Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-06, 16:09
  #49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax

Det var en "fråga" som andades tacksam acceptans, eller hur?

Nej, absolut inte och jag hade ju redan motiverat varför i mina tidigare inlägg. Det kändes inte alls som någon stor grej. Jag blev snarare förvånad.
Citera
2012-07-06, 16:13
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, absolut inte och jag hade ju redan motiverat varför i mina tidigare inlägg. Det kändes inte alls som någon stor grej. Jag blev snarare förvånad.
Okej!
Citera
2012-07-06, 18:08
  #51
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför måste man dela in människor i kön?
Vad tycker du om hen? Jag kan motvilligt acceptera det som ersättning för han eller hon, men inte som ersättning för de två orden han och hon.

Vi delar upp i kön därför att det är naturligt.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hörde idag Rickard Olsson i en repris av "Vem vet mest": Hon är "golferska". Löjligt!
"Hon är golfare/golfspelare/golfspelerska" hade också avslöjat könet. "Hen är golfspelare" är väl det mest könsneutrala, även om ordet hen får mig att tänka på hönor. Fast jag förstår inte denna efterstävan, i språket och annars, att allting ska vara könsneutralt. Vad är det som skulle bli bättre av att sluta specificera kön?
Citera
2012-07-06, 18:17
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
... sluta specificera kön?
Absolut inte, jag vill nog helst ha en specifik f***a till min specifika k*k.
Citera
2012-07-06, 18:34
  #53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Vad tycker du om hen? Jag kan motvilligt acceptera det som ersättning för han eller hon, men inte som ersättning för de två orden han och hon.

Vi delar upp i kön därför att det är naturligt.

Det är en annan tråd, men jag är ingen anhängare.

https://www.flashback.org/t591811

Kön är naturligt och därför finns det ingen anledning att i alla lägen specificera det som är uppenbart.

För att parafrasera tråden:

Ska det vara nödvändigt borde ju en man ha en ände och en kvinna en ända. Eller är det bara viktigt ibland att det specificeras?
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2012-07-06 kl. 18:37.
Citera
2012-07-06, 19:36
  #54
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ska det vara nödvändigt borde ju en man ha en ände och en kvinna en ända. Eller är det bara viktigt ibland att det specificeras?
Viktigt och viktigt. Att göra skillnad på kön i språket har varit etablerat under lång tid. Ibland kan det vara relevant. Ibland är det bara något man gör av vana. Det har under en tid varit folk som propsat på att så många skillnader som möjligt mellan könen i språket ska elimineras. Jag är emot det tills jag hör ett bra argument för. Undrade var du stod.
Citera
2012-07-06, 19:46
  #55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Viktigt och viktigt. Att göra skillnad på kön i språket har varit etablerat under lång tid. Ibland kan det vara relevant. Ibland är det bara något man gör av vana. Det har under en tid varit folk som propsat på att så många skillnader som möjligt mellan könen i språket ska elimineras. Jag är emot det tills jag hör ett bra argument för. Undrade var du stod.

Min ståndpunkt är alltså att skillnaderna ska inte göras tydligare än de redan är.
Citera
2012-07-06, 20:15
  #56
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Min ståndpunkt är alltså att skillnaderna ska inte göras tydligare än de redan är.
Skillnaden mellan enda och ende är fortfarande levande i språket. Golferska kommer nog naturligt för vissa. Jag hade nog kunnat säga lärarinna istället för kvinnlig lärare. (Oftast lärare dock, men eventuellt lärarinna om åtskillnad är nödvändigt/praktiskt i sammanhangen.)
Citera
2012-07-06, 20:35
  #57
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
... För att parafrasera tråden:

Ska det vara nödvändigt borde ju en man ha en ände och en kvinna en ända. ...
Där blev det väl alldeles fel. Både män och kvinnor har en ända att sitta på.

Könsdimorfism kostar [på] och den nedärvda änden är en helt annan historia än den nedärvda ändan. En independent korv har två.

... till tidens ände ... till världens ände ...
Citera
2012-07-06, 20:38
  #58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Skillnaden mellan enda och ende är fortfarande levande i språket. Golferska kommer nog naturligt för vissa. Jag hade nog kunnat säga lärarinna istället för kvinnlig lärare. (Oftast lärare dock, men eventuellt lärarinna om åtskillnad är nödvändigt/praktiskt i sammanhangen.)

På skolor av idag är det inte ovanligt att manliga lärare får heta "fröken".

Vad jag sedan menar är följande exempel:

Citat:
Om vi ska hänvisa till någon kan vi använda "sagde/sagda" eller "nämnde/nämnda" och det ska då på samma sätt som "ende/enda" skilja ut könet.

Om vi istället använder "ifrågavarande" så har vi inget alternativ för att skilja ut könet.

Med det menar jag att språkkonstruktionen kring genus haltar i sig självt. Varför bemöda sig när det inte finns 100%-igt stöd överallt.
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2012-07-06 kl. 20:51.
Citera
2012-07-06, 21:18
  #59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Där blev det väl alldeles fel. Både män och kvinnor har en ända att sitta på.

Könsdimorfism kostar [på] och den nedärvda änden är en helt annan historia än den nedärvda ändan. En independent korv har två.

... till tidens ände ... till världens ände ...

Fel? Det var ett experiment. Både män och kvinnor har väl ett tillstånd av att förekomma i ett exemplar. På samma sätt är ju bakdelen tillhörig olika kön.

Vi har mängder med ord som stavas lika men betyder olika. Änden och änden vore inget problem.

Jag förstår inte att du ivrar så mycket i det ena fallet, men inte i det andra fallet.
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2012-07-06 kl. 21:21.
Citera
2012-07-06, 21:51
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Citat:
Ursprungligen postat av egon2b

Där blev det väl alldeles fel. Både män och kvinnor har en ända att sitta på.

Könsdimorfism kostar [på] och den nedärvda änden är en helt annan historia än den nedärvda ändan. En independent korv har två.

... till tidens ände ... till världens ände ...

Fel? Det var ett experiment. Både män och kvinnor har väl ett tillstånd av att förekomma i ett exemplar. På samma sätt är ju bakdelen tillhörig olika kön.

Vi har mängder med ord som stavas lika men betyder olika. Änden och änden vore inget problem.

Jag förstår inte att du ivrar så mycket i det ena fallet, men inte i det andra fallet.

Tidens ända kan vara det evigt kvinnliga som Belial ville vältra sig med?

Citat:
Jag sade: "jag är Belial,
med kvinnor vill jag vältra mig
och vara ett djur evinnerlig,
och dricka och skända
till tidens ända
jag alltid vill och skall!"
Då skedde i templet med ljungeldsknall
en röst som sade:
fall!
http://runeberg.org/stanflik/31.html

...och som lyfter oss efter knall och fall? :

Citat:
“Det eviga kvinnliga lyfter oss.”

av Johann Wolfgang von Goethe

http://www.citatfabriken.se/citat-av...yfter-oss/5143
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback