Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-03-11, 15:12
  #1
Medlem
Tjena!

Jag har startat en tidigare tråd om DataPrince och hurdana dom är om man skall köpa datorer ifrån dom. Jag har kommit fram till att de inte verkar så väldigt pålitliga, och utökar då min frågeställning: 'Vilka butiker/internetbutiker är bra och pålitliga om man vill kunna skräddarsy en ny stationär pc?' Säg för guds skull inte Dell .
En annan tråd berör iofs ett liknande ämne, men då handlade det om en färdigsydd bärbar.

Mod kan ju merga denna tråd med min förra om han finner det lämpligt...
Citera
2005-03-11, 15:16
  #2
Medlem
Luxuss avatar
vadå varför inte dell? där får du ju ett paket...
Om du vill skräddarsy helt och hållet och inte vill betala överpris rekommenderas att köpa prylarna i lösvikt så att säga...

/Luxus, som handlat 3 färdiga paket från dell senaste 8åren utan problem och även satt ihop ett tiotal system enligt lösviktsmetoden...
Citera
2005-03-11, 15:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
vadå varför inte dell? där får du ju ett paket...
Om du vill skräddarsy helt och hållet och inte vill betala överpris rekommenderas att köpa prylarna i lösvikt så att säga...

/Luxus, som handlat 3 färdiga paket från dell senaste 8åren utan problem och även satt ihop ett tiotal system enligt lösviktsmetoden...

Dell är dyrare än att köpa lösvikt. Eller har jag fel?
Men även lösvikt är uteslutet eftersom jag inte har kunskaperna eller modet att sätta ihop en dator själv . (Såvida jag inte skulle ta och träna upp mig på den gamla skräpdatorn som står i garderoben...)
Citera
2005-03-11, 15:26
  #4
Medlem
Garfield.coms avatar
Skulle köpt en Pyrotech: http://www.pyrotech.se/
Citera
2005-03-11, 15:28
  #5
Medlem
Luxuss avatar
Om man orkar lägga ner lite tid och energi på att jaga runt på olika nätbutiker och jämföra priser kan man spara en hel del pengar genom att köpa lösvikt.
Men jag satt faktiskt i dagarna och satte ihop ett paket i lösviktsformat för 6k, sen jämförde jag med ett paket från dell som hade ungefär samma prestanda och det gick för 8k, men då ingick även en platt 17tummare...

så nuförtiden är priserna så pass pressade att man inte förlorar alltför mycket på att handla färdiga paket. Inte som runt slutet av nittiotalet
Citera
2005-03-11, 16:07
  #6
Medlem
Fast nu är ju prylarna i en DELL-maskin OEM och saknar många funktioner som "riktiga" delar har...
Aldrig mer DELL...
Citera
2005-03-11, 16:22
  #7
Medlem
Jag vill även tillägga att jag är intresserad av en hyffsad 19" TFT-monitor. Jag är inte en gamer men jag skulle uppskatta om man kunde spela Far Cry o.dyl. utan något "lagg". Det skulle vara bra om den också kunde hantera uppspelning av film , lämpa sig bra för kontorsuppgifter samt ha bra färger, skärpa o.dyl. D.v.s. en allt-i-allo 19" TFT, i nödfall skulle jag kunna tänka mig en 17". Några förslag?

Mvh
Citera
2005-03-11, 22:05
  #8
Medlem
Fuzzs avatar
Dator
Jag köpte den. Om du bara kan hålla i en skruvmejsel är det inga problem att stätta ihop den. Det var min första dator jag satt ihop. Det följde med manualer som sa hur man ska sätta i hop det.
Citera
2005-03-12, 00:43
  #9
Medlem
x12s avatar
butik.it
nmit.se
komplett.se
datorbutiken.se

Där är några som har bra grejor till lågt pris.
Att bygga själv är inte så svårt. Det följer med instruktioner till moderkortet, processorn osv. Dessa är vanligen på engelska. Att bygga ihop datorn tar, för den som inte är van att göra det, någonstans mellan 1 och 3 timmar.
Citera
2005-03-12, 13:04
  #10
Medlem
Tack för all hjälp, samtliga av er. Nu blir det till att bestämma vad datorn skall ha för innehåll...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback