Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-07-04, 22:05
  #1
Medlem
Hej!
Jag är ny här på sidan och jag har ett par frågor. Jag har sökt på Internet men jag har inte hittat några svar...

Först och främst så köpte jag ett Nes från USA. Det är dock inte den vanliga gråa Nes'et. Utan jag köpte toploader versionen.

Ac-Adaptern som följde med är så klart amerikansk och jag vet att jag behöver en adapter för att ens kunna plugga in den i väggen här i Sverige. Jag har läst att man måste omvandla volten eller strömmen, för att man inte ska förstöra konsolen. Men jag vet inte direkt vilket det ska vara.

Dessvärre så visste jag inte att amerikanarna har en annan typ av antennkabel, så jag kan inte ens plugga in den i min Tv, eftersom min Tv är Svensk. Topload'ern har dessutom bara antennuttag så jag kan inte använda mig utav RCkalben som man kan på dem andra versionen.

Så mina frågor är nu:
1 - Vad för adapter ska jag ha för att jag ska kunna plugga in mitt Nes i våra svenska eluttag? om man måste tänka på att omvandla volten eller liknande.

2 - Hur ska jag göra för att ens kunna plugga in det i Tv'n?
Måste jag köpa någon sorts adapter för antennkabeln eller hur gör man?

3 - Kan jag använda mig utav de svenska versionerna av AC-adapter och antennkalben till de Amerikanska Nes'et? eller kommer det att förstöra mitt nyköpta Nes?

Tack på förhand!
Citera
2012-07-05, 09:57
  #2
Medlem
Hemlys avatar
Du har ett Famicom eller nån piratvariant om det är toppladdat.
Det amerikanska NES:et är så gott som identiskt med Europas.
Citera
2012-07-05, 10:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemly
Du har ett Famicom eller nån piratvariant om det är toppladdat.
Det amerikanska NES:et är så gott som identiskt med Europas.
Nej nej, utan detta är Nes-101 versionen. Det såldes så sent som 1993 där av att det inte blev lika populär och vanlig som den klassiska Nes-001 versionen (gråa lådan). Det är en officiell release av Nintendo, så det är varken en japansk eller en piratversion av konsolen. 100% original!
http://en.wikipedia.org/wiki/Nintend..._Model_NES-101)
Citera
2012-07-05, 10:14
  #4
Medlem
Med tanke på att du inte kan "någonting" så har du gjort (förmodligen) en dålig affär.

Angående fråga 1. så måste du omvandla strömmen från svenska 220-230 volt till amerikanska 110 volt och sedan får du mata nes-adaptern med 110 volt. Det finns sådana omvandlare/transformatorer (220 volt till 110 volt) att köpa på marknaden. Du får leta själv. Alternativt kan du läsa på nes-adaptern vilka strömspecifikationer(volt och ampere t.ex) neset kräver , därefter få du själv leta upp en annan adapter som omvandlar 220 volt till den strömspecifikationen som neset kräver.

2. Vet ej. Fördel om du skulle ha lagt upp bilder eller annan beskrivning.

3. Nej, du kan inte troligtvis använda den svenska ac-adaptern till det amerikanska neset. Det som begränsar är dels kontakterna inte passar varandra, samt jag antar att den svenska och amerikanska nesen har olika strömspecifikationer. Du får läsa på ac-adaptrarna.

Du får gärna berätta om vad som står på den svenska och amerikanska ac-adaptrarna.
Citera
2012-07-05, 10:35
  #5
Medlem
Hemlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falck64
Nej nej, utan detta är Nes-101 versionen. Det såldes så sent som 1993 där av att det inte blev lika populär och vanlig som den klassiska Nes-001 versionen (gråa lådan). Det är en officiell release av Nintendo, så det är varken en japansk eller en piratversion av konsolen. 100% original!
http://en.wikipedia.org/wiki/Nintend..._Model_NES-101)
Åhfan, hur har man kunnat missa den där...
Jag trodde jag hade koll
Citera
2012-07-05, 10:54
  #6
Medlem
Ufojesuss avatar
Står det 9V AC bla bla. på undersidan? Då kan du använda http://www.ebay.com/itm/AC-100V-240V...-/320936783055. Det är vansinne att använda en uråldrigt strömadapter tillsammans med en 220V -> 110V-adapter när det finns så mycket smidigare lösningar.

Du kan använda vilken antennkabel som helst från NES, SNES, Master System, Intellivison, Atari, whatever. Det är samma kontakt för RF på baksidan som på en svensk maskin.
Citera
2012-07-05, 11:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smorkex
Med tanke på att du inte kan "någonting" så har du gjort (förmodligen) en dålig affär.

Angående fråga 1. så måste du omvandla strömmen från svenska 220-230 volt till amerikanska 110 volt och sedan får du mata nes-adaptern med 110 volt. Det finns sådana omvandlare/transformatorer (220 volt till 110 volt) att köpa på marknaden. Du får leta själv. Alternativt kan du läsa på nes-adaptern vilka strömspecifikationer(volt och ampere t.ex) neset kräver , därefter få du själv leta upp en annan adapter som omvandlar 220 volt till den strömspecifikationen som neset kräver.

2. Vet ej. Fördel om du skulle ha lagt upp bilder eller annan beskrivning.

3. Nej, du kan inte troligtvis använda den svenska ac-adaptern till det amerikanska neset. Det som begränsar är dels kontakterna inte passar varandra, samt jag antar att den svenska och amerikanska nesen har olika strömspecifikationer. Du får läsa på ac-adaptrarna.

Du får gärna berätta om vad som står på den svenska och amerikanska ac-adaptrarna.
Tanke på att Toploadern antingen inte fanns i Sverige eller att den var otrolig svår att få tag på, så är tyvärr enda sättet att importera den från USA. Plus den var inte så dyr heller, runt vad ett vanligt NES kostar på eBay. Jag visste dessutom sedan innan att jag var tvungen att köpa en adapter som konverterar strömmen, bara det att jag inte visste vilken jag skulle ha. Så jag tänke kolla ifall någon av er på detta forumet kunde någonting om detta eller ifall de själva hade ett Amerikanskt NES så jag skulle slippa detta strulet med att leta själv. Antennkablen visste jag inte, trodde alla hade samma i hela världen, så det var en miss av mig...
Hur som helst här kommer en lite mer detaljerad beskrivning på allting:

Svenska NES:
Det står på konsolen:
Rating : AC9V 850mA

På Ac-Adatern:
Input : AC220-230V/50Hz
Output : AC 9.8V/1.3A

Amerikanska NES:
Det står på konsolen:
Rating : AC9V 850mA

På Ac-Adaptern:
Input : AC120V 60Hz 17W
Output : AC9V 1.3A

Här är också en bild på hur antennkablarna skiljer sig åt:
https://dl.dropbox.com/u/22857119/antennkabel.jpg

De båda antenkablarna passar att plugga in i båda Nes'en. Likadant med Ac-adaptrarna.
Citera
2012-07-05, 11:40
  #8
Medlem
Ja det borde gå och köra den amerikanska neset med den svenska ac-adaptern eftersom du kan plugga in både två i neset. Dock står det att den svenska leverarar 9,8 volt och inte 9,0 volt som den amerikanska, om du har otur så skickar du in för mycket voltantal till ditt amerikanska neset med den svenska ac-adaptern och bränner sönder någon komponent. Upp till dig om du vill ta risken.

Ufojesus föreslog en annan lösning som du kan använda. Dennes lösning på antennkabel förstod jag inte riktigt...

Min lösning skulle vara att du klipper av den amerikanska antennkabeln och skarvar ihop den med en svensk antennkabel och kopplar in den i en svensk tv (Under förutsättning att både den svenska och amerikanska antennkabeln innehåller två sladdar, koppla dem bara inte fel). Några garantier att mina tips kommer fungera, kan jag inte lämna. (Både ac-adaptrarna och antennkablarna drivs ju med olika hertzar antar jag exempelvis. PAL och NTSC) Eller använd den svenska antennkabeln givetvis om det går! Det var det Ufojesus antagligen menade.
__________________
Senast redigerad av Smorkex 2012-07-05 kl. 11:48.
Citera
2012-07-05, 12:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Står det 9V AC bla bla. på undersidan? Då kan du använda http://www.ebay.com/itm/AC-100V-240V...-/320936783055. Det är vansinne att använda en uråldrigt strömadapter tillsammans med en 220V -> 110V-adapter när det finns så mycket smidigare lösningar.

Du kan använda vilken antennkabel som helst från NES, SNES, Master System, Intellivison, Atari, whatever. Det är samma kontakt för RF på baksidan som på en svensk maskin.
Är du säker på att just den Ac-adaptern kommer att fungera?
Jag kollade nämligen på specifikationerna på Ebay och det står:
Input : 100V-240V 50/60Hz
Output : DC 9V 1A / 1000mA

Medan mitt NES behöver:
På konsolen:
Rating : AC9V 850mA

På Ac-Adaptern:
Input : AC120V 60Hz 17W
Output : AC9V 1.3A

Jag har ingen aning men jag skulle gissa på att man behöver samma? :S

Till Smorkex:
Jag har inte lust att chansa och råka steka mitt NES jag har inte heller lust att klippa sönder min gammal antennkabel för att jag behöver den till mitt Europeiska NES så jag kan spela mina svenska spel.
Citera
2012-07-05, 13:12
  #10
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smorkex
Eller använd den svenska antennkabeln givetvis om det går! Det var det Ufojesus antagligen menade.

Det var det jag menade ja RF out är bara en vanlig RCA-kontakt på maskinen oavsett region, så det är bara att tuta & köra med en svensk RF-adapter.

Citat:
Ursprungligen postat av Falck64
Är du säker på att just den Ac-adaptern kommer att fungera?
Jag kollade nämligen på specifikationerna på Ebay och det står:
Input : 100V-240V 50/60Hz
Output : DC 9V 1A / 1000mA

Medan mitt NES behöver:
På konsolen:
Rating : AC9V 850mA

På Ac-Adaptern:
Input : AC120V 60Hz 17W
Output : AC9V 1.3A

Jag har ingen aning men jag skulle gissa på att man behöver samma? :S

Den på eBay är en DC-adapter, men det funkar. Tvärtom däremot (AC på en maskin som vill ha DC) är inte att rekommendera. Det som behöver vara samma är spänningen (9V i detta fall) & storleken på pluggen, amperen behöver vara minst lika stor. 850mA = 0.85A, så 1A räcker gott. Du har säkert någon strömadapter liggandes som funkar, typ från ett gammalt Master System eller Mega Drive.
Citera
2012-07-05, 14:24
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Det var det jag menade ja RF out är bara en vanlig RCA-kontakt på maskinen oavsett region, så det är bara att tuta & köra med en svensk RF-adapter.



Den på eBay är en DC-adapter, men det funkar. Tvärtom däremot (AC på en maskin som vill ha DC) är inte att rekommendera. Det som behöver vara samma är spänningen (9V i detta fall) & storleken på pluggen, amperen behöver vara minst lika stor. 850mA = 0.85A, så 1A räcker gott. Du har säkert någon strömadapter liggandes som funkar, typ från ett gammalt Master System eller Mega Drive.
Nej tyvärr så har jag inga gamla strömadaptrar från Mega Drive eller likande. Jag är mer av en Nintendo snubbe dessutom så har jag inte extra adaptrar som bara ligger och skräpar, jag använder alla mina...
Men om du säger att den fungerar så litar jag på dig och köper den, trots allt så ligger den bara på 3,20 dollar och gratis frakt (typ 20 kr). Så det är ingen big deal.

Tack så mycket för hjälpen, får vänta och se tills jag får adaptern innan jag postar och säger att det fungerar!
Citera
2012-07-18, 17:59
  #12
Medlem
Tjenare igen!
Nu har jag äntligen fått min Adapter och det fungerar bra med strömmen och allt det där...

Men tyvärr så fungerar det inte med RF-Kablen. Låt mig förklara lite mer i detalj!
Jag fick med en amerikansk RF-Kabel då jag köpte mitt NES-101. Den passade inte i min Svenska TV. Så jag köpte en antennkontakt
(http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...takt-ha-p39713)
Och nu passar den i min Svenska Tv. Enda problemet är att jag bara får svart-vit bild och en massa brus.

Om jag då använder mig utan min Svenska RF-Kabel så blir det som ett spektrum med Röd/Grön/blå färger lite som en regnbåge, samma sak med ljudet.

Jag har testad på 4 olika Tv i hemmet, samma resultat överallt.

Är det någon som vet vad som skulle kunna vara fel nu då?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback