Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-10, 15:22
  #61
Medlem
Zeimines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingECantona
nu tar du ett djupt andetag och tänker efter lite. Vilken är det som hindrar utvecklingen i Kosovo? Vilka är det som hindrar utvecklingen i Bosnien?

Mitt förslag kan utläsas på tidigare inlägg med lite logiskt tänkande.

Det som hindrar utvecklingen i Kosovo är brist på förnuft från båda sidor. Att sätta sig ner vid ett bord och försöka få fram en lösning utan att kasta skit på varandra och dra upp historier. Att blicka framåt istället för bakåt.

Vad som hindrar utvecklingen i BiH? Bosnien ser 100% bättre ut nu än det gjorde 1993. Landet har byggts upp igen och har även en industri. Det har en fungerade stat och även om det finns motsättningar så accepterar stora delar av befolkningen staten. Jämför det med Kosovo.
Citera
2012-07-10, 17:36
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
Det som hindrar utvecklingen i Kosovo är brist på förnuft från båda sidor. Att sätta sig ner vid ett bord och försöka få fram en lösning utan att kasta skit på varandra och dra upp historier. Att blicka framåt istället för bakåt.

Vad som hindrar utvecklingen i BiH? Bosnien ser 100% bättre ut nu än det gjorde 1993. Landet har byggts upp igen och har även en industri. Det har en fungerade stat och även om det finns motsättningar så accepterar stora delar av befolkningen staten. Jämför det med Kosovo.

Jag hävdar det motsatta, motsättningarna i Bosnien är stora och en stor del av befolkningen accepterar inte staten utan vill brytas ut.

Det som hindrar Kosovos utveckling är en väldigt liten kriminell del av befolkningen som är politiskt radikaliserade och väldigt militanta, serberna. Alla serber är förstås inte systematiskt hjärntvättade.

Det som hindrade Kosovos utveckling var Serbiens stöd till de parallella institutioner, "lagliga, fredliga protester" sattes upp av serberna. Det som skiljer serberna åt från en normal befolkning är att en normal befolkning inte blockerar stora viktiga vägar som en "legitim protest" och att de oftast inte slutar med dödade/skadade polismän eller nato-soldater. Kriminella serbiska nätverk i norr, som såklart har starka knytningar till Albanska sådana nätverk håller norra Kosovos serber under hårt tryck.

..men det verkar som Nikolic är på väg mot ett erkännande då han idag nämnde Kosovo som stat (b92), högst några dagar sedan träffades Tadic och Thaci och skakade hand. Så visst finns det hopp.
Citera
2012-07-10, 19:37
  #63
Medlem
Mr_benis avatar
Stora problemet är korruptionen,. Folket måste ändra sin mentalitet om man vill att landet ska förändras och moderniseras. Man kan inte sitta i ett kafé o dricka macchiato varje dag o snacka skit om alla korrupta ledare och utan att göra något åt saken för att sedan när det är val röstar man ändå på samma korrupta skithögar, o därefter tror att landet ska bli nya Schweiz yea right,.

Självklart går Kosovo sakta framåt ekonomiska tillväxten ökar, men det krävs otroliga reformer till att få Kosovo att stå på egna fötter, hjälp från Europa kommer att behövas långt framöver. Kosovo måste börja exportera mer än vad de importerar.

Vissa här säger att Kosovo ska tillhöra Serbien, men löser det själva problemet? Vad kan Serbien erbjuda Kosovo? jag menar det är ju redan stora problem med 7 % serber i landet tänk er då med 90 % missnöjda albaner? Jag vet inte hur man löser problemet. Men jag tror om alla skulle haft jobb med bra standard löner skulle iallafall minska missnöjet och problemen. Sen är frågan hur man ska skaffa fram jobb. Hur man kan locka företagen med mera.

Jag tror att det alltid kommer vara ett problem speciellt med norra mitro, frågan är om det inte går att lösa inom snar framtid, vore kanske bättre att splittra?. Göra en demokratisk folkomröstning., och sedan en till folkomröstning "om Kosovo ska gå ihop med Albanien",.
För ärligt talat. Sämre kan det aldrig bli.

Jag tror personligen att om inom 20-30 år kommer Albanien ha mer att erbjuda. Albanien har en ljus framtid. Albanien har kusten och hamnar bra för handel, Bra geografisk position, turismen, fler o fler företag börjar vända blicken till Albanien. Albanien växer. Men kan växa i en otrolig fart Med bättre, smartare politiker d.v.s. icke korrupta idioter som finns idag.
Albanien har bra förutsättningar till att bli nya Balkans Slovenien. Ju starkare Albanien ju mindre behöver Europa hjälpa Kosovo. Jag tror fan starkt på detta.

Nu kan man säkert tro att jag förespråkar en delning av södra Serbien eller Makedonien. Nej, det gör jag inte.

Men om serberna inte alls även när de har rättigheter och erbjuds massa Förmåner även då motstrider Kosovo vad är vitsen att låta de vara kvar? De kommer aldrig godkänna Kosovo de kommer alltid sätta stop för flera samtal, med mera. Självklart kan man försöka med all medel att få dem att känna att Kosovo är deras och de kan vara med o bygga nya Kosovo tillsammans med alla etniciteter som finns där.. Men vill de fortfarande inte vad ska man då gå tillväga? Etnisk rensning i norra mitrovica? Nej tack, Man behöver inte sänka sig till milosevics nivån.
__________________
Senast redigerad av Mr_beni 2012-07-10 kl. 20:25.
Citera
2012-07-10, 20:47
  #64
Medlem
Zeimines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuX
Jag hävdar det motsatta, motsättningarna i Bosnien är stora och en stor del av befolkningen accepterar inte staten utan vill brytas ut.

ok, jag accepterar vad du säger. Men jag tänker inte ta det vidare eftersom det är en annan disussion.

Citat:
Det som hindrar Kosovos utveckling är en väldigt liten kriminell del av befolkningen som är politiskt radikaliserade och väldigt militanta, serberna. Alla serber är förstås inte systematiskt hjärntvättade.

Det som hindrade Kosovos utveckling var Serbiens stöd till de parallella institutioner, "lagliga, fredliga protester" sattes upp av serberna. Det som skiljer serberna åt från en normal befolkning är att en normal befolkning inte blockerar stora viktiga vägar som en "legitim protest" och att de oftast inte slutar med dödade/skadade polismän eller nato-soldater. Kriminella serbiska nätverk i norr, som såklart har starka knytningar till Albanska sådana nätverk håller norra Kosovos serber under hårt tryck.

Tror båda sidorna är likställda kålsupare och naturligtvis finns det kriminella element som tjänar på läget som det är just nu.

Citat:
..men det verkar som Nikolic är på väg mot ett erkännande då han idag nämnde Kosovo som stat (b92), högst några dagar sedan träffades Tadic och Thaci och skakade hand. Så visst finns det hopp.

vi får hoppas att förnuftet segrar...
Citera
2012-07-10, 23:29
  #65
Medlem
BorgiaRiiikoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_beni
Göra en demokratisk folkomröstning., och sedan en till folkomröstning "om Kosovo ska gå ihop med Albanien",.
För ärligt talat. Sämre kan det aldrig bli.

Jag tror personligen att om inom 20-30 år kommer Albanien ha mer att erbjuda. Albanien har en ljus framtid. Albanien har kusten och hamnar bra för handel, Bra geografisk position, turismen, fler o fler företag börjar vända blicken till Albanien. Albanien växer. Men kan växa i en otrolig fart Med bättre, smartare politiker d.v.s. icke korrupta idioter som finns idag.
Albanien har bra förutsättningar till att bli nya Balkans Slovenien. Ju starkare Albanien ju mindre behöver Europa hjälpa Kosovo. Jag tror fan starkt på detta.

Är detta aktuellt eller är detta bara önskningar från diverse grupperingar, som önskar ett Storalbanien? Talar man om en sammanslagning på det politiska planet överhuvudtaget? Vad är det egentligen som hindrar dem från att förenas?
Citera
2012-07-11, 00:38
  #66
Medlem
Zeimines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgiaRiiikoo
Är detta aktuellt eller är detta bara önskningar från diverse grupperingar, som önskar ett Storalbanien?

önskningar

[/quote]
Talar man om en sammanslagning på det politiska planet överhuvudtaget? Vad är det egentligen som hindrar dem från att förenas?[/quote]

det som hindrar dem är Serbien, Ryssland, Kina med flera... Först och främst är Kosovo inte självständigt accepterat land av större delen av FN. Så tekniskt sett är det fortfarande en del av Serbien under FN-styre.
Citera
2012-07-11, 00:50
  #67
Medlem
Isa-Boletinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_beni
Stora problemet är korruptionen,. Folket måste ändra sin mentalitet om man vill att landet ska förändras och moderniseras. Man kan inte sitta i ett kafé o dricka macchiato varje dag o snacka skit om alla korrupta ledare och utan att göra något åt saken för att sedan när det är val röstar man ändå på samma korrupta skithögar, o därefter tror att landet ska bli nya Schweiz yea right,.

Självklart går Kosovo sakta framåt ekonomiska tillväxten ökar, men det krävs otroliga reformer till att få Kosovo att stå på egna fötter, hjälp från Europa kommer att behövas långt framöver. Kosovo måste börja exportera mer än vad de importerar.

Vissa här säger att Kosovo ska tillhöra Serbien, men löser det själva problemet? Vad kan Serbien erbjuda Kosovo? jag menar det är ju redan stora problem med 7 % serber i landet tänk er då med 90 % missnöjda albaner? Jag vet inte hur man löser problemet. Men jag tror om alla skulle haft jobb med bra standard löner skulle iallafall minska missnöjet och problemen. Sen är frågan hur man ska skaffa fram jobb. Hur man kan locka företagen med mera.

Jag tror att det alltid kommer vara ett problem speciellt med norra mitro, frågan är om det inte går att lösa inom snar framtid, vore kanske bättre att splittra?. Göra en demokratisk folkomröstning., och sedan en till folkomröstning "om Kosovo ska gå ihop med Albanien",.
För ärligt talat. Sämre kan det aldrig bli.

Jag tror personligen att om inom 20-30 år kommer Albanien ha mer att erbjuda. Albanien har en ljus framtid. Albanien har kusten och hamnar bra för handel, Bra geografisk position, turismen, fler o fler företag börjar vända blicken till Albanien. Albanien växer. Men kan växa i en otrolig fart Med bättre, smartare politiker d.v.s. icke korrupta idioter som finns idag.
Albanien har bra förutsättningar till att bli nya Balkans Slovenien. Ju starkare Albanien ju mindre behöver Europa hjälpa Kosovo. Jag tror fan starkt på detta.

Nu kan man säkert tro att jag förespråkar en delning av södra Serbien eller Makedonien. Nej, det gör jag inte.

Men om serberna inte alls även när de har rättigheter och erbjuds massa Förmåner även då motstrider Kosovo vad är vitsen att låta de vara kvar? De kommer aldrig godkänna Kosovo de kommer alltid sätta stop för flera samtal, med mera. Självklart kan man försöka med all medel att få dem att känna att Kosovo är deras och de kan vara med o bygga nya Kosovo tillsammans med alla etniciteter som finns där.. Men vill de fortfarande inte vad ska man då gå tillväga? Etnisk rensning i norra mitrovica? Nej tack, Man behöver inte sänka sig till milosevics nivån.

Precis som du nämner så går det sakta men säkert. En del reformer måste tillsättas för att locka företag att investera, men samtidigt måste även konstitutionslagar tillämpas på albansk territorium. Syftar på södra delen av landet, Mitrovica. En delning kan vara mycket farlig, dels så kommer det aldrig finnas någon ordentlig gräns och pga. det så kommer konfrontationer och andra oroligheter oftare kunna ske då det nästan är bäddat för det och detta kommer leda till att Mitro blir väldigt osäkert för folket men även för företag att investera i. (Det är ju bara en bro som skiljer områdena åt och för ett antal år sedan dödades min egen granne med en sniper:/(behöver jag nämna andra incidenter som hänt?)).

Samtidigt bor på den norra delen många albaner, många har dessutom fått sina hus nedbrända men nu har man med hjälp av bla. diasporan fått in en del pengar för att återuppbygga deras hem. Skulle bli något mellan 200-300 hus! Något som serberna starkt ogillar. En annan viktig punkt är att många andra områden i Balkan med albansk majoritet hade velat gå samma väg! Och då skulle det leda till ännu fler konflikter!

När balansen i Mitro är ställd då kommer många företag att verkligen satsa stenhård, syftar speciellt på en av Europas största gruvor: Trepca. Denna gruva hade under Jugoslavien tiden sammanlagd över 30 000 arbetare och var en mycket viktig inkomstkälla då.

Varför ska Kosovo ska tillhöra ett sjunkande skepp som Serbien? Det ser inte ljust ut för Serbien. Enligt Mirolslav Zdravkovic, en serbisk ekonom vid institutet för ekonomi i Belgrad, har nyligen gått ut och sagt att det ser väldigt mörkt ut för Serbien när det gäller levnadsstandarden. Enligt hans studier är lönerna i Serbien fem gånger lägre än i västvärlden, men priserna på tjänster som vård och utbildning är endast något lägre. Vidare påstod han att tillväxten i Kosovo och Albanien är okontrollerad, medan Serbien medvetet och avsiktligt skjuter sig ner. Detta främst för att serbiska regeringen fortsätter på Milosevic system. Redan år 2014 kommer Albanien passera Serbiens ekonomi och det enda landet som tydligen kommer vara sämre än Serbien är Bosnien. Anledningen till det sistnämnda är för att serberna som bor där verkligen sätter käppar på allt som har potential att gå framåt, detta eftersom de har ockuperat 49% av landet!

Läs vad den där serben har skrivit om det sjunkande skeppet Serbien.(lyssna gärna samtidigt på Titanic låten, passar in av någon anledning:P)

http://www.setimes.com/cocoon/setime.../06/feature-02

Vad gäller framtiden för Kosovo så håller jag med Mr_Beni: Ju starkare Albanien blir, ju mer gynnar det Kosovo. Men Kosovo har själv potential att klara sig på egna ben. Den bördiga jorden och det goda väderförhållandet har gett den högsta avkastningen av vete i regionen och enligt jordbruksministern kommer det ges maximalt stöd för jordbrukare och jordbrukets utveckling i landet. Vidare är det höga antalet emigranter en enorm vinst för landet som turistar där varje sommar samtidigt som de bidrar med ekonomisk hjälp till sina familjer.
Citera
2012-07-11, 03:21
  #68
Medlem
BorgiaRiiikoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimin
det som hindrar dem är Serbien, Ryssland, Kina med flera... Först och främst är Kosovo inte självständigt accepterat land av större delen av FN. Så tekniskt sett är det fortfarande en del av Serbien under FN-styre.

Kosovo är ett land, vare sig du tycker att det borde vara det eller inte, så var snäll och bespara mig dina "proserbiska" uttalanden. Självständigt är det, men dess acceptans är en annan femma. Dock så kan definitionen av självständighet givetvis diskuteras och varieras, men i detta fallet är Kosovo ett "självständigt" land. Mer än så behöver jag nog inte tillägga. Det finns även många andra serber, vars "saklighet" egentligen genomsyras av "proserbism" och detta sätter käppar i hjulet för en saklig, objektiv diskussion.
Citera
2012-07-11, 11:02
  #69
Medlem
RaskaOblasts avatar
Citat:
Stora problemet är korruptionen,. Folket måste ändra sin mentalitet om man vill att landet ska förändras och moderniseras. Man kan inte sitta i ett kafé o dricka macchiato varje dag o snacka skit om alla korrupta ledare och utan att göra något åt saken för att sedan när det är val röstar man ändå på samma korrupta skithögar, o därefter tror att landet ska bli nya Schweiz yea right,.

Ja korruptionen är skyhög där, vilket får tom Bosnien att framstå som en utopi tråkigt nog.

Citat:
Självklart går Kosovo sakta framåt ekonomiska tillväxten ökar, men det krävs otroliga reformer till att få Kosovo att stå på egna fötter, hjälp från Europa kommer att behövas långt framöver. Kosovo måste börja exportera mer än vad de importerar.

Kan ju inte gå bakåt Kosovo ligger djupare i skiten än vad Serbien gjorde 99 och se nu. Det gick framåt med en bra finansminister! Är finansministern där nere kapabel? Vem är det?

Citat:
Vissa här säger att Kosovo ska tillhöra Serbien, men löser det själva problemet? Vad kan Serbien erbjuda Kosovo? jag menar det är ju redan stora problem med 7 % serber i landet tänk er då med 90 % missnöjda albaner? Jag vet inte hur man löser problemet. Men jag tror om alla skulle haft jobb med bra standard löner skulle iallafall minska missnöjet och problemen. Sen är frågan hur man ska skaffa fram jobb. Hur man kan locka företagen med mera.

Serbien kan erbjuda Kosovo stabilitet samt investmentmöjligheter genom att göra reginoen konkurrenskraftigare. Flytta dit lite jobb, förmodligen gruvdrift, industri samt turism (våra kyrkor/kloster osv) kan nog leda till x antal nya jobb.

Citat:
Jag tror att det alltid kommer vara ett problem speciellt med norra mitro, frågan är om det inte går att lösa inom snar framtid, vore kanske bättre att splittra?. Göra en demokratisk folkomröstning., och sedan en till folkomröstning "om Kosovo ska gå ihop med Albanien",.
För ärligt talat. Sämre kan det aldrig bli.

Kosovo och Albanien får inte gå ihop enligt x antal paragrafer i 1244 samt enligt världssamfundet då det troligtvis leder till en konflikt. Förglöm ej att greker, makedonier, serber inte är best buddies med albaner. Montenegro vill säkerligen gärna ha Skadar igen också av någon anledning bara för att Balsa hade sitt säte där

Citat:
Jag tror personligen att om inom 20-30 år kommer Albanien ha mer att erbjuda. Albanien har en ljus framtid. Albanien har kusten och hamnar bra för handel, Bra geografisk position, turismen, fler o fler företag börjar vända blicken till Albanien. Albanien växer. Men kan växa i en otrolig fart Med bättre, smartare politiker d.v.s. icke korrupta idioter som finns idag.
Albanien har bra förutsättningar till att bli nya Balkans Slovenien. Ju starkare Albanien ju mindre behöver Europa hjälpa Kosovo. Jag tror fan starkt på detta.

Nu kan man säkert tro att jag förespråkar en delning av södra Serbien eller Makedonien. Nej, det gör jag inte.
Man kan bara hoppas att Albanien kommer ikapp Serbien och Kroatien (Slovenien kommer dessa tre länder aldrig ikapp med dagens mentalitet). Som du sa finns det potential dock hindras det av de slötänkande politikerna. Man har hamnar, kan skapa frihandelszoner etc, kolla på Shenzen i Kina och Hong Kong? Varför för inte en alban fram dessa idéerna skall det behövas en serb för detta? (jag)

Citat:
Men om serberna inte alls även när de har rättigheter och erbjuds massa Förmåner även då motstrider Kosovo vad är vitsen att låta de vara kvar? De kommer aldrig godkänna Kosovo de kommer alltid sätta stop för flera samtal, med mera. Självklart kan man försöka med all medel att få dem att känna att Kosovo är deras och de kan vara med o bygga nya Kosovo tillsammans med alla etniciteter som finns där.. Men vill de fortfarande inte vad ska man då gå tillväga? Etnisk rensning i norra mitrovica? Nej tack, Man behöver inte sänka sig till milosevics nivån.

Kan du vara vänligt och ge mig information om dessa förmåner med mera? Hur kan man vara med och bygga nya kosovo när serbiska återvändande par dödas eller hotas till döden varje vecka? Istok förra veckan och veckan dessförinnan var det i Prizren. Får ni ens rapporter om detta? I Istok blev paret hotat att inte återvända till sin rättmätiga mark och i Prizren blev ett par som nyss gift sig mördat av albaner. Anledning var att de var serber - Anledning nog enligt vissa här vilket visar på varför serber hellre utrotas/utrotar alla albaner än går med på att bygga en gemensam stat med dessa. Jag är varken för eller emot en självständig stat om jag skall vara ärlig. Men Kosovo är inte självständigt ännu. Era politiker säger en sak, men realpolitiskt då? Serbien, USA och EU har mer att säga till om än vad albanerna har och det vet ni.

Citat:
Kosovo är ett land, vare sig du tycker att det borde vara det eller inte, så var snäll och bespara mig dina "proserbiska" uttalanden. Självständigt är det, men dess acceptans är en annan femma. Dock så kan definitionen av självständighet givetvis diskuteras och varieras, men i detta fallet är Kosovo ett "självständigt" land. Mer än så behöver jag nog inte tillägga. Det finns även många andra serber, vars "saklighet" egentligen genomsyras av "proserbism" och detta sätter käppar i hjulet för en saklig, objektiv diskussion.

Du är proalbansk, att en serb eller serbsympatisör är proserbisk är väl inget fel? Det verkar vara fel att vara proserbisk/vara stolt över serbien/serber men helt ok att vara stolt över albaner, kroater, bosnjaker osv. Dock är det väldigt confined till just denna delen av forumet där historisk ignorans i mångt och mycket härjar tyvärr. Tycker vi fortsätter att diskutera tråden nu!
Citera
2012-07-11, 11:10
  #70
Medlem
Zeimines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgiaRiiikoo
Kosovo är ett land, vare sig du tycker att det borde vara det eller inte, så var snäll och bespara mig dina "proserbiska" uttalanden. Självständigt är det, men dess acceptans är en annan femma. Dock så kan definitionen av självständighet givetvis diskuteras och varieras, men i detta fallet är Kosovo ett "självständigt" land. Mer än så behöver jag nog inte tillägga. Det finns även många andra serber, vars "saklighet" egentligen genomsyras av "proserbism" och detta sätter käppar i hjulet för en saklig, objektiv diskussion.

Kosovo är inget land i benämningen som stat. Jag vet inte hller hur du får ut att jag skulle vara pro-serb heller för jag har alltid hävdat att båda sidor måste dra sitt strå till stacken.
Vill du ha en objektiv diskussion så sluta med person angreppen, kom med något konkret hur man kan lösa problemet så båda parter kan enas.
Citera
2012-07-11, 13:58
  #71
Medlem
kess avatar
Det var någon som via PM frågade mig om situationen i Mitrovica, tänkte att jag svarar här eftersom det är relevant till trådens ämne.

Norra Mitrovica är ett maffiasäte för serbiska kriminella, jag ska vara objektiv, även albanska kriminella som sammarbetar med serbiska maffior härjar i norr, men till mestadels är det såklart serber som styr och ställer där. Droger och vapen kryllar det om i N.Mitrovica. Serbien finnansierar huliganer till att elda, bilar, byggnader, tull, kasta granater, skjuta mot KFOR och polis och mycket mer som etnisk rensning, diskriminering, rasism, misshandel osv osv. EU har fördömt Serbien för att finansiera dessa kriminella till att föra dessa dåd. Serberna i Kosovo är gisslan åt den serbiska staten, dom är schackpjäser i ett schackspel där Serbien är den stora liraren, samma metod använder arabvärlden genemot Palestinierna i tex Libanon, och detta har pågått sen 1949.

Nu vet jag inte om det är likadant i Bosnien, men det skulle inte förvåna mig dock. Frågan är, hur länge är serberna beredda att offra sig själva för staten Serbien. För enligt all världens logik så är det ingen annan förutom serberna i tex Kosovo som förlorar på sina drag som dem gör, medan staten Serbien tjänar på att serberna i Kosovo lider.
Citera
2012-07-11, 14:04
  #72
Avstängd
KingECantonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaskaOblast
Kan du vara vänligt och ge mig information om dessa förmåner med mera? Hur kan man vara med och bygga nya kosovo när serbiska återvändande par dödas eller hotas till döden varje vecka? Istok förra veckan och veckan dessförinnan var det i Prizren. Får ni ens rapporter om detta? I Istok blev paret hotat att inte återvända till sin rättmätiga mark och i Prizren blev ett par som nyss gift sig mördat av albaner. Anledning var att de var serber - Anledning nog enligt vissa här vilket visar på varför serber hellre utrotas/utrotar alla albaner än går med på att bygga en gemensam stat med dessa. Jag är varken för eller emot en självständig stat om jag skall vara ärlig. Men Kosovo är inte självständigt ännu. Era politiker säger en sak, men realpolitiskt då? Serbien, USA och EU har mer att säga till om än vad albanerna har och det vet ni.
!

rättmätiga? Hur vet du det? Hade du personlig kontakt med dem? Kan det måhända ha varit så att marken tillhörde albaner innan kriget? Hur vet du att det var albaner som dödade dem?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback