31 343 besökare online
856 590 medlemmar • 45 803 558 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Kultur & Media > Tv-serier och tv-program
Svara på ämne
Ämnesverktyg
cap0
Medlem
cap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Annars är det väl bara att söka till någon båt, de söker säkert personal hela tiden!

Man kan undra varför, om det är så himla bra betalt.

tror 99% kommer skita på sig när de ser kontraktet om dödsrisken...

Flärp
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cap0
Man kan undra varför, om det är så himla bra betalt.

tror 99% kommer skita på sig när de ser kontraktet om dödsrisken...

Det är enbart spekulationer från min sida, huruvida de söker folk eller ej.

Det som talar för kan ju vara att det inte är ett vanligt yrke som folk söker sig till i första taget. Vilket i sin tur ger litet utbud för arbetskraft.

"36-årige Jörgen Jönsson är den ende som vunnit OS-, VM- och SM-guld under samma säsong (2006)."

Jarlskarl
Medlem
Jarlskarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Det är lätt att säga så i ett varmt rum framför datorn

Annars är det väl bara att söka till någon båt, de söker säkert personal hela tiden!

Jävligt sant, men vadfan. Bara man peppar sig själv till att göra det liksom. När man väl är där är det ju inte precis så att man kan banga

Slitet-Golv
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Man får också tänka på om man tycker att de tjänar alldeles för bra för att vara sant. Du jobbar nästan dygnet runt med saker som verkligen dödar din kropp så att säga. Du jobbar i mörker, du har iskallt vatten piskandes mot ansiktet och det verkligen sliter på kroppen. Jag har själv inte jobbat med sådant, men det är bara att tänka realistiskt.

Närmaste sådant jag har kommit är väl det militära i Finland (och då är det fortfarande långt ifrån vad dessa personer utsätts för på båtarna), uppe dygnet runt ibland medan man måste verkligen anstränga hela kroppen för att orka utföra moment. Det är inte ett kontorsjobb där man sitter och slappar, utan man verkligen pressar kroppen till det maximala, för att inte tala om att man befinner sig mitt ute på havet där vågorna rasar och nästan piskar sönder båten, och under dessa förhållande ska du sköta ett jobb.

Men samtidigt är det också att många har inte en utbildning och då är detta jättebra så länge man orkar det psykiskt och fysiskt. Det är bra betalt och jag hade gärna velat pröva på, men jag gissar själv på att det är nästan det mest extrema man kan komma till för att utsätta sig själv för.

Jag är själv osäker på om jag skulle klara av det, viljan finns, men vettefan om man ändå skulle palla med det.

Daniel501
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Man får också tänka på om man tycker att de tjänar alldeles för bra för att vara sant. Du jobbar nästan dygnet runt med saker som verkligen dödar din kropp så att säga. Du jobbar i mörker, du har iskallt vatten piskandes mot ansiktet och det verkligen sliter på kroppen. Jag har själv inte jobbat med sådant, men det är bara att tänka realistiskt.

Närmaste sådant jag har kommit är väl det militära i Finland (och då är det fortfarande långt ifrån vad dessa personer utsätts för på båtarna), uppe dygnet runt ibland medan man måste verkligen anstränga hela kroppen för att orka utföra moment. Det är inte ett kontorsjobb där man sitter och slappar, utan man verkligen pressar kroppen till det maximala, för att inte tala om att man befinner sig mitt ute på havet där vågorna rasar och nästan piskar sönder båten, och under dessa förhållande ska du sköta ett jobb.

Men samtidigt är det också att många har inte en utbildning och då är detta jättebra så länge man orkar det psykiskt och fysiskt. Det är bra betalt och jag hade gärna velat pröva på, men jag gissar själv på att det är nästan det mest extrema man kan komma till för att utsätta sig själv för.

Jag är själv osäker på om jag skulle klara av det, viljan finns, men vettefan om man ändå skulle palla med det.

Jag tycker du romantiserar det rätt mycket, det är inte storm 24/7 när du är ute, regnar det på land i 2 dagar kan man lägga till 1-2 dagars regn där ute och visst är vindarna hårdare och det kan vara riktigt obekvämt att jobba i vissa väder men det är ungefär som att jobba på en flyttfirma fast med regn/vind/snö/kyla ibland (är ju naturligtvis vissa dagar med strålande väder) och man jobbar när det behövs och när det behövs jobbar man extra hårt, det svåraste momentet är för mig och dom flesta det psykiska, det har hänt att man efter 3v inte ens fyllt upp halva kvoten och då är det tungt att gå i land och nästan måste åka ut bara efter några dagar, även faktumet att man som vissa har familj och är borta från den i perioder kan vara tungt.

Men ja, det yrket är inte för den svage det håller jag med om, men bara faktumet att fiskerier och båtar ligger oftast centrerat i vissa områden (jag jobbade i mitt Norge) gör att dom flesta fiskarna har en släkting som jobbat med det eller har rest långt och vet vad dem ger sig in på.

ItPutsTheLotion
Medlem
ItPutsTheLotions avatar
Jag har pratap med folk som krabbfiskat. Det vi ser på tv är tydligen väldigt noga utvalda båtar som sköter sig inför kameran. Den riktiga bilden ska tydligen vara så att ibland får man typ $20 totalt eftersom allt som går fel dras från fiskarnas andel. Dessutom kan man ofta inte lägga av när man inte pallar och sluta mitt i resan som på tv, och bli avsläppt i nästa hamn. Det ska tydligen vara väldigt vanligt med grov misshandel och t.om. kastande överbord om man lägger av.
2. Riv nedre Norrmalm och återställ Klarakvarteren.

akabelieve
Medlem
akabelieves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItPutsTheLotion
Jag har pratap med folk som krabbfiskat. Det vi ser på tv är tydligen väldigt noga utvalda båtar som sköter sig inför kameran. Den riktiga bilden ska tydligen vara så att ibland får man typ $20 totalt eftersom allt som går fel dras från fiskarnas andel. Dessutom kan man ofta inte lägga av när man inte pallar och sluta mitt i resan som på tv, och bli avsläppt i nästa hamn. Det ska tydligen vara väldigt vanligt med grov misshandel och t.om. kastande överbord om man lägger av.

Grov misshandel och kanske till och med kastas överbord? Knappast.

KravallBroder
Avstängd
KravallBroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv

Som Daniel skriver så är det inte mörkt och jävligt hela tiden utan det kan ju vara vindstilla och soligt men det blir såklart inte så bra TV. Men tror dom "bara" jobbar 4-5 månader när det är krabbsäsong. Det finns ju snökrabba,kungskrabba som är olika årstider.

Men som sagt det är inget jobb för den veke men skulle vara kul att testa på i någon dag
Citat:

Skit snack, inte fan slänger man folk överbord bara för man slutar.

ucantstopme
Avstängd
ucantstopmes avatar
Citat:

Hahaha! Kastande överbord! Nej du min käre du misstar dig. Dom får gå på plankan vet du väl?

Slitet-Golv
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KravallBroder
Som Daniel skriver så är det inte mörkt och jävligt hela tiden utan det kan ju vara vindstilla och soligt men det blir såklart inte så bra TV. Men tror dom "bara" jobbar 4-5 månader när det är krabbsäsong. Det finns ju snökrabba,kungskrabba som är olika årstider.

Men som sagt det är inget jobb för den veke men skulle vara kul att testa på i någon dag

Klart att det inte är storm så fort det blir mörkt, men jag tror att många timmars jobb är i mörker. Man lägger knappast ner arbetet för att solen går ner. Men det vi får se på exempelvis "Deadliest Catch" visar inte allt, för det hade inte varit ett bra program då. Men mycket av det vi inte får se händer ändå.

i8thewholething
Medlem
När vi endå hanterar ämnet lön. Hur mycket extra kosing får dem för att vara med i programmet?

Koreanskbot
Medlem
Koreanskbots avatar
Citat:

Du min herre gjorde precis min dag! Inte fan kastar de personer överbord bara för att de lägger av. Kanske om de stjäl kaptenens kaffekopp. Deadliest catch har nog även sina riktlinjer som alla båtar måste följa för att kunna vara med i programmet. Det var kul när Jonathan Hillstrand var kapten på Time Bandit för att han svor åt allt och alla. Men han verkar ha skärpt sig med säsongerna.

Svara på ämne
Topp Dela »