Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-03, 18:41
  #1
Medlem
Clay Allisons avatar
Jag måste köpa en dator ganska omgående. Helst hade jag lagt 17 000 och köpt en Mac, men det är kris och jag kan max lägga ca 7000 kr (give or take).

Mina krav är - förutom priset - att den har 13" skärm och ska kunna läsa minneskort och cd-skivor. Vidare får ska den vara så mobil som möjligt, dvs inte vara för tung och otymplig. Oplastighet är en fördel.

Jag har pga oklara anledningar endast förtroende för fabrikaten Hp, Sony och ev Samsung. Här kan jag ha fel åt båda hållen, men det är något att ta i beaktande. En bra argumentering kana göra att jag ändrar mig.

Datorn skall mestadels användas till vanlig surfning, ordbehandling, hantering av hemsida inkl ordinär bildbehandling. Inget spelande.

Vad säger ni kära kollegor? Kan ni hjälpa en gammal man?
Citera
2012-07-03, 19:02
  #2
Medlem
Grytters avatar
http://www.inet.se/produkt/1969477/a...k-ux32a-r3001v Ingen cd-spelare. Men man kan säkert köpa adapter som läser CD:n. Men denna är väldigt mobil och "oplastig".
Citera
2012-07-03, 19:14
  #3
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grytter
http://www.inet.se/produkt/1969477/a...k-ux32a-r3001v Ingen cd-spelare. Men man kan säkert köpa adapter som läser CD:n. Men denna är väldigt mobil och "oplastig".


Schysst! Men Asus... Av ren okunnighet tror jag att det är ett skräpfabrikat. Varför är det inte det?

En extern CD/DVD-läsare, vad kan en sån kosta?
Citera
2012-07-03, 19:20
  #4
Medlem
Grytters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Schysst! Men Asus... Av ren okunnighet tror jag att det är ett skräpfabrikat. Varför är det inte det?

En extern CD/DVD-läsare, vad kan en sån kosta?

Nej Asus gör kvalitiva saker (folk kommer väl säkert säga emot mig). Men det är inget skräpmärke likt acer. De tummar inte på kvaliten.
Citera
2012-07-03, 20:00
  #5
Medlem
Hemlys avatar
HP är okej om du har tänkt dig en ProBook, har inte mycket till övers för deras konsumentlaptops, fläktar som låter
och subpar-kylning är mer regel än undantag.
Lite retursiffror;
http://www.sweclockers.com/nyhet/101...kvalitetsligan


Jag är av den bestämda åsikten att om man inte spelar så ska man undvika konsumentlaptops och köra på grejer gjorda för företag, byggkvalitén är i nittionio fall av hundra ordentligt överlägsen.
I den här prisklassen kan du hamna att köpa begagnat, men det finns företag som rustar upp "gamla" laptops och erbjuder en garanti på några månader eller ett år.
EDIT; Jag skulle ha satsat på en Thinkpad X201s, finns på blocket för ungefär det du är beredd att betala, du måste dock köpa till en extern DVD eller en Thinkpad-docka.
Jag kan garantera att du inte får en bättre maskin kvalitetsmässigt för de pengarna
__________________
Senast redigerad av Hemly 2012-07-03 kl. 20:08.
Citera
2012-07-04, 09:01
  #6
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemly
HP är okej om du har tänkt dig en ProBook, har inte mycket till övers för deras konsumentlaptops, fläktar som låter
och subpar-kylning är mer regel än undantag.
Lite retursiffror;
http://www.sweclockers.com/nyhet/101...kvalitetsligan


Jag är av den bestämda åsikten att om man inte spelar så ska man undvika konsumentlaptops och köra på grejer gjorda för företag, byggkvalitén är i nittionio fall av hundra ordentligt överlägsen.
I den här prisklassen kan du hamna att köpa begagnat, men det finns företag som rustar upp "gamla" laptops och erbjuder en garanti på några månader eller ett år.
EDIT; Jag skulle ha satsat på en Thinkpad X201s, finns på blocket för ungefär det du är beredd att betala, du måste dock köpa till en extern DVD eller en Thinkpad-docka.
Jag kan garantera att du inte får en bättre maskin kvalitetsmässigt för de pengarna


Intressant, I like your thinking (haha, jag går alltid igång på vad den senaste talaren sagt). Nu blev jag intresserad av en sån rekondad dator. De är ju så billiga att det knappt ens känns som en risk. Men hur gamla är de när de hamnar hos rekondföretaget?

Begagnat på Blocket känns för riskabelt, om det är en privatperson som säljer alltså.
Citera
2012-07-04, 09:55
  #7
Medlem
Hemlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men hur gamla är de när de hamnar hos rekondföretaget?
Det där är så olika, beror på vilken modell man siktar in sig på.
Lite releasedatum för Thinkpad X-serien hittar du här.
__________________
Senast redigerad av Hemly 2012-07-04 kl. 10:42.
Citera
2012-07-04, 10:34
  #8
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemly
Det där är så olika, beror på vilken modell man siktar in sig på.
Lite releasedatum för Thinkpad X-serien hittar du här.


Länken leder för mig inte till en artikel. 'Bad title'.

Men vad är tanken, att man ska kunna kolla när varje modell såldes så man kan kolla när man hittat ett objekt?

Om det är så, vad är maxåldern för en företagsdator innan den inte är värd att köpa längre?
Citera
2012-07-04, 10:53
  #9
Medlem
Hemlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Länken leder för mig inte till en artikel. 'Bad title'.

Men vad är tanken, att man ska kunna kolla när varje modell såldes så man kan kolla när man hittat ett objekt?

Om det är så, vad är maxåldern för en företagsdator innan den inte är värd att köpa längre?
Fixade till länken, hade smugit sig in en <br>-tag.
Maxåldern är ju subjektiv, företagslaptops är gjorda så att delar ska gå lätt att byta, så om företaget skött grejerna bra så spelar åldern ingen roll, annat än på prestandan.

Jag som inte spelar och det mest krävande är Flash-videos så är min lilla X60s perfekt, det är den jag använder just nu.
EDIT; det jag skulle ha koll på är laptoppens panel, de flesta modeller finns med två olika, en med lägre och en med högre upplösning. Om du uppskattar den extra arbetsytan så kan man ju ha det i åtanke.
__________________
Senast redigerad av Hemly 2012-07-04 kl. 10:56.
Citera
2012-07-04, 19:35
  #10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemly
Fixade till länken, hade smugit sig in en <br>-tag.
Maxåldern är ju subjektiv, företagslaptops är gjorda så att delar ska gå lätt att byta, så om företaget skött grejerna bra så spelar åldern ingen roll, annat än på prestandan.

Jag som inte spelar och det mest krävande är Flash-videos så är min lilla X60s perfekt, det är den jag använder just nu.
EDIT; det jag skulle ha koll på är laptoppens panel, de flesta modeller finns med två olika, en med lägre och en med högre upplösning. Om du uppskattar den extra arbetsytan så kan man ju ha det i åtanke.


Fan jag blev rätt såld på resonemanget om företagsdatorer nu. Men det verkar vara en del know how man ska besitta, och saknar man den blir det en chansning.

Men det är ju inga jättepengar, så jag tar den chansningen nu. Wish me luck.
Citera
2012-07-04, 19:51
  #11
Medlem
Hemlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fan jag blev rätt såld på resonemanget om företagsdatorer nu. Men det verkar vara en del know how man ska besitta, och saknar man den blir det en chansning.

Men det är ju inga jättepengar, så jag tar den chansningen nu. Wish me luck.
Bara att dra iväg ett PM före eller nåt och kolla av med mig, så sågar eller hyllar jag, så blir det lite mindre av en
chansning.
Citera
2012-07-04, 19:57
  #12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemly
Bara att dra iväg ett PM före eller nåt och kolla av med mig, så sågar eller hyllar jag, så blir det lite mindre av en
chansning.


Extremt vänligt! Sitt tight i morgon mannen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback