen säger att det totala förbudet är till för ungdomarnas bästa är rentav skrattretande. Hur kan det vara det om dom bevisligen lätt får tag i droger ändå? Att säga att Svensk narkotikapolitik är lyckad är därför extremt hyckel.

Av egna erfarenheter vet jag förstås även hur drogvärlden ser ut för ungdomar i Sverige. Det är en miljö helt fri från skydd av myndigheter med mycket våld och tragiska livsöden. Får någon ändå för sig att berätta för t.ex polisen om någon eller några så gör ju detta inte saken bättre då det i dom flesta fallen resulterar i minst en misshandel speciellt om "golaren" väljer att stanna i drogkretsar. Dessutom så sätter man dit sig själv genom att gå till polisen och berätta om saker som skett i knarkträsket. Så dom flesta som börjar med droger tar därav avstånd från polisen. Många ungdomar ser även möjligheten med att sälja droger och tar där steget in i den undre världen på allvar. Dessutom riskerar dessa individer långa straff för deras affärsverksamheter. Jag tycker inte att svenska samhället ens ska ge ungdomar möjligheten till att se drogförsäljning som en väg till snabba pengar. Det är precis det dom ger ungdomar med det totala förbudet.

Drogbruket är också för många det första steget in i kriminalitet, då även bruk är olagligt i Sverige så är man ju som brukare kriminell. Förbudet är alltså indirekt en utfrysning av brukare från det Svenska samhället där det ska vara, jag citerar "Svårt att vara knarkare". En förbjuden produkt är även per automatik dyr då många tar stora risker för att ta in drogerna över gränsen. En missbrukare som ofta har andra sociala och ekonomiska problem i bagageluckan samt med ett väldigt stort sug efter droger har därför mycket lättare för att begå brott för att få tag i pengar till drogerna. För en vanlig Svensson som har andra ekonomiska problem, t.ex inte pengar till hyran eller liknande, är det ett mycket större steg att t.ex råna någon för att få det att gå runt, helt enkelt för att han inte sysslar med kriminalitet öht.

Jag har även varit placerad på ett behandlingshem för mitt "Missbruk" av Cannabis. Att skattepengar går åt till att placera ungdomar med likasinnade ungdomar på vischan är riktigt skrämmande. Var var alla dom som hade aggressionsproblem på fyllan och boxades på stan? Det fanns EN kille på stället som hade problem med alkohol, resterande var i princip endast cannabisbrukare. Visst hade dom flesta tagit andra droger också men CB var huvudsubstansen hos de flesta. Det kom och gick några sprutnarkomaner också som inte var sena med att förse andra med tunga droger. Jag vet i alla fall två stycken på stället som testade narkotika för första gången på behandlingshemmet och de som bara använt sig av CB och Alkohol innan fick i sig alltifrån Subutex, Coccillana och Oxycontin till amfetamin och andra centralstimulerande droger. När det var som värst på hemmet var det 9 av 10 placerade som använde sig av droger mellan varven på institutionen. Är det det skattepengarna ska gå till? Till att förvara nyfrälsta CB-rökande ungdomar i skogen där det knarkas och sups hej vilt ändå?

Det totala narkotikaförbudet har även öppnat upp för en marknad av olika ännu ej förbjudna droger, bland annat "syntetiskt cannabis". Till en början kunde man väl kalla produkterna för syntetiskt cannabis, men med tiden har man narkotikaklassat cannabinoiderna som fanns i dessa rökmixar och som gav det cannabisliknande ruset. Bör även tilläggas att man klassade substanserna helt utan vetskap om långvariga biverkningar, man klassade helt enkelt för att drogens rus i princip var identisk med "dödshaschet"... Nuförtiden så är mixarna inte alls lika cannabis i ruset utan mer åt det psykadeliska hållet och många jag testat har haft väldigt obehagliga bieffekter såsom bland annat dödsångest och spasmer.

Det finns även dödsfall orsakade av de lagliga mixarna, inte i Sverige dock men jag kommer inte bli förvånad när det händer. Ungdomar köper dock mixarna enkelt på internet och har grejerna i handen dagen efter. Är det bättre att ungdomar använder farligare preparat bara för att det är lagligt? Och denna marknad för RC-droger är jag beredd att säga helt är en konsekvens av det totala narkotikaförbudet och hade förmodligen inte ens existerat om de "vanliga drogerna" såsom Hasch, Marijuana, Kokain, Amfetamin, Heroin m.fl hade varit lagliga. Nu kommer det aldrig att försvinna även om man skulle legalisera vissa preparat då efterfrågan redan finns. Tack staten för att ni öppnar upp för försäljning av preparat där vissa av dom bland annat är totalförbjudna att använda i djurförsök i Kina, Kineserna är som vi alla vet inte kända för att vara några djurvänner.

Att marknaden för RC-droger finns är även ett bevis på att människor aldrig kommer sluta droga oavsett hur hårda lagar vi har, det finns alltid kryphål. Dom som inte vill göra det olagligt kan enkelt göra det laglig väg med farligare substanser än de dom ska efterlikna. Många av de som inte vill göra det på olaglig väg är ungdomar som tar det istället för "äkta varan" för att inte riskera att bli påkomna av föräldrarna t.ex.
Så staten kan ju fortsätta klassa nya preparat år ut och år in men dom inser inte att dom som säljer RC:s kommer lansera andra substanser så fort de droger dom säljer blir olagliga vilket kommer resultera i ännu farligare och lömskare droger.

I övrigt ser jag det till principen, vad jag gör med min egen kropp skadar ingen annan än mig själv. När dessutom Cannabis aldrig skördat ett enda liv så anser jag att det är en sjuk lagstiftning då vi helt lagligt har rätt att förtära etanol som bland annat fungerar utmärkt till att driva bilar på eller varför inte tvätta bort klotter? Om fler skulle välja cannabis framför alkohol skulle även våldet minska kraftigt då Cannabis gör en lugn och inte aggressiv. Ett bra exempel på det är att Reggaefestivalen är en av de lugnaste festivalerna i Sverige. Dessutom anser jag att det är väldigt skevt att man kan förbjuda en växt som naturligt funnits på denna planet innan vi människor ens existerade. I Sverige är Cannabis dock inte en naturlig del av vår flora men då kan jag jämföra med Toppslätsskivlingen som även den är totalförbjuden i Sverige. Jag kan alltså en höstdag gå ut till en äng, fylla en påse med svampar som växer på denna äng, bli stoppad av polisen och bli dömd till fängelsestraff. Hur vrickat är inte det?
Vad hände med allemansrätten i den frågan?

Jag vill även ha Cannabis legaliserat för att priserna är löjligt höga för någonting som inte kostar mer än några kronor att framställa. Och pengarna går? Till kriminella ligor som inte bara sysslar med narkotikahandel, utan även med människosmuggling, vapenhandel, samt annan mysig grov brottslighet.

Jag kräver inte att Cannabis ska bli helt fritt, men jag vill kunna ha en femma på fickan utan att riskera straff. Jag vill inte vara skyldig till brott bara genom att ha rökt för en vecka sen med rester kvar i fettvävnaderna. Bara för att jag föredrar en annan drog ska jag inte behöva visa kuken för en polisman och bli helkroppsvisiterad samt få fingrar upp i röven. Detta är ett stort övergrepp som är extremt kränkande. Tack för mig.
Senast redigerad av TorstenFlinck 2012-07-05 kl. 23:56.

Big Kahuna
Medlem
Droger eller snarare enteogener är en del av det som kan rädda civilisationen när ekonomin fortsätter krympa.

klyban
Medlem
klybans avatar
Citat:
Den förstår jag ärligt talat inte.
Varför jämföra en handling som är direktriktad mot annan person(som död och skador), med en handling som är riktad enbart emot sig själv.
Ser inte riktigt relevansen i den jämförelsen, även om den retorikmässigt funkar.

klyban
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorstenFlinck
....

Jag vill även ha Cannabis legaliserat för att priserna är löjligt höga för någonting som inte kostar mer än några kronor att framställa. Och pengarna går? Till kriminella ligor som inte bara sysslar med narkotikahandel, utan även med människosmuggling, vapenhandel, samt annan mysig grov brottslighet.

Jag kräver inte att Cannabis ska bli helt fritt, men jag vill kunna ha en femma på fickan utan att riskera straff. Jag vill inte vara skyldig till brott bara genom att ha rökt för en vecka sen med rester kvar i fettvävnaderna. Bara för att jag föredrar en annan drog ska jag inte behöva visa kuken för en polisman och bli helkroppsvisiterad samt få fingrar upp i röven. Detta är ett stort övergrepp som är extremt kränkande. Tack för mig.
Dom två är inte förenliga, vill man ha bort denna grova brottslighet.
Så finns det bara en total legalisering av cannabis för att kunna få möjligheten att ta dessa kriminella ligor ur spel(på cannabismarknaden då).
Och i förlängningen måste dom göra sig av med "anställda" när inkomsterna minskas så mycket.

tj.
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Går ju inte att svara med något annat - motargumentet var ju att misshandel och mord kan appliceras i samma mening och därför faller hela argumentet? Eller förstog jag det fel?
Ditt resonemang gick ut på att legalisering är vettigt för att de som begår brottet slipper begå brott. Det går applicera på misshandel och mord också, och är inget argument för legalisering utan är en konsekvens väl vid en legalisering.
Citat:
however tycker jag fortfarande det är sjukt att man måste gömma om man vill röka
Visst är det så. Brott som saknar brottsoffer och på intet vis inkräktar på någon annans frihet bör naturligtvis inte vara brott.
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Den förstår jag ärligt talat inte.
Varför jämföra en handling som är direktriktad mot annan person(som död och skador), med en handling som är riktad enbart emot sig själv.
Ser inte riktigt relevansen i den jämförelsen, även om den retorikmässigt funkar.
Jag jämför inte handlingen i sig utan resonemanget bakom...

klyban
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ditt resonemang gick ut på att legalisering är vettigt för att de som begår brottet slipper begå brott. Det går applicera på misshandel och mord också, och är inget argument för legalisering utan är en konsekvens väl vid en legalisering.

Visst är det så. Brott som saknar brottsoffer och på intet vis inkräktar på någon annans frihet bör naturligtvis inte vara brott.

Jag jämför inte handlingen i sig utan resonemanget bakom...
okey, som jag sa, det funkar retorikmässigt.

Men om vi vänder på steken, hur skulle du uttrycka dig istället om du ville få fram samma budskap.
dvs "Så att man inte måste leva utanför samhällets lagar för att få röka"

Svara på ämne
Topp Dela »