Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-07-04, 10:22
  #1
Medlem
Jimbos avatar
NASA har tydligen hittat portaler i magnetfältet runt jorden. En del av dessa tycks leda flera miljoner ljusår ut i rymden.
http://www.nasa.gov/mission_pages/su...g-portals.html

2014 är det tänkt att det ska skickas upp en ny typ farkoster för att undersöka deta hela ytterligare.
Vad innebär detta för männskligheten?
Kommer vi nu att kunna ta oss iväg och hitta liv i rymden?
Redan på 90-talet skickade NASA upp farkoster i magnetfältet, men det är först nu som man kunnat lokalisera hålen. Är detta lögn? Har de redan undersökt portalerna?
__________________
Senast redigerad av Jimbo 2012-07-04 kl. 10:51. Anledning: Felaktig information
Citera
2012-07-04, 10:26
  #2
Medlem
alroberts avatar
det där låter väldigt spännande och ligger inte långt in i framtiden

detta ska följas, undra vad dom kan hitta där inne eller om hela farkosten förstörs när den åker in?
Citera
2012-07-04, 10:30
  #3
Medlem
ZIPPOZIPPOs avatar
det är väl dessa så kallade hål som kallas short cuts, såg för ngr år sedan på en tv kanal ang detta, spännande tror S Hawkins talat om detta ochså? ska kolla in om det finns ngn föreläsning på TED ir NASA, detta måste följas upp. Tack TS mvh Z
Citera
2012-07-04, 10:37
  #4
Medlem
Cubicles avatar
Hur funkar det när man reser med dessa portaler? Kommer man fram direkt så att säga? Då färdas man snabbare än ljusets hastighet
Kan man resa i dessa portaler ens?
Citera
2012-07-04, 10:41
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Var hittar du info om "miljarder ljusår" någonstans??
Citera
2012-07-04, 10:43
  #6
Medlem
Offscreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cubicle
Hur funkar det när man reser med dessa portaler? Kommer man fram direkt så att säga? Då färdas man snabbare än ljusets hastighet

Nej jag skulle uppfatta det som att vi böjer rymden snarare än att vi färdas snabbare? Vi tar oss från punkt A till punkt B snabbare, men det betyder inte att vår rörelse är snabbare. Även om vi tar oss genom portalen och hade tekniken för extremt snabba rymdfärder skulle vi inte kunna ta oss upp i ljusets hastighet utan bara 99,999...% av den som ett max.
Citera
2012-07-04, 10:51
  #7
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Var hittar du info om "miljarder ljusår" någonstans??
Fel av mig. Sorry. 93 miljoner ljusår ska det vara. Till solens atmosfär.
Vilket i sig känns rätt logiskt med tanke på hur solen och vårt magnetfält interagerar.
Citera
2012-07-04, 10:53
  #8
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Var hittar du info om "miljarder ljusår" någonstans??

Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Fel av mig. Sorry. 93 miljoner ljusår ska det vara. Till solens atmosfär.
Vilket i sig känns rätt logiskt med tanke på hur solen och vårt magnetfält interagerar.
Förklara igen är du snäll, ljusår till solen?
Citera
2012-07-04, 11:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Förklara igen är du snäll, ljusår till solen?

Ja nu blev jag med förvirrad.

Ljusår= så långt ljuset färdas under ett år.

Det är då inte 93 miljoner ljusår till solen utan 7-8 ljusminuter. 93 miljoner ljusår är långt långt långt bort.
Citera
2012-07-04, 11:03
  #10
Medlem
cdxz11s avatar
tänker samma sak, är väl inga ljusår till solen tar ljuset kring 8 min eller vad det är?
Citera
2012-07-04, 11:11
  #11
Medlem
Offscreens avatar
Jimbo skriver "flera miljoner ljusår ut i rymden" och inte "flera miljoner ljusår ut till solen". Han ändrade det till 93 miljoner ljusår, formulerade sig lite konstigt, men sa aldrig att det är 93 miljoner ljusår till solen.
Citera
2012-07-04, 11:15
  #12
Medlem
spermaoffrets avatar
De nämner ju 93 miljoner engelska miles i videon. Inte ljusår.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback